Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått nytt skattekort, og har tabelltrekk.

I løpet av våren avslutter jeg utdanning, og har planer om å gå ut i jobb. Altså vil jeg få en del mer inntekt enn det jeg har hatt de siste årene.

Bør jeg bestille et skattekort hvor det trekkes mer av lønna, eller er det unødvendig ved tabelltrekk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du trenger kun kontakte arb.giver /lønnsavdeling skriftlig, å be de sette opp trekk ditt. Dette kan du be om opptil 6 ganger i året.

Skal du sette ned, da må du søke skatteetaten om det .

Om du fortsatt er usikker kan du ringe kemner å be om konto og kidnummer på Innbetalt tileggsforskudd personlig.

• Liker 1
Skrevet
Denne siden er også ok hvis man ønsker å sette opp/ned tabelltrekket.
Skrevet

du trenger kun kontakte arb.giver /lønnsavdeling skriftlig, å be de sette opp trekk ditt. Dette kan du be om opptil 6 ganger i året.

Skal du sette ned, da må du søke skatteetaten om det .

Om du fortsatt er usikker kan du ringe kemner å be om konto og kidnummer på Innbetalt tileggsforskudd personlig.

eller finne kid nr på denne siden.

Skrevet

da er du Personlig skatteyter, tilleggsforskudd og året er 2010 for i år, og 2011 til neste år. Skriv inn fødsel og persnr. og klikk lag kid.

Konto nr må du ringe ditt lokale kemnerkontor om hvis du ikke finner det på nett.

Man trenger ikke kontakte skatteetaten for å sette opp trekket. Bare ned!

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er relativt stor endring i inntekten din, så kan det absolutt bli nødvendig med en annen trekktabell.

Du kan sjekke dette ut selv. Gå inn her: Enkel skatteberegning

Nå er ikke skatteprogrammet fra Skatteetaten for 2011 lagt ut ennå, men 2010-beregningen vil gi deg en ganske god indikasjon.

Helt på slutten av denne skatteberegningen ser du det endelige skattbeløpet året. Sammenligne dette med hva du vil bli trukket dersom du bruker din eksisterende tabell. Husk å hensynta feriepengemåned samt halv skatt i desember.

Trekker du for lite beløp til sammen, kan det være lurt å bestille nytt skattekort, ja.

Skrevet

Dersom det er relativt stor endring i inntekten din, så kan det absolutt bli nødvendig med en annen trekktabell.

Du kan sjekke dette ut selv. Gå inn her: Enkel skatteberegning

Nå er ikke skatteprogrammet fra Skatteetaten for 2011 lagt ut ennå, men 2010-beregningen vil gi deg en ganske god indikasjon.

Helt på slutten av denne skatteberegningen ser du det endelige skattbeløpet året. Sammenligne dette med hva du vil bli trukket dersom du bruker din eksisterende tabell. Husk å hensynta feriepengemåned samt halv skatt i desember.

Trekker du for lite beløp til sammen, kan det være lurt å bestille nytt skattekort, ja.

TS her.

Takk for godt og informativt svar.

Beregning for 2011 hvor det er tatt utgangspunkt i min inntekt i 2009 anslår at jeg vil ha en inntekt på 115 000 kr. Jeg anslår at min inntekt vil bli 150-200 000 i 2011. Jeg trekker fra tabell 7120.

Bakpå "Grunnlag skattekort 2011" stå det at dersom jeg har store endringer i inntekt eller fradrag må jeg skaffe nytt skattekort, men ikke dersom jeg har tabelltrekk og endringen kun gjelder lønn eller pensjon.

Så jeg trenger ikke bekymre meg?

Skrevet

Hvis du er usikker på om du betaler nok skatt kan du jo sette litt penger til side selv. Har man kontroll på økonomien trenger man ikke la skatteetaten spare for seg :)

Skrevet

Tabeller tar høyde for inntektsvingninger. Når man har tabell, så er det fradragene og evt. formue og trekkfrie inntekter man må passe på.

Tabell 7120 er en ganske streng tabell, for her er lite eller ingen fradrag (unntatt minstefradraget) lagt til grunn, i tillegg trekkes det litt ekstra pga formue og/eller trekkfrie inntekter.

Hvis du kun øker lønnsinntekten når du endrer skattekortet nå, så vil du ende opp med samme tabell.

Skrevet

TS her.

Hvis du er usikker på om du betaler nok skatt kan du jo sette litt penger til side selv. Har man kontroll på økonomien trenger man ikke la skatteetaten spare for seg :)

Jeg vil mye heller betale for mye skatt og få tilbake, enn å spekulere i hvor mye ekstra sparepenger jeg må sette av hver måned i tilfelle jeg får baksmell.

Tabeller tar høyde for inntektsvingninger. Når man har tabell, så er det fradragene og evt. formue og trekkfrie inntekter man må passe på.

Tabell 7120 er en ganske streng tabell, for her er lite eller ingen fradrag (unntatt minstefradraget) lagt til grunn, i tillegg trekkes det litt ekstra pga formue og/eller trekkfrie inntekter.

Hvis du kun øker lønnsinntekten når du endrer skattekortet nå, så vil du ende opp med samme tabell.

Takk, da lar jeg være å søke om nytt skattekort. Slik min økonomiske situasjon ser det ut til at det bare er lønna som kommer til å øke i løpet av det neste året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...