Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2003 #1 Skrevet 17. oktober 2003 Bør det stilles/være samme sikkerhetskrav til tunneler i grisgrendte strøk med liten trafikk som i en storby som f.eks Oslo?
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2003 #2 Skrevet 17. oktober 2003 :o Ja, kan ikke skjønne hvorfor folk i Oslo/Bergen ol. har krav på bedre sikkerhet enn i utkantene.
Diva Skrevet 17. oktober 2003 #3 Skrevet 17. oktober 2003 KLART DET !!!! Hvorfor ikke ??? Storbyfolk er vel ikke så mye mer verdt enn andre ? ( forresten så er det nok av nedskjæringer og budsjettkutt / nedleggelser av sykehus etc. i "utkantstrøk" og i mindre byer)
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2003 #4 Skrevet 17. oktober 2003 KLART DET !!!! Hvorfor ikke ??? Storbyfolk er vel ikke så mye mer verdt enn andre ? ( forresten så er det nok av nedskjæringer og budsjettkutt / nedleggelser av sykehus etc. i "utkantstrøk" og i mindre byer) Men hvor stor er risikoen i de ulike distrikt da? Er ikke dette sløsing av midler? Å huff og huff ..sykehusnedskjæringer..så fælt at jordmora ikke kjenner slekta di... Leve byen!!
Gjest Zalomine Skrevet 17. oktober 2003 #5 Skrevet 17. oktober 2003 Vel...ja, det burde selvsagt være like stor sikkerhet i alle tunneller, by eller land. Og hva har dette med at jordmora kjenner slekta? Veeeel, skal dere først dra inn dette, hva med alle de som nå ikke kan føde der de bor pga at de legger ned fødeavdelignene, så de må dra inn til byene noen uker før termin, for å få føde sikkert... Har de ikke rett på en trygg fødsel for barnet, og nå ikke heller trygge veier å kjøre på, fordi de ikke bor i en av landest mest tett befolkede byer? Likhet for alle!
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2003 #6 Skrevet 17. oktober 2003 Vel. Folk bestemmer da selv hvor de vil bo.
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2003 #7 Skrevet 17. oktober 2003 Sløsing av midler vil jeg ikke kalle det nei. Hva ER det du tenker på egentlig ? Eller kanskje jeg skal si med ? Får helt av enkelte innlegg her ...... Diva, ikke innlogget P.S til sistemann : Ja, klart folk bestemmer hvor de selv vil bo ? Sånn nogenlunde i allefall. Det er ikke alle som kan velge og vrake i jobber og ikke alle kan bo i Oslo eller andre større byer heller. Det tror jeg ikke det er sååå vanskelig å forstå ?
Pip Skrevet 17. oktober 2003 #8 Skrevet 17. oktober 2003 Men hvor stor er risikoen i de ulike distrikt da? Er ikke dette sløsing av midler? Å huff og huff ..sykehusnedskjæringer..så fælt at jordmora ikke kjenner slekta di... Leve byen!! Ehh... Vel, når eg kjører gjennom ein tunell, er risikoen for at det skal skje noko medan EG er inni akkurat like stor anten tunellen ligg i Oslo eller på bygda. Og er byfolk meir verd enn bygdefolk? Trur ikkje du har særleg mykje innsikt i kva sjukehusnedskjæringane har å seie, akkurat! Viss vårt lokale sjukehus si fødestove hadde vorte lagd ned, ville det blitt 1,5 time og kjøre til næraste avdeling... Då er det ALDELES ikkje snakk om at 'jordmora ikkje kjenner meg', men at 'barnet mitt klarte seg ikkje, for den problematiske fødselen var komen altfor langt før me fekk hjelp'. Hallo - tenk litt over kva du seier her! Og - siste Gjest - korleis ville Noreg sin økonomi sett ut viss alle budde i byar trur du? Trur du me tenar alle pengane våre på at folk sel tenester til kvarandre og flyttar papir? Seriøst!
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2003 #9 Skrevet 18. oktober 2003 Sløsing av midler vil jeg ikke kalle det nei. Hva ER det du tenker på egentlig ? Eller kanskje jeg skal si med ? Får helt av enkelte innlegg her ...... Diva, ikke innlogget P.S til sistemann : Ja, klart folk bestemmer hvor de selv vil bo ? Sånn nogenlunde i allefall. Det er ikke alle som kan velge og vrake i jobber og ikke alle kan bo i Oslo eller andre større byer heller. Det tror jeg ikke det er sååå vanskelig å forstå ?
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2003 #10 Skrevet 18. oktober 2003 Trur ikkje du har særleg mykje innsikt i kva sjukehusnedskjæringane har å seie, akkurat! Viss vårt lokale sjukehus si fødestove hadde vorte lagd ned, ville det blitt 1,5 time og kjøre til næraste avdeling... Då er det ALDELES ikkje snakk om at 'jordmora ikkje kjenner meg', men at 'barnet mitt klarte seg ikkje, for den problematiske fødselen var komen altfor langt før me fekk hjelp'. Hallo - tenk litt over kva du seier her! Ja, da er det vel greit at utenlanske jordmødre stepper inn da. Og ei fødestue kunne kanskje gjort samme nytten..... Ellers vil vel enkelte problematiske fødsler KUNNE sees på forhånd og dermed kunne planlegges bedre. Og sikkerheten er da større og bedre på større sykehus der man har bedre kompetane og erfaring.
Rapitap Skrevet 18. oktober 2003 #11 Skrevet 18. oktober 2003 Halloen! Om noe skulle skje så er du jo inne i en tunnel! Det som er utenfor på begge sider er jo lite relevant når man eksempelvis er inne i en brennede tunnel..?..da er det jo å sikre personer det gjelder. Om disse tunnelene er i "Rånernes Mekka" eller i "Sentrum av en vakker by" så er jo det knekkende likegyldig!
Pip Skrevet 18. oktober 2003 #12 Skrevet 18. oktober 2003 Ja, da er det vel greit at utenlanske jordmødre stepper inn da. Og ei fødestue kunne kanskje gjort samme nytten..... Ellers vil vel enkelte problematiske fødsler KUNNE sees på forhånd og dermed kunne planlegges bedre. Og sikkerheten er da større og bedre på større sykehus der man har bedre kompetane og erfaring. NEI - det er nett det som er poenget - ei fødestove vil aldri kunne gjere same nytta! Skjer det noko uventa (og det gjer det i ein heil del fødslar, særleg førstegongsfødslar), er det frykteleg mykje større sjans for at noko går gale. Og kven har sagt at det sjukehuset ein då må reise til (som får behalde fødeavd.) er betre og har meir erfarne folk? Fødeavdelinga ved mitt lokale sjukehus har i årevis hatt eit svært godt rykte, og det har heller vore slik at folk som høyrer til andre sjukehus, har ynskt å fø der... Trur iallefall ingen har opplevd å verte betre ivaretekne på dette andre sjukehuset - tvert om.
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2003 #13 Skrevet 18. oktober 2003 Da jeg lå på det lokale sjukehuset var det nye jordmødre hele tiden mens jeg lå der. De hadde vikarer fra Sverige, Trondheim....De visste ikke hvor ting var, og var ikke kjent. Slitsomt å måtte forholde seg til stadig nye folk. Jeg hadde faktisk en ganske traumatisk fødsel og måtte ha blodoverføring etterpå. Jeg skulle egentlig hatt en samtale med jordmora etter fødselen men hun var jo fløyet til Sverige....Så lå jeg der alene da, uten noen å snakke med. Pleiepersonalet hadde ikke tid..enda jeg lå der helt alene på avdelingem. Det var EI barnepleier som sa hun kunne hjelpe meg da hun ikke hadde noe annet å gjøre.. Du kan tro de lyste opp da ei fra distriktet fødde.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #14 Skrevet 19. oktober 2003 Etter min mening kan det da ikke være så voldsom stor forskjell på om man har ei fødestue eller fødeavdeling på et lite lokalsykehus. Etter det jeg har hørt sender man da også vordende mødre med fare for kompliserte fødsler til større sykehus.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2003 #15 Skrevet 19. oktober 2003 Jeg har også lyst til å nevne at bare det å leve ute i distriktene innebærer en viss risiko i seg selv. Og spesielt når det gjelder helsevesenet. Når jeg har oppsøkt en spesialist på dette lille lokalsykehsuset så har jeg bare møtt vikarer og da utenlanske. Eventuelt nyutdannede norske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå