Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om det er noen som har erfaring med tegnebrett til data? Jeg skal antakeligvis investere i ett snart, men siden de er dyre vil jeg gjerne få noen tips fra dere som har prøvd tegnebrett fra før :)

Ta gjerne tv2-hjelper-deg regla og kjør på med pris, brukervennlighet, størrelse, kvalitet og programvare; jeg har aldri prøvd et før så jeg trenger hjelp :)

Noen som har erfaring med Wacom før? Jeg ser de har mange prisklasser, men jeg vet ikke hvilken pris jeg må opp i før de blir brukbare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen år siden jeg kjøpte mitt tegnebrett, men Wacom er i hvert fall veldig utbredt blant profesjonelle. Mitt er et A5 Intous 2.0, og har fungert helt fint i 5-6 år. Jeg er utdannet innen visuelle fag og har endel illustratøroppdrag - riktignok er jeg ikke så "opphengt" i duppetitter eller at alt sånt teknisk skal fungere optimalt, men tegnebrettet har i hvert fall aldri gjort ting kronglete for meg :) Når det gjelder størrelse synes jeg A5 fungerer bra, jeg tror kanskje ikke jeg har prøvd mindre (muligens bare en kort stund for noen enkle operasjoner), større er helt unødvendig for meg. Jeg kikket litt på de modellene som finnes nå, og vet ikke om jeg kan gi noen veldig gode råd siden jeg ikke har prøvd dem, men til "amatørbruk" virker bamboo medium bra. Hvis du skal bruke det mer profesjonelt eller sitte mange timer om dagen med det ville jeg sikkert valgt et Intous.

Hvordan andre brett er sammenliknet med wacom vet jeg rett og slett ikke, annet enn at for endel år siden var det bare Wacom som ble regnet for bra og presist nok. Men det kan ha forandret seg til i dag :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som illustratør og har prøvd de aller fleste tegnebrett fra graphire til wacom cintiq, og kan anbefale wacom 3 eller wacom 4 for de profesjonelle og wacom bamboo til de som ikke vil bruke alt for mye penger. Selv kjenner jeg en stor forskjell mellom wacom bamboo og wacom 4 og synes bamboo er irriterende, men mamge av mine illustratør-venner er godt fornøyd med bambooen sin. Skoler som f.eks Norges Kreative Fagskole bruker bamboo i undervisningen. De aller fleste jeg kjenner foretrekker størrelse a5.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for gode svar, jeg skal undersøke Bamboo nøyere siden det høres ut som om det blir best for bruken min :)

edit: Så på noen videoer på nettet, men Bamboo virker da mer som en twitter-leke enn et tegnebrett? Er det Wacom intuos4 du benytter Iskaffe? Jeg ønsker å bruke tegnebrettet som et digitalt papir, og vil unngå så mye "lagg" fra pennen som mulig, er det et problem med tegnebrett eller kjenner du ikke noe til det?

Endret av Wombat
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener med twitter-leke, men Bamboo skal funke helt ok som tegnebrett. Det er jo det NKF lar illustrasjons - og grafiskdesignstudentene sine bruke. Jeg bruker Intuos 4, og grunnen til at jeg ikke fordrar Bamboo er fordi jeg føler trykksensitiviteten er dårligere. Jeg er en mer "maler type" og kjenner de små forskjellene ganske godt. Dessuten har jeg alltid brukt Intuos og derfor blir det litt unvant å gå over til Bamboo. Men så er jeg ganske kresen over materialene jeg bruker. ;)

Wacom sine tegnebrett skal ikke ha noen problemer med "lagging" - hvis du mener pennen går treigt? Hvis det skjer så er det heller fordi pc'en eller programmet har problemer. Stort sett ordner det seg ved å laste inn de siste driverne. Selv har jeg aldri hatt noen problemer med det med unntak av de gangene jeg jobbet med gigantiske store tegninger med mange lag. Men det er som sagt ikke pga. tegnebrettet.

Skrevet

Kanskje du kan prøve ulike brett i en butikk? Jeg vet dessverre ikke hvor det lar seg gjøre, men det hadde sikkert vært lurt. Vil tro at hvis du jobber med mye detaljer o.l kan det være verdt det å kjøpe et Intous selv om du er "amatør", samtidig har brettene utviklet seg mye siden jeg kjøpte mitt for flere år siden (og de første brettene jeg brukte er ti år gamle), så mitt resonnement er at bamboo-brettene kanskje er nesten like bra som de gamle top notch-brettene. Men sensitivitet og oppløsning er jo verdt å tenke på.

Gjest elfhybrid
Skrevet

Jeg har en gammel Wacom, (a5 str) og den er super - kan anbefale wacom på det sterkeste - enkel å bruke er den også! Har dessverre ikke prøvd de nyere modellene (min er 3-4år) - men Wacom generelt er bra.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener med twitter-leke, men Bamboo skal funke helt ok som tegnebrett. Det er jo det NKF lar illustrasjons - og grafiskdesignstudentene sine bruke. Jeg bruker Intuos 4, og grunnen til at jeg ikke fordrar Bamboo er fordi jeg føler trykksensitiviteten er dårligere. Jeg er en mer "maler type" og kjenner de små forskjellene ganske godt. Dessuten har jeg alltid brukt Intuos og derfor blir det litt unvant å gå over til Bamboo. Men så er jeg ganske kresen over materialene jeg bruker. ;)

Wacom sine tegnebrett skal ikke ha noen problemer med "lagging" - hvis du mener pennen går treigt? Hvis det skjer så er det heller fordi pc'en eller programmet har problemer. Stort sett ordner det seg ved å laste inn de siste driverne. Selv har jeg aldri hatt noen problemer med det med unntak av de gangene jeg jobbet med gigantiske store tegninger med mange lag. Men det er som sagt ikke pga. tegnebrettet.

Det stemmer bra det du skriver her med det jeg har lest om brettene, og det blir nok Intous for min del fordi det virker som om det passer mer til å tegne/male med og at overgangen blir mer naturlig fra lerret til skjerm :)

Pc'en tror jeg ikke blir et problem, ifølge samboer er det en sterk sak med gode drivere, så da er det vel programvaren det står på da?

Skrevet

Takk for svar, folkens - det blir antakeligvis en Wacom Intous etterhvert; om du har noen innvendinger mot dette tegnebrettet so speak now, or forever hold your truth! :fnise:

Gjest elfhybrid
Skrevet

Når jeg fikk min wacom fikk jeg med et tegneprogram - Corel Draw 2 - veldig fint program!

Skrevet

Når jeg fikk min wacom fikk jeg med et tegneprogram - Corel Draw 2 - veldig fint program!

Vet du om dette er standard? Har jo et håp om å unngå mange ekstrautgifter siden tegnebrettet er så dyrt i seg selv :gjeiper:

Er Corel Draw noe du anbefaler uansett? Er det lett å lage bilder (male, tegne) med dette programmet?

Skrevet

Tror absolutt ikke du kommer til å angre på en Wacom Intous :) De er kjempebra.

Gjest elfhybrid
Skrevet

Jeg ervant med programmet,men det er 3-4år siden jeg kjøpte,vet ikke hvordan det er nå. Ville anbefalt at du laster ned gratis demo-versjoner av coreldraw og f.eks Paint SAI så du kan teste før du evt. kjøper :)

Skrevet

Jeg kjøpte intous 4 for en kort periode siden, å jeg er ganske sikker på at det er standard å få med et program.

Jeg fikk velge mellom 3 stykker (ett fra adobe, ett fra corel og ett som jeg aldri har hørt om). Jeg valgte Corel painter scetch pad, fordi det skulle være beregna mest på tegning... Vill bare si ifra at du ikke skal velge det samme som meg, for det kræsjer hele tiden, pluss at Corel har slutta å gi ut oppdateringer til det.

Velg det som adobe har lagd.. Tror det var adobe essentials eller noe.

Skrevet

Jeg kjøpte intous 4 for en kort periode siden, å jeg er ganske sikker på at det er standard å få med et program.

Jeg fikk velge mellom 3 stykker (ett fra adobe, ett fra corel og ett som jeg aldri har hørt om). Jeg valgte Corel painter scetch pad, fordi det skulle være beregna mest på tegning... Vill bare si ifra at du ikke skal velge det samme som meg, for det kræsjer hele tiden, pluss at Corel har slutta å gi ut oppdateringer til det.

Velg det som adobe har lagd.. Tror det var adobe essentials eller noe.

Takk for advarselen :)

God Jul!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Oooh! Takk for link!

Hvis du tester den så ville det vert trivelig med din ærlige mening postet her.

Jeg er ingen kunstner og bruker følgelig ikke den typen applikasjoner, men jeg har et ønske om å vite hva som fungerer og ikke fungerer i den frie programvare-verdenen :)

Skrevet

Jeg har en wacom bamboo, den var rimelig og for mitt bruk funker den strålende. Jeg tegner dog en del mer, ikke mye maling her i gården.

Er strålende fornøyd med den for min del, selv om jeg hadde foretrukket og ha et brett hvor jeg kan se hva jeg tegner på brettet.

Bruker det sammen med Gimp, har ikke tatt meg råd til et program og gimp er gratis. Liker den også!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg har en wacom bamboo, den var rimelig og for mitt bruk funker den strålende. Jeg tegner dog en del mer, ikke mye maling her i gården.

Er strålende fornøyd med den for min del, selv om jeg hadde foretrukket og ha et brett hvor jeg kan se hva jeg tegner på brettet.

Bruker det sammen med Gimp, har ikke tatt meg råd til et program og gimp er gratis. Liker den også!

Gimp på Windows? Hvis du har Gimp på Linux så er tipset over, det om Krita, fremdeles gyldig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...