KatteLatte Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Jeg skal lage pinnekjøtt til et selskap i jula. Vi blir 19 stk med stort og smått, og da er det greit å ha mest mulig klart på forhånd. Jeg tenker derfor å lage kålrabistappa ferdig på formiddagen og varme den opp før gjestene kommmer. Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Hvis jeg varmer det opp i en kjele, vil den svi seg i bunnen? Er den for tykk til at dette egner seg? I stekeovnen skal jeg steke amadinepoteter, så den kan ikke brukes. Microen er jo et alternativ, men da er jeg redd den blir tørr i kantene og kald innerst. Noen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Redd det bare vil brenne seg i bunnen dersom du holder den varm på plata, eller dersom du lar den kjøle ned for så å varme opp igjen. To forslag: * Kok kålrabien og la den stå der i vannet. Når middagen nærmer seg varmer du opp igjen vannet, siler det av og moser inn smør, fett og krydder. Server på direkten * Lag stappen klar og hold den varm i ett vannbad. Stor kjele med noe vann i ytterst, så mindre kjele med stappa i oppi denne.
KatteLatte Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2010 Takk for gode forslag! Jeg tror kanskje jeg går for det siste. I fjor lagde jeg stappa rett for gjestene kom, riktignok uten foodprocessor, men for hånd. Det endte med kålrot over hele kjøkkenet, og det er litt kjipt når man har åpen kjøkkenløsning... I år har jeg foodprocessor, men med så store mengder er det greit å ha det mest mulig klart.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til noe som skal stå i vannbad i timesvis. Det gir grobunn for bakterier. Hadde lagd den ferdig og holdt igjen litt væske for så å tilsette den før jeg varmet den opp igjen når gjestene kom. Veldig lav varme gjør at den ikke svir seg. Hva med å lese om potetstappe da? Har jo sett på matprogrammer at den godt kan lages i forkant for så å varmes opp igjen.
KatteLatte Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2010 Godt poeng... Jeg får se an hvor tidlig ute jeg er. Skal gjøre litt research på potetstappe
Gjest Blondie65 Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Jeg har prøvd å varme opp igjen og holde potetstappe varm, det fungerte dårlig. Masse sviing i bunn og et helvetes rørearbeid. Jeg ville heller kokt kålrabi og most den - så ville jeg ha satt igang igjen oppvarming og tilsetting av ingredienser rett før den skal serveres. Altså gjøre ferdig grisejobben i god tid og lage stappen til slutt.
Plym Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Kålrabistappe som holdes varm er ikke godt. Den blir brun, og smaker pyton. Jeg tror det går helt fint å varme den opp igjen i en non-stick kjele.
Gjest navnelapp Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Bakterievekst i nykokt kålrot som står i to-tre timar hadde eg ikkje bekymra meg for. Mitt beste tips er å ikkje bruke food prosessor, men stavmiksar. Då brukar du den rett i gryta, ikkje noko griseri. Då kan du bruke AB#2 sin metode.
fruBeist Skrevet 22. desember 2010 #9 Skrevet 22. desember 2010 Tykk bunn i kasserollen, og rør godt under oppvarming. Skulle ikke svi seg da.
KatteLatte Skrevet 22. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 22. desember 2010 Takk for mange gode råd! Jeg har ikke stavmikser, så det må bli food processoren. Tror jeg satser på å ha den klar en halvtime-tjue minutter før gjestene kommer, ha den i en non stick-kjele og sette plata på 1. Har heldigvis induksjonsplater, da er det lett å regulerer temperaturen. Får bare røre og røre og satse på at det går bra. Heldigvis gjør pinnekjøttet og potetene seg selv, så da burde jeg ha tid til å holde øye med stappa. Mette blir vi nok uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå