Gå til innhold

Sparetips for nybegynnere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittelen sier det meste. Kom med dem. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har på fast overføring fra brukskonto over på egen sparekonto for hver lønning som kommer inn =)

prøver å ikke sløse gjennom mnd, og hver kr som er igjen når ny lønning kommer inn blir overført til samme sparekonto.

Syns dette fungerer bra =)

• Liker 1
Skrevet

Har du kort hår og farger det så kan du blander du bare halvparten.

Når du tror kremtuben er tom så klipp den opp og du vil se at det er masse igjen. Jeg legger da den i en plastpose sånn at den ikke tørker ut.

Skrevet

Firstprice!

Skal du på Meny så ikke kjøp annet enn firstprice varer. Meny legger på et par kroner ekstra. F.eks broccoli koster 17 kroner på Meny, men på Rema koster det 14,50 kroner.

• Liker 1
Skrevet

Be arbeidsgiveren din trekke ekstra skatt... nydelig med ekstra penger i juni :-)

• Liker 1
Skrevet

Hmm, prøv å spis mer grovt som knekkebrød, grovbrød osv (er du flink kan du bake selv og spare noen kroner), jeg opplever at jeg er istand til å bruke en del penger på snop, men suget gir seg mer om man er mett, så istedenfor sjokolade så prøv å spis et knekkebrød istedet :)

Og aldri dra på handletur på tom mage! :fnise:

Skrevet

En til:

Handle mat kun en dag i uken!

Ha med handleliste.

• Liker 1
Skrevet

Store handler blir litt vanskelig for min del, siden jeg verken har bil eller fryseboks.

Gjest Mahareth
Skrevet

Mat:

Planlegg alle handleturer, skriv liste, planlegg måltider som gjør at du kan bruke samme ingredienser og kjøp større av dem. Sammenlikne priser på forskjellige varer i butikken. Velg lavpriskjeder. Bruk heller 20 kr på et brød som smaker godt og metter, fremfor 8 på et som er tørt, kjedelig og bare har raske karbohydrater. Bruk mye bønner og linser i stedet for kjøtt, billigere og næringsrikt.

Strøm:

Skru av lys og varme som er unødvendig. Trekk ut ladere som ikke er i bruk (pc, mobil og sånn). Korte dusjer, sparedusjhode. Sparepærer. Kjøl ned all mat før det settes i kjøleskapet, så bruker kjøleskapet mindre strøm. Kle deg godt i stedet for å skru opp varmen.

Andre ting:

Bruk vaskemidler i pulverform, ikke tablettform. Velg billigste abonnementet til telefonen, ikke kontantkort. Kjøp klær og sko på salg, og bruk heller litt ekstra på dem da. Bedre å kjøpe vintersko til 800 som holder i 2-3 vintre, enn å bruke 400 hvert år. Samme med jakker.

• Liker 1
Skrevet

Sett opp budsjett.

Det er veldig morro å sette opp om du har exel, men det er ikke så lett å følge det.

Finn ut hva dine nødvendigheter er, slik som toalettsaker og mat, og ikke kjøp noe du ikke trenger.

Jeg blander ofte sammen diet og sparing, når jeg lever på knekkebrød og gulost i perioder er det for det beste for både meg og lommeboka.

Skrevet

Finn ut hva du bruker mest penger på.

Om du bor for dyrt så flytt om mulig. Om du har bil du ikke trenger så ta bussen. Om du har høy strømregning så ta korte dusjer og skru ned temperaturen. Om du bruker mye penger hos frisøren så skift frisyre. Om du går mye på kafe så slutt med det. Om du handler all mat på Meny og kaster halvparten så tenk deg om. Og så videre, hvis du virkelig vil spare.

Det hjelper lite å spare 50 kr på sjampoflasken hver 3. måned hvis du kunne spart 2000 kr i mnd på å flytte.

Skrevet

Finn ut hva du bruker mest penger på.

Om du bor for dyrt så flytt om mulig. Om du har bil du ikke trenger så ta bussen. Om du har høy strømregning så ta korte dusjer og skru ned temperaturen. Om du bruker mye penger hos frisøren så skift frisyre. Om du går mye på kafe så slutt med det. Om du handler all mat på Meny og kaster halvparten så tenk deg om. Og så videre, hvis du virkelig vil spare.

Det hjelper lite å spare 50 kr på sjampoflasken hver 3. måned hvis du kunne spart 2000 kr i mnd på å flytte.

Her jeg bor er det vanskelig å finne seg plass å bo. I tillegg så har jeg en veldig lav husleie, så jeg kan ikke spare så mye med det.

Bruker mest penger på mat og klær, det er der problemet ligger. I think.

Skrevet

Ha et fast trekk fra lønnskontoen, dagen etter lønning trekkes det en viss sum.

Hver mandag tar du ut en viss sum penger som du skal klare deg med den uka.

Hver dag når du kommer hjem, plukker du 10-kroningene ut av lommeboka og putter dem på et glass.

Skrevet

Vær prisbevist!

Aldri sulten kvinne på butikken

Husk kart og kompass (handleliste!) Her ligger den største besparelsen.

Spleiselag-middag

Kikkerter og bønner er billig og mettende.

Oppvaskmiddel og såpe kan du blande ut med litt vann.

Langt hår

Senk temperaturen

Biblioteket har både filmer, lydbøker og orntli bøker

La det gå sport i å være sparsommelig.

For min del syns jeg det hjelper å snakke om økonomi med likesinna. Da er det lettere å holde fokus.

• Liker 1
Skrevet

Fikk ikke sove etter jule styret, så satte opp en liten liste over ting som en kan gjøre for å vri kroner i et vist tidsrom.

- Ikke kjøp snop/brus. Dette gir også en sunn livsstil.

- Legg alle små mynter til side. Sett de innpå sparekonto etter passert 5 000.

- Ikke kjøp klær. Bruk fantasien til å forme nye antrekk og variasjoner.

- Pant flasker som du finner/får.

- ikke kjøp unødvendig mat. (Mat som står seg lenge er alfa omega.)

- Om mulig, gå istedet for å ta buyss.

- Sett rest av månedsbeløpet på en høy rente konto.

- Kjøp ferdig mat max 2 ganger pr måned. (Med dette gjelds resturant og fast food kjeder.)

- Ikke kjøp filmer, bøker eller blader. Lån heller på biblioteket.

Skrevet

Jeg lever økonomisk av natur, og har aldri tom konto i slutten av måneden. Selv med et halvt år uten jobb har vi klart oss fint (flyttet hjem til Norge i sommer, og har først nå fått jobb). Har riktignok bodd gratis hos foreldre, og hadde noe sparepenger å leve for, men det er jo resultat av tidligere sparing.

Klær og sko:

Ikke gå i klesbutikker for å titte hvis du ikke trenger noe nytt. Hvis du vet at det er noe du kommer til å trenge, tenk på det en stund i forveien, og se etter gode tilbud på kvalitetsprodukter. Hvis du ser etter noe bestemt, sett et maksbeløp på hva du har som budsjett til å kjøpe det, f.eks. maks 600kr til nye støvletter.

Vet du at vinterstøvlettene fra i fjor snart er ødelagte, se i nyttårssalget om du kan få nye billig. Men kanskje de gamle kan holde en sesong til? Finn en god og billig skomaker som kan sette nye hæler/såler på slitte støvletter og sko. Hvis du går med forskjellige sko annenhver dag holder de også lenger enn hvis du bruker de samme skoene hver dag (har jeg hørt).

Mat og drikke:

Spis hjemme, og planlegg måltider og handling, så du slipper å kaste mat. Hvis noe mat er i ferd med å gå ut på dato, prøv å fryse det ned. F.eks. kan du fryse frukt før det blir dårlig, og lage smoothie. Druer er f.eks. gode i smoothie selv om de ikke ser fristende ut.

Hvis skinkepakken ofte kastes når den er halvfull, pga dato, kan du fryse ned halve når du kjøper den, evt etter at den har ligget i kjøleskapet noen dager hvis du ser at du ikke kommer til å spise opp før den blir dårlig.

Frys ned mat i porsjonsstørrelser, så slipper du å tine mer enn det som skal spises.

Hvis du sliter med vekta og spiser for mye til middag, kan du fortsatt lage større middager og fryse ned eller spare til dagene etter, men isåfall sett av porsjonene du skal fryse/spare før dere begynner å spise, ellers er det lett å småspise på restene.

Hvis du ikke har gratis/billig kantine på jobb/skole, ta med matpakke, og gjør den fristende, så det ikke frister å kjøpe annen mat. F.eks. rester av gårsdagens middag, eller hjemmelagede horn med innbakt ost og skinke. Dette er best hvis du har tilgang til mikrobølgeovn, så de er litt varme. Men horn er selvfølgelig også gode kalde.

Ellers er vel det generelle tipset at du tenker over hva pengene går til, og spør deg selv om det du er i ferd med å kjøpe er verdt pengene. Betyr det havregrøt i slutten av måneden, og er det isåfall verdt det? Havregrøt er forresten også bra lunsj, hvis du har mikrotilgang.

Skrevet

Dropp kafèbesøk, møt heller venner hjemme eller til dem/ i parken o.l.

Før opp utgifter/småkjøp hver uke. (Jeg tenker meg ekstra om før jeg kjøper en brus på kiosk, når jeg vet det betyr at jeg fører opp 25 kroner...)

Bruk kontanter, ikke kort, og gjør gjerne som noen over sa, ta ut et bestemt beløp for en viss periode på forhånd, bruker en kort, forsvinner pengene lettere.

Dersom du bruker bankkort noe, kan du jo jo sette over småsummer hver gang du er inne på sparekontoen, typ du har 1078 kroner, da kan du sette over 78 kroner, eller om du har fått lønn eller lignende og får 15870 kroner, kan du sette over 870 kroner med en gang. Da har du et mer nøyaktig beløp på kontoen hele tiden, og i tillegg får du spart litt jevnt og trutt.

Et annet kontotriks er å bruke to kontoer, en bruks- og en driftkonto. På drift setter du inn lønna, og porsjonerer ut litt og litt til bankkortet. F.eks at du vet du har ca 1000 eller 500 kroner der. Det kan gjøre at du ikke shopper uplanlagt når du ikke har så mye tilgjengelig. Det er irriterende, men virksomt ;).

Billig og god middag:

Tomatsuppe: kok en boks hermetiske tomater, ha i salt, pepper, krydderurter, litt buljong og kanskje pasta og egg. Det er digg! :D

Havregrøt kan være sunn og grei frokost, metter lenge.

Har du mulighet, bak brød selv.

Baking generelt er ganske rimelig, så om det er noe for deg, kan du jo by på hjemmebakst når du har besøk, i stedet for å kjøpe frukt/kjeks o.l. F.eks horn og kanelsnurrer.

Trenger du nye ting til hjemmet, ligger det noe gratis ute på finn.

Lykke til i sparingen. Jeg pleier å føre oversikt over sparingen, hver måned/kvartal, da skriver jeg inn saldo på brukskonto, driftskontoer og sparekontoer, så ser jeg på sikt hvilken vei det går ;).

Skrevet

Finn ut hva du faktisk bruker penger på!

Ta vare på alle kvitteringer for en måned og summer dem etter kategori (f.eks. godterier, hygiene, middager, øvrig mat, ting fra kiosken, kino/restaurant, osv). Da får du satt de ulike kategoriene i perspektiv og du vil kunne se hvor det er realistisk å stramme inn.

Dessuten vil et godt tips være å skaffe seg en liten fryser! Den trenger ikke være stor, men det er utrolig hvor mye du kan spare på f.eks. å kjøpe inn mye kjøttdeig på tilbud og å ha 2 kg kylling i fryseren framfor å kjøpe det du trenger per middag.

Skrevet

Sjekk innom hverdagskupp.no før du handler mat. Der kan du se hvilke butikker som har tilbud på hva, så det blir lettere å spare :) Veldig kjekt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er nevnt, men bruk tørkestativ fremfor tørketrommel. Da sparer du noen kroner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...