AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #1 Skrevet 19. desember 2010 Jeg er fast ansatt i kommunen (50%). Det er nå to av mine kollegaer som går ut i permisjon. Har jeg da fortrinnsrett på å få høynet stillingen min (vikariat), i forhold til at en helt ny person kommer inn å tar over vikariet? Stillingene har heller ikke vært utlyst internt eller eksternt. Håper noen kan hjelpe meg
Gjest yojo Skrevet 19. desember 2010 #2 Skrevet 19. desember 2010 (endret) ... Endret 31. desember 2010 av isse
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Jeg tror deltidsansatte som har jobbet fast mer enn tilsammen 12 mnd de siste 2 år ved samme sted har fortrinnsrett? det er i hvertfall slik jeg forstår det ut i fra arb. miljøloven.
andemor Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Se paragraf 14-3 her: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html § 14-3. Fortrinnsrett for deltidsansatte (1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten
molluskel Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Se paragraf 14-3 her: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html § 14-3. Fortrinnsrett for deltidsansatte (1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten Ja,og litt lenger ned står det "Fortrinnsrett etter § 14-2, med unntak av § 14-2 andre ledd første punktum, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte"Så §14-2 må også taes med i betraktning, bl.a hvor lenge du har vært ansatt,slik jeg forstår det.
Glitnir Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Ja,og litt lenger ned står det "Fortrinnsrett etter § 14-2, med unntak av § 14-2 andre ledd første punktum, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte"Så §14-2 må også taes med i betraktning, bl.a hvor lenge du har vært ansatt,slik jeg forstår det. Nei, § 14-2 har ingen ting med fortrinnsrett etter § 14-3 å gjøre - med unntak av at de som har fortrinnsrett etter § 14-2 går foran de etter § 14-3. Det er ikke krav til hvor lenge du skal ha vært ansatt etc. etter § 14-3.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2010 #9 Skrevet 31. desember 2010 Forstår jeg det riktig da, at deltidsansatte har fortinnsrett på stillinger uansett om de har vært ansatt i ett år eller ikke?
G3ntl3man Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 Jeg er fast ansatt i kommunen (50%). Det er nå to av mine kollegaer som går ut i permisjon. Har jeg da fortrinnsrett på å få høynet stillingen min (vikariat), i forhold til at en helt ny person kommer inn å tar over vikariet? Stillingene har heller ikke vært utlyst internt eller eksternt. Håper noen kan hjelpe meg Søk uoppfordret på å få øke opp din stilling med en gang det er ledige stillinger ledig, eller før de blir det slik at lederne er klar over deg og hva du vil. Men vær også klar over at en del ledere vil ha flest mulig i små stillinger, fordi at de da kan velge å vrake i mange som vil ha vakter i stedet for å ansette folk i fulle stillinger. Vet det ble en dom på dette i Sogndal kommune, der noen i hjemmesykepleiern(tror jeg) ville utvide stillingsbrøken sin, og ikke fikk dette. Mener at det endte med at kommunen tapte på alle punkter, så det kan være lurt å ha fått sjekket opp denne dommen, for den kan gjøre det lettere å få økt opp din stilling. Regner med at fagbevegelsen din er kjent med denne dommen, hvis ikke så vet de det garantert om du ringer LO i Sogndal... Håper å få info om hvordan det går....
Gjest yojo Skrevet 31. desember 2010 #11 Skrevet 31. desember 2010 Skal gi beskjed... Har ringt min arbeidsgiver og sagt at jeg er interessert i å utvide stillingen, og at jeg kom til å søke når stillingen ble utlyst internt.. (Tok det på den måten ) Får bare håpe det utføres riktig, har ikke lyst å skape konflikter, men alikevel vil jeg ha det jeg har krav på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå