Gå til innhold

sunt=dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ønsker å spise mest mulig sunt, og hjemmelaget men opplever dette som mye dyrere enn annen enkel mat.. noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å spise sunt, men allikevel ha penger til alt annet som koster? matretter? osv?

(utenom å handle når det er salg, kjøpe stor kvanta osv. det sier jo seg selv..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handle grønnsaker etter sesong, og bruk de i flere retter. Supper, lasagner, gryteretter, chilli, lapskaus, pai og wok er noen retter hvor man kan putte oppi det meste og gjerne fryse ned i porsjoner. Bak ditt eget brød til suppen om du ikke blir mett av kun det, og frys ned resten av brødet.

Jeg opplever slike retter som langt billigere enn noe annet, også så godt da gitt!

• 2 uker senere...
Skrevet

Etter jeg hadde gått på grete roede kurs la jeg merke til at jeg ikke brukte like mye penger som jeg gjorde før. Jeg handlet etter en handleliste, å handlet for det meste sunn mat.

tips til lett, sunn å billig mat;(handler for det meste på rema)

-strimlet svinekjøtt

-karbonadedeig

-kyllingfilet(rema)

-kylling

-fiskepudding

-fiskekaker

-fiskeboller

-lage omelett m/paprika og vårløk i

-kjøpe grønnsaker å ha til wok m/strimlet svinekjøtt

pålegg;

-roastbeef

-laks

-kokt skinke

-eggerøre

-kalkunfilet

-italiensk salat 1 teskje på skiven(har det sunnet fettet i seg)

Vil anbefale deg til å gå inn her å se :)

http://www.greteroede.no/oppskrifter/

Skrevet

jeg ønsker å spise mest mulig sunt, og hjemmelaget men opplever dette som mye dyrere enn annen enkel mat.. noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å spise sunt, men allikevel ha penger til alt annet som koster? matretter? osv?

(utenom å handle når det er salg, kjøpe stor kvanta osv. det sier jo seg selv..)

Kjøpr butikkenes egne merkevarer av grønnsaker (First Price, Euroshopper etc.). Like sunne, men mye billigere. Hender gulrøttene er litt krokete og rare, og eplene er små, men smaken er som regel god.

Linser og bønner er billig mat. Særlig hvis du ikke kjøper hermetisk, men tørkede varianter - hvis det er innvandrerforretninger i nærheten av der du bor har de som regel veldig godt utvalg. Linsesuppe, linsestuing, bønner i salat, kikerter til falafel, mulighetene er mange.

Renskåret og magert kjøtt er som regel dyrere enn det med mer fett eller bearbeidet kjøtt - men husk at det går an å kutte ned på porsjonsstørrelsen, da blir det billigere. Woker du går det fint an å bruke halvparten så mye kjøtt, og heller ha mer av billigere grønnsaker. Eller å ha bare en halv skinkebiff ti middag, og heller lage linsesalat ved siden av om du helst vil ha masse proteiner i middagen. Å kutte litt på kjøttinntaket er uansett bare sunt for både kroppen og miljøet. Dette gjelder jo forøvrig også det mer usunne kjøttet; synes du det blir for dyrt med karbonadedeig så kjøp kjøttdeig, men spis mindre av det. Kjøttdeig kan også "spes" med grønnsaker som løk, revet gulrot, sopp, bønner etc.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaringe er at sunn mat ikke er dyrere i lengden, da det ofte er mer næringsrikt, og dermed spiser man ikke så mye av det. Det er hvertfall det som skjedde da jeg la om kostholdet. Jeg tenkte lenge enhetspris og ikke innhold tidligere, og det var litt underlig å kjøpe grovbrød til 35 kr og ikke kneipp til 10-15. Men grovbrødet varer lengre, for man blir fortere mett. Et annet eksempel er avokado - enhetsprisen på denne frukten (grønnsaken? :klø: ) kan være noe stiv enkelte steder, men den varer ufattelig lenge i magen min! :)

Tror kanskje dette er noe du vil oppdage etterhvert som du innfører de nye varene :)

Skrevet (endret)

Min erfaringe er at sunn mat ikke er dyrere i lengden, da det ofte er mer næringsrikt, og dermed spiser man ikke så mye av det. Det er hvertfall det som skjedde da jeg la om kostholdet. Jeg tenkte lenge enhetspris og ikke innhold tidligere, og det var litt underlig å kjøpe grovbrød til 35 kr og ikke kneipp til 10-15. Men grovbrødet varer lengre, for man blir fortere mett. Et annet eksempel er avokado - enhetsprisen på denne frukten (grønnsaken? :klø: ) kan være noe stiv enkelte steder, men den varer ufattelig lenge i magen min! :)

Tror kanskje dette er noe du vil oppdage etterhvert som du innfører de nye varene :)

Avocado er frukt :opplyser:

Og det er faktisk et veldig godt poeng du har der, SportyShorty! Fullkornspasta koster mer enn vanlig pasta, men man blir mettere av det, og mettheten varer lengre. Rent kjøtt metter mer enn pølse som er full av diverse fyllstoffer. Og hvis man virkelig skal se på det i det lange løp, så er det jo sånn at et sunt kosthold jevnt over fører til bedre helse. Tenk på alle pengene du antagelig sparer på legebesøk og medisiner! :lol:

Endret av Pingting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...