Gå til innhold

Skal fly alene for første gang!

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke veldig vant til å fly, når jeg reiser foretrekker jeg tog og buss.

Nå skal jeg flytte til et annet land, og reiseruta mi ser sånn ut:

Norge-Berlin-Abu Dhabi-Australia

Og siden jeg er skikkelig nybegynner, så trenger jeg litt informasjon om hva jeg gjør på flyplassene, mellom avgangene.

Må jeg sjekke inn på nytt hver gang, eller holder det å gå direkte til gaten? Må jeg hente ut baggasjen og levere den på nytt, eller går den automatisk helt fram til siste stopp? Sjekker de håndbagasje mellom hver flyplass? Er det noe mer jeg må tenke på?

Skrevet

Hvis du har en billett så slipper du å sjekke inn bagasjen din for hvert stopp.

Når du lander så ser du på tavla om hvilken gate du skal på. Hvis du ikke finner tavla eller ikke helt forstår, så spør du noen :)

Håndbagasjen sjekker de. Husk å ikke ta med flytende.

Hvis du har god tid mellem hvert fly så er det ikke noe å stresse med.

Er alltid bare å spørre om hjelp :)

Hvis du har veldig lang ventetid så er det lurt å dobbeltsjekke at gaten ikke er forandret :)

God tur! Du kommer til å kose deg masse i Australia :)

Skrevet

Ring til flyselskapet du har booket hos å spør :)

Ikke vær redd for å kontakte flypersonell eller personell i informasjonsskrankene på de forskjellige flyplassene du skal lande ved.

Når jeg har reist utenlands så har jeg ikke måttet hente bagasjen for hvert fly jeg skulle reise med. Dette kan ha endret seg, så det er best å solrre for sikkerhets skyld.

Flyplasser i utlandet kan være ganske store, så når du har landet og kommet inn på selve flyplassen er det veldig greit å orientere seg litt. Finn gaten du skal reise videre fra og vær ute i god tid før boarding begynner :)

Det er godt å ha noe å tygge på under letting og landing, fordi man lett får "dotter" i ørene. Ha med en pakke tyggegummi eller karameller. Disse skal få dottene til å forsvinne. Ha med en bok og to til flyreisen eller noe annet underholdning, for det kan være kjedelig i lengden å sitte på flyet.

Ellers ha en riktig god reise :)

Skrevet

Ring til flyselskapet du har booket hos å spør :)

Ikke vær redd for å kontakte flypersonell eller personell i informasjonsskrankene på de forskjellige flyplassene du skal lande ved.

Når jeg har reist utenlands så har jeg ikke måttet hente bagasjen for hvert fly jeg skulle reise med. Dette kan ha endret seg, så det er best å solrre for sikkerhets skyld.

Flyplasser i utlandet kan være ganske store, så når du har landet og kommet inn på selve flyplassen er det veldig greit å orientere seg litt. Finn gaten du skal reise videre fra og vær ute i god tid før boarding begynner :)

Det er godt å ha noe å tygge på under letting og landing, fordi man lett får "dotter" i ørene. Ha med en pakke tyggegummi eller karameller. Disse skal få dottene til å forsvinne. Ha med en bok og to til flyreisen eller noe annet underholdning, for det kan være kjedelig i lengden å sitte på flyet.

Ellers ha en riktig god reise :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Retningen du reiser i tilsier at du sjekker inn én gang og er i tollen én gang. Sjekk nøye hva du har lov og ikke lov å ta med deg inn i bestemmelseslandet.

Forøvrig er nettsidene til både tollmyndigheter, flyplasser og flyselskap fine steder å finne informasjon :)

Skrevet

Det håndteres litt ulikt mellom ulike reiseselskap/flyselskap/flyplass. Det beste er å beregne god tid på flyplassen i Norge, så du kan få konkret informasjon.

Jeg har vært i Australia flere ganger (med Malaysia Airlines, Singapore Airlines, Qantas, British Airways,...) , og da har det vært noenlunde slik:

* Jeg har aldri trengt å sjekke inn flere ganger (unntatt hvis det har vært overnatting på hotell underveis), men det har hendt at jeg har vært nødt til å hente boardingcard i transittskranke for neste etappe underveis.

* Jeg har aldri hentet/sjekket inn bagasje underveis (unntatt ved overnatting)

* Ja, håndbagasje sjekkes når du beveger deg mellom terminaler/sikkerhetssoner. Dette kommer antakelig til å skje i Berlin (minst). Du kan risikere at for mye håndbagasje slipper gjennom på en flyplass, men ikke på neste. Det løser du greit ved bare å ha med deg det aller nødvendigste i håndbagasjen - penger/kort/pass, toalettsaker (husk at det er maks 100ml volum per enhet flytende væske, som deodorant o.l.), undertøysskift, musikk, lesestoff og en oppblåsbar nakkepute (anbefales). Det kanvære greit å ha med legeerklæring på evt. reseptbelagte legemidler du har med deg.

* Du kan ikke ta med deg planter eller annet levende organisk materiale inn i Australia. Det er også restriksjoner på mat inn i Australia.

* Finn ut hvor langt det er å gå til gaten - det er langt på enkelte flyplasser. Med kø i sikkerhetskontrollen kan det fort ta mer enn en halvtime. Når du har kontroll på hvor langt det er, kan du bruke tiden til å vandre rundt og kikke/shoppe.

* Spør flyvertene ombord om hvordan du skal forholde deg ved neste mellomlanding/flybytte.

Skrevet

- Ha "idiotsikker" håndbagasje og komfortable klær med færrest mulig metallbiter slik at det er lett å komme seg gjennom kontrollen uten å måtte rive av lag på lag (been there done that)

- Tyggis til letting!

- Ikke vær redd for å spørre om hjelp :)

- Hvis flyplassen er slik at du havner utenfor sikkerhetskontrollen igjen, gå straks til sikkerhetskontrollen. Er du innenfor, gå ikke ut - det kan ta tid å komme seg igjennom!

- Kjøper du noe på taxfree mellom landene, be om forseglet pose.. har mistet dyr alkohol før pga de teite damene i kassa som ikke spurte

- Finn alt i god tid! Gaten kan være helt i den andre enden av flyplassen og jeg har opplevd å ha hatt dårlig tid med 40 minutter på Gardermoen i rushen før.. så better safe than sorry :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Piercinger kan være lurt å fjerne før en flyr ja ;)

Skrevet

Hvis du kjøper noe flytende i taxfreen (parfyme, sminke, alkohol o.l) må du be dem pakke det i sånne tett pose, og ikke åpne før du har kommet helt frem, hvis ikke kan du risikere at de tar det fra deg når du skal med neste avgang ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Takk for alle tips! Herlig! Pøs på hvis det er noe mer dere syne jeg bør vite :P

Piercinger kan være lurt å fjerne før en flyr ja ;)

tss, jeg har ikke piercinger. Men jeg har metallsmykker sydd fast i håret! Bør jeg ta det ut?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Takk for alle tips! Herlig! Pøs på hvis det er noe mer dere syne jeg bør vite :P

tss, jeg har ikke piercinger. Men jeg har metallsmykker sydd fast i håret! Bør jeg ta det ut?

Tror det :klø: Jeg hadde ikke giddet å ta sjansen på alt det potensielle maset :) Men så blir jeg jo grinete på alle som ikke er supereffektive i sikkerhetskontroller og ved ombord og avstigning også da :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...