AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Hei. I dette tilfellet dreier det seg om en barnefar som har en rusproblematikk. mor er ikke trygg på at bf ikke ruser seg under samværene. Det er inngått avtale om urinprøver, men bf overholder ikke avtalen. Det vil bli aktuelt med samvær under tilsyn. Er det noen som har erfaringer med dette, som de vil dele? Spørsmål som: hvem skal være tilsynet? hvor ofte bør det være tilsyn? (bf har hatt barnet regelmessig hele tiden, og det kjenner sin far godt) den som evnt. blir tilsynet, skal den rapportere noe til mor? hvor lenge kan mor kreve rene prøver før det slippes opp igjen? ..
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Det var litt lite info her men jeg kan forsøke å svare. Siden barnet allerede kjenner far er det jo ikke en absolutt nødvendighet at barnet og tilsynspersonen kjenner hverandre. Jeg ville tenkt gjennom følgende: - at tilsynsp. kan opptre respektfullt og naturlig sammen med både far og barn. - at tilsynsp. er en far vil ha respekt for slik at det "hjelper" han til å holde seg ren under samvær. - og helst at tilsynsp. er en barnet kjenner. Vi har et fosterbarn i familien som har samvær under tilsyn pga rus hos foreldrene. Da er det fosterforeldrene selv som har tilsynet. Noen ganger har de møtes i fosterhjemmet men etter at de en gang fikk misstanke om at far var ruset byttet de til heller å møtes andre steder. Fosterfar går alltid først inn og sjekker at far/mor ikke er ruset før barnet kommer. Så til den saken du skriver om her, mor kan holde tilsyn eller andre i familien evt personale i barnehage, voksne "venner" av barnet...jeg tenker at der er viktig at ikke tilsynsp. oppleves som en "sladrehank" av far, det vil virke demotiverende for han, men selvfølgelig skal tilsynsp. gi beskjed dersom den anser samværene som "bortkastede" pga far er ruset.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Det var litt lite info her men jeg kan forsøke å svare. Siden barnet allerede kjenner far er det jo ikke en absolutt nødvendighet at barnet og tilsynspersonen kjenner hverandre. Jeg ville tenkt gjennom følgende: - at tilsynsp. kan opptre respektfullt og naturlig sammen med både far og barn. - at tilsynsp. er en far vil ha respekt for slik at det "hjelper" han til å holde seg ren under samvær. - og helst at tilsynsp. er en barnet kjenner. Vi har et fosterbarn i familien som har samvær under tilsyn pga rus hos foreldrene. Da er det fosterforeldrene selv som har tilsynet. Noen ganger har de møtes i fosterhjemmet men etter at de en gang fikk misstanke om at far var ruset byttet de til heller å møtes andre steder. Fosterfar går alltid først inn og sjekker at far/mor ikke er ruset før barnet kommer. Så til den saken du skriver om her, mor kan holde tilsyn eller andre i familien evt personale i barnehage, voksne "venner" av barnet...jeg tenker at der er viktig at ikke tilsynsp. oppleves som en "sladrehank" av far, det vil virke demotiverende for han, men selvfølgelig skal tilsynsp. gi beskjed dersom den anser samværene som "bortkastede" pga far er ruset. TS her Ok. takk for svar. I dette tilfellet er det helt uaktuelt at mor er tilsynet, da det også har vært psykisk/fysisk vold overfor mor. Det beste for barnet er jo selvfølgelig at det er en som barnet kjenner og er trygg på. Noen i hans familie eller venner som mor kan stole på. Men, det er vel best om det er en eller to personer som tar på seg dette, slik at det kan være oversiktlig. Ang. det å gi tilbakemeldinger til mor tenker jeg på at de må si noe om at bf ikke er med barnet alene, han må selvsagt fortsette med å ta urinprøvene selv om han har samvær med tilsyn. Hvor ofte har de i ditt eksempel samvær med tilsyn da? er det satt noen frist for hvor lenge tilsynet skal foregå? avlegger de urinprøver?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå