heltanonym Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Heisann, Jeg har jobbet deltid hos min nåværende arbeidsgiver i flere år nå. Over nyåret vil dette selskapet opphøre og et annet selskap vil ta over. I forbindelse med dette har min nåværende arbeidsgiver opplyst om at de kommer til å utbetale feriepenger når lønna kommer i Januar. Jeg er litt usikker på hva dette betyr for meg i praksis. 1) Vi får utbetalt lønn fra den 15. - 14. hver måned. Vil det si at pengene som utbetales for perioden frem til 1. januar er en del av inntekten for i år eller for 2011? 2) Hvor mye kan jeg forvente i feriepenger i år, når min brutto frem til 15. desember er 150 000 kr? Noen steder får jeg opplyst at det er 10,2 % mens andre steder er det 12 %. Det eneste jeg vet i forhold til ferie er at på lønnsslippen min står det at jeg har 25 feriedager tilgode, mens min arbeidsgiver mener at deltidsansatte ikke har krav på ferie. 3) Kommer jeg til å måtte skatte av feriepengene når det blir utbetalt i januar? Hadde jo vært litt rart siden man skatter disse gjennom hele året. Håper at noen hjelpe til med å klarne det rotete hodet mitt. Takk på forhånd ^_^
Pusemamma Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Kan ikke svare det på alt men selv om du er deltidsansatt har du krav på ferien din. Dette kan ikke din arbeidsgiver nekte deg. Alle som jobber har krav på ferie. Du skal ikke betale skatt for feriepenger utbetalt i januar Jeg tror det skal stå på lønnslippen hvor mye de regner i feriepenger prosentmessig. De andre spørsmålene kommer sikker noen andre og svare på.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Heisann, Jeg har jobbet deltid hos min nåværende arbeidsgiver i flere år nå. Over nyåret vil dette selskapet opphøre og et annet selskap vil ta over. I forbindelse med dette har min nåværende arbeidsgiver opplyst om at de kommer til å utbetale feriepenger når lønna kommer i Januar. Jeg er litt usikker på hva dette betyr for meg i praksis. 1) Vi får utbetalt lønn fra den 15. - 14. hver måned. Vil det si at pengene som utbetales for perioden frem til 1. januar er en del av inntekten for i år eller for 2011? FERIEPENGER ER FERIEPENGER. FERIEPENGER OPPTJENT 2010 UTBETALES I 2011. DE ER SKATTEFRIE I 2011, MEN EN DEL AV INNTEKTSGRUNNLAGET (SOM SKATTEN BEREGNES UTIFRA). 2) Hvor mye kan jeg forvente i feriepenger i år, når min brutto frem til 15. desember er 150 000 kr? Noen steder får jeg opplyst at det er 10,2 % mens andre steder er det 12 %. Det eneste jeg vet i forhold til ferie er at på lønnsslippen min står det at jeg har 25 feriedager tilgode, mens min arbeidsgiver mener at deltidsansatte ikke har krav på ferie. DET KOMMER AN PÅ OM DIN BEDRIFT ER UNDERLAGT TARIFF ELLLER IKKE. UTIFRA LØNNSSLIPPEN DIN, SKULLE MAN TRO DET, NÅR DET STÅR 25 FERIEDAGER. DVS 12 % AV INNTEKTEN 2010. 3) Kommer jeg til å måtte skatte av feriepengene når det blir utbetalt i januar? Hadde jo vært litt rart siden man skatter disse gjennom hele året. NEI Håper at noen hjelpe til med å klarne det rotete hodet mitt. Takk på forhånd ^_^ Slutt å komplisere dette. Du får feriepenger utbetalt i januar istedenfor i juni. Du begynner nytt arbeidsforhold i det nye selskapet, som om du hadde byttet jobb.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 12 % feriepenger betyr at man har 25 feriedager. Dette er en avtale som LO har forhandlet frem og gjelder kun for ansatte som arbeider i bedrifter med tariffavtale med et LO forbund. 10,2 % feriepenger betyr at det er ferielovens feriedager som gjelder. Dette er 21 dager (4 uker + Grodagen). Deltidsansatte arbeider seg opp ferie på helt lik linje som heltidsansatte, feriepengene derimot blir i henhold til stillingsprosenten. Når du får lønn i januar får du lønn januar 2011 og feriepenger som er opparbeidet i 2010. Grunnen for at firma gjør dette er at det er mindre arbeid for dem å avslutte lønn og regnskap i det gamle selskapet uten å overføre en mengde lønnsdata til det nye. Det betyr også at de kan avslutte regnskapet for det gamle firmaet raskere. Jeg forstår dem og de er i sin fulle rett. Vær obs på at du ikke vil få noe lønn den måneden du vanligvis får utbetalt ferie så du må sette feriepengene på sparekonto så du har dem til da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå