Gå til innhold

Jeg har brukket beinet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært så uheldig å brekke beinet nå rett før jul. Brekt skinnleggen tvers av. Ligger og venter på operasjon fordi hevelsen i beinet må gå ned. Noen som har erfaring med hvor lang tid dette tar? Og hvor lenge jeg må ligge på sykehuset etter operasjonen?

Blir veldig glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brakk lårbeinet og der måtte det også operasjon til. Ble operert bare timer etter at det skjedde. Bruddet ble ikke gipset. Jeg lå på sykehuset i 6 dager. Ble sendt hjem 23. desember.

Jeg tror nok du får et bedre svar dersom du spør de på sykehuset. De har jo kunnskap i forhold til akkurat ditt brudd.

Håper du har noen som tar vare på deg i jula. Er ikke greit å humpe rundt på krykker vinterstid.

Skrevet

Jeg brakk lårbeinet og der måtte det også operasjon til. Ble operert bare timer etter at det skjedde. Bruddet ble ikke gipset. Jeg lå på sykehuset i 6 dager. Ble sendt hjem 23. desember.

Jeg tror nok du får et bedre svar dersom du spør de på sykehuset. De har jo kunnskap i forhold til akkurat ditt brudd.

Håper du har noen som tar vare på deg i jula. Er ikke greit å humpe rundt på krykker vinterstid.

Takk for svar! Jada, har mange til å passe på meg, er bare så innmarri kjipt å ikke komme hjem til jul. Legene gir så svevende svar, i det ene øyeblikket skal jeg opereres og i det andre må jeg vente i flere dager pga. hevelse. *frustrert*

Skrevet

Så leit da! Opplevde selv noe lignende for få uker siden.

Jeg brakk ankelen i november og fikk da beskjed om at jeg ikke måtte trø på foten på seks uker. Skal til kontroll på onsdag, og håper da å få lov til å begynne å gå igjen.

Måtte også opereres og fikk satt inn skruer i beinet. Selv ble jeg operert samme dag som uhellet skjedde, og slapp derfor å vente til hevelsen hadde gått ned. Jeg fikk beskjed om at operasjonen måtte skje innen seks timer etter bruddet, hvis ikke ville hevelsen bli for stor. Da ville jeg som deg blitt liggende for å vente til hevelsen hadde minket. Hvor lenge du må ligge og vente kan jeg ikke si noe om, det får du spørre legene på sykehuset om. Men jeg fikk vite at hadde det skjedd med meg måtte jeg ha regnet med en 3-4 dager.

Heldigvis kunne jeg reise fort hjem etter operasjonen. Først sa legene at jeg kunne dra dagen etter, men jeg var ganske kvalm og svimmel, så jeg ble en dag til. Totalt var jeg ikke mer en ca. to og et halv døgn på sykehuset.

Lykke til! Håper du ikke blir liggende så lenge på sykehuset og at du kan komme hjem til jul!

• Liker 1
Skrevet

Så leit da! Opplevde selv noe lignende for få uker siden.

Jeg brakk ankelen i november og fikk da beskjed om at jeg ikke måtte trø på foten på seks uker. Skal til kontroll på onsdag, og håper da å få lov til å begynne å gå igjen.

Måtte også opereres og fikk satt inn skruer i beinet. Selv ble jeg operert samme dag som uhellet skjedde, og slapp derfor å vente til hevelsen hadde gått ned. Jeg fikk beskjed om at operasjonen måtte skje innen seks timer etter bruddet, hvis ikke ville hevelsen bli for stor. Da ville jeg som deg blitt liggende for å vente til hevelsen hadde minket. Hvor lenge du må ligge og vente kan jeg ikke si noe om, det får du spørre legene på sykehuset om. Men jeg fikk vite at hadde det skjedd med meg måtte jeg ha regnet med en 3-4 dager.

Heldigvis kunne jeg reise fort hjem etter operasjonen. Først sa legene at jeg kunne dra dagen etter, men jeg var ganske kvalm og svimmel, så jeg ble en dag til. Totalt var jeg ikke mer en ca. to og et halv døgn på sykehuset.

Lykke til! Håper du ikke blir liggende så lenge på sykehuset og at du kan komme hjem til jul!

Åh, jeg måtte vente en evighet på akuttmottaket, er visst veeldig mange som har brekt beinet nå. Takk for svar :)

Skrevet

Visse type brudd er det operasjon til for å feste skruer og plater. Det holder ikke med gips ev. kan ikke gipses.

Tips til TS. Dersom det blir skrudd i metall så kan dette skape irritasjon. Mulig å få det ut i løpet av 1.5 - 2 år. Jeg valgte det selv og ble mye bedre etterpå.

Skrevet

Hjelpes, er det så vanlig med operasjon?

Jeg er glad jeg ikke har gips. Da vet jeg at sjansen for at bruddet skal gro feil er minimal. Det er også mye lettere å bevege meg nå som jeg ikke kan trø på foten, siden jeg slipper å måtte dra på en tung gips på beinet. Jeg har også kunnet dusje etter at stingene ble tatt. Det er ikke like greit for den som har gips.

Som AnonymBruker over meg skriver, er det ikke alltid at et brudd kan settes på plass bare med gips. Noen ganger er det bedre med operasjon og skruer. Jeg fikk vite på sykehuset at skulle jeg kunne leve et fysisk aktivt liv etter bruddet, måtte jeg bli operert. Hvis ikke kunne det bli senskader.

hvordan går det med deg TS?

Jeg ønsker deg fortsatt god bedring!

Skrevet

Jeg brakk foten 21. januar tror jeg det var.

Kjempeupraktisk å humpe rundt på krykker, alt blir jo dritvanskelig.

Skal du handle er det vanskelig, skal du lage mat er det vanskelig, bære maten inn i stua er umulig.

Dusje er dritvanskelig.

Samler opp et par tips:

-ha en ryggsekk tilgjengelig til enhver tid, så kan du bære ting frem og tilbake i huset selv om du har krykker

-skaff deg en slik plastikk hagestol og putt den i dusjen. Det er ikke trygt å dusje "enbeint", da kan du falle og brekke armen i tillegg.... Helly Hanssen lager en slik "dykkerdrakt-sokk" du trer på foten og strammer med borrelås, så holder du beinet tørt. Det får du kjøpt hos "bandasjist".. jeg måtte dra til Bærum. Det er jo noe dritt dersom man ikke får dusja, så dette er alfa og omega dersom du skal ha et sosialt liv. (Du vil jo ikke at folk skal synes du lukter vondt..)

-Det går greit å kjøre bil dersom du har automatgir. Jeg byttelånte min bil mot min mors bil. Opel med automat ;) hehe.

-Du må kjøpe isbrodder til å ha under den ene brukbare foten du har igjen, hele vekta di hviler på den. Bruk en god sko.

-Det finnes slike "polvotter" til å ha på foten, utenpå gipsen. Husker ikke hvor jeg fikk kjøpt disse, tror det var bestemora mi som bestilte per postordre. Men det hjelper veldig på å holde varmen.

-Tenk over hva du skal spise. Det er vanskelig å handle og vanskelig å bære ting frem og tilbake. Ofte bestilte jeg fra Dolly's og hinket/hoppet inn i stua på en fot, mens jeg tviholdt på pizzaen. Fjordland er en livredder deluxe. Mange ting er vriene å bære i ryggsekk eller pose, da kan en løsning være å putte de i mange små poser, så du ikke skitner til ryggsekken din. Så kan det være vrient å bære med seg de skitne tallerknene og glassene og slikt uten å skitne til ryggsekken sin igjen, så da kan det være lurt å ha forberedt seg med ekstra poser til å stappe de i.

Livet som enslig med beinbrudd er ikke spesielt kult, men jeg vil gjerne ønske deg lykke til.

Skrevet

Du får låne dusjstol/brett til badekar/dostol mm på hjelpemiddelsentralen. Jeg måtte ha dostol for jeg bodde i et hus med 3. etasjer og selvfølgelig ingen do i hovedetasjen. Hadde såpass smerter at å humpe i trapper var en utfordring.

Sekk ble nevnt her.

En annen mulighet til å få med seg en kopp te og lignende er å ha steder å sette det fra seg underveis. Jeg snudde meg fra kjøkkenbenken til kjøkkenborden og satte kruset der. Så humpe meg en meter. Strekke meg etter kruset for å sette det på kjøkkenvasken. Humpe en meter. Strekke meg etter kruset og sette det på hylle ved kjøkkendøra. Så fra hylla til en stol til spisestuebordet og til stuebordet. Puh. Få folket i huset til å sette fram stoler mm så du får ei rute ut til stua.

Husk å be om kjørerekvisisjon dersom du skal til lege, fysioterapeut, sykehus. Da betaler du kun egenandel for taxi som blir godskrevet egenandelkortet ditt.

Pigg på krykker har du sikkert.

Jeg fikk ikke lov til å kjøre bil på 8 uker.

Dusjstol og hjelp var viktig.

Nok av lesestoff, filmer mm. Jeg sov og var våken uavhengig av resten av huset.

Skrevet

Ja, kjenner meg igjen i det Mann_30 skriver. Bor også alene.

Jeg har lånt rullestol fra kommunens hjelpemiddelsentral. Bruker den når jeg er ute av huset alene, og takket være den klarer jeg å komme meg til butikken på egenhånd.

Kontorstol med hjul er gull verd! Uten den hadde jeg vært helt hjelpeløs. Takket være kontorstolen kommer jeg meg rundt over alt innendørs. Det er bare å skyve fra med det friske beinet.

Det positive med bruddet er at jeg har blitt sterk i armene og i det friske beinet. Har nesten slutta å bruke krykker når jeg er inne, for jeg kommer meg like greit fram med å hinke.

Skrevet (endret)

Takk for svar! Jada, har mange til å passe på meg, er bare så innmarri kjipt å ikke komme hjem til jul. Legene gir så svevende svar, i det ene øyeblikket skal jeg opereres og i det andre må jeg vente i flere dager pga. hevelse. *frustrert*

Uten å gi altfor store forhåpninger, så kan det hende du kan komme hjem på julaften. Men det kommer selvfølgelig an på hvor komplisert bruddet er og hvor lenge du må vente på operasjon.

De beholder ikke pasienter på sykehuset i julen dersom de kan klare seg hjemme. Uansett så kan det jo hende at du kan få perm for å feire julaften hjemme. Men som sagt, dette kommer helt an på når du får operasjon og hvor komlisert bruddet er. :)

Mange gode tips angående det å hoppe rundt på krykker her. Er ikke lett å ha foten i fatle. ;)

Støtter tipset om sekk og noe å sitte på i dusjen. Kan også advare om at krykker han en tendens til å bli vanvittig glatte under når de har blitt våte. Våt gummi mor fliser sklir! Har gått på snørra noen ganger på den måten...:sjenert:

Endret av SmallTalk
Skrevet

Hei!

Jeg har vært så uheldig å brekke beinet nå rett før jul. Brekt skinnleggen tvers av. Ligger og venter på operasjon fordi hevelsen i beinet må gå ned. Noen som har erfaring med hvor lang tid dette tar? Og hvor lenge jeg må ligge på sykehuset etter operasjonen?

Blir veldig glad for svar :)

Som andre har sagt tidligere i tråden, er det veldig invidiuelt hvor lang tid det vil ta å bli ferdigbehandlet og utskrevet. Da jeg hadde brukket beinet ventet jeg i 5 dager på operasjon og var tilsammen innlagt i 10 dager. Jeg hadde da en komplisert skade med flere brudd i både leggbeinet og skinnebeinet ( og flere operasjoner). Gikk på krykker i 5 mnd etter skaden. Håper det vil ta kortere tid for din del :troest:

En slik stol med hjul er gull verdt! Og dusjstol fra hjelpemiddelsentralen :dusje:

Skrevet

Tusen takk for mange flotte tips, jeg skal absolutt ta i bruk noen av disse. Dessverre har jeg fått beskjed om at operasjonen kommer tidligst julaften, så jeg tror nok det blir sykehusjul på meg i år. Har heldigvis en kjæreste som passer på meg både her og hjemme :)

Skrevet

Du får be pleierne om å få litt ekstra ketorax, så går tida litt fortere ;) hahaha!

Skrevet

Du får be pleierne om å få litt ekstra ketorax, så går tida litt fortere ;) hahaha!

Gratis rus! :nigo:

Skrevet
Kan også advare om at krykker han en tendens til å bli vanvittig glatte under når de har blitt våte. Våt gummi mor fliser sklir! Har gått på snørra noen ganger på den måten...:sjenert:

Kjenner til det problemet ja! :jepp:

Har ispigger på krykkene, og er avhengig av dem hvis jeg skal ut. Opplevde likevel nylig at de hadde flyttet på deg så jeg fikk ikke vippet dem på plass. Da kom jeg med en kommentar som kjæresten min synes var ustyrtelig morsom og som kunne feiltolkes veldig: "Nå må jeg bare stole på at gummi'n holder" Jeg mente jo bare gummiknottene på krykkene...

Til deg TS: Så leit at det trolig blir sykehusjul for deg! Da blir iallefall en jul du sent vil glemme. Håper du likevel kan gjøre det beste ut av situasjonen. Sender deg en trøsteklem: :klemmer:

Skrevet

Til deg TS: Så leit at det trolig blir sykehusjul for deg! Da blir iallefall en jul du sent vil glemme. Håper du likevel kan gjøre det beste ut av situasjonen. Sender deg en trøsteklem: :klemmer:

Ja, det kan man trygt si. Tusen takk for omtanken :)

Skrevet

Hvordan har det gått med deg TS?

Har du feiret jula på sykehuset?

• 5 år senere...
Skrevet
Den 20. desember 2010 at 17.27, Mann_30 skrev:

Jeg brakk foten 21. januar tror jeg det var.

Kjempeupraktisk å humpe rundt på krykker, alt blir jo dritvanskelig.

Skal du handle er det vanskelig, skal du lage mat er det vanskelig, bære maten inn i stua er umulig.

Dusje er dritvanskelig.

Samler opp et par tips:

-ha en ryggsekk tilgjengelig til enhver tid, så kan du bære ting frem og tilbake i huset selv om du har krykker

-skaff deg en slik plastikk hagestol og putt den i dusjen. Det er ikke trygt å dusje "enbeint", da kan du falle og brekke armen i tillegg.... Helly Hanssen lager en slik "dykkerdrakt-sokk" du trer på foten og strammer med borrelås, så holder du beinet tørt. Det får du kjøpt hos "bandasjist".. jeg måtte dra til Bærum. Det er jo noe dritt dersom man ikke får dusja, så dette er alfa og omega dersom du skal ha et sosialt liv. (Du vil jo ikke at folk skal synes du lukter vondt..)

-Det går greit å kjøre bil dersom du har automatgir. Jeg byttelånte min bil mot min mors bil. Opel med automat ;) hehe.

-Du må kjøpe isbrodder til å ha under den ene brukbare foten du har igjen, hele vekta di hviler på den. Bruk en god sko.

-Det finnes slike "polvotter" til å ha på foten, utenpå gipsen. Husker ikke hvor jeg fikk kjøpt disse, tror det var bestemora mi som bestilte per postordre. Men det hjelper veldig på å holde varmen.

-Tenk over hva du skal spise. Det er vanskelig å handle og vanskelig å bære ting frem og tilbake. Ofte bestilte jeg fra Dolly's og hinket/hoppet inn i stua på en fot, mens jeg tviholdt på pizzaen. Fjordland er en livredder deluxe. Mange ting er vriene å bære i ryggsekk eller pose, da kan en løsning være å putte de i mange små poser, så du ikke skitner til ryggsekken din. Så kan det være vrient å bære med seg de skitne tallerknene og glassene og slikt uten å skitne til ryggsekken sin igjen, så da kan det være lurt å ha forberedt seg med ekstra poser til å stappe de i.

Livet som enslig med beinbrudd er ikke spesielt kult, men jeg vil gjerne ønske deg lykke til.

Jaja jeg brukket ankelen sorry for og ta opp dette på nytt men når jeg spørte kirugen som skal operer meg om og kjøre bil med manuelt gir går ja sa han men ikke hopp ut av bilen sa han og en ting til måtte noen av dere ta ut skruer gjør det vondt eller kiler det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...