Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ei jente på 18 år. Har alltid slitt med skole, læring og konsentrasjon. Klarte såvidt å fullføre Helse og Sosial (men strøyk i naturfag, så fullførte det vel ikke). Startet så på 2.året (barn&ungdom), men droppet ut ganske kjapt. Tok meg et friår for å samle krefter, var totalt nede psykisk og helt utbrent. Når et nytt skoleår kom for døren (nå i august) så begynte jeg å jobbe via oppfølgnings-tjenesten. Får dagpenger fra NAV. Startet med 3 dager i uken og 3 timer, og har nå økt til 4 dager og 4-6 timer (alt ettersom hvordan formen er).

Jeg absolutt ELSKER jobben min. Jeg gleder meg til å dra på jobb hver dag jeg jobber. Jeg stortrives, elsker å ekspidere kunder og har fantastiske kollegaer.

Så kommer spørsmålet. Hvis jeg ikke går på skolen til neste år, så mister jeg retten min på skoleplass. Med andre ord må jeg da (hvis jeg ikke fullfører neste år) ta opp vg2 som privatist. Og det er jeg litt usikker på, sånn hvor vannskelig det er osv. Har en pappa som er høyskole lektor og en mamma som er vgs-lærer, så kan fint få hjelp og veiledning til ting. Men det er det å få det gjort, også vil jeg gjerne ha en utdannelse.

Det vil snart komme to ledige stillinger på jobben, og jeg vet at hvis jeg søker er det stor sjangse for at jeg kan bli ansatt, så jeg har en fast jobb, hvor jeg faktisk tjener litt mer enn jeg gjør nå. Da har jeg også mulighet til å fortsette i jobben, noe jeg virkelig vil. Hvis jeg går vidregående, kommer garantert stillingene til å bli tatt, og det er lite sansynlig at noe vil åpne seg seinere (er ikke mange ansatte). Så går jeg vidregående, vil jeg miste jobben jeg elsker.

Hva tenker dere? VGS eller jobb?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hard Ride
Skrevet (endret)

Jeg ville valgt VGS all day, erry day. Utdannelse ftw.

Endret av Hard Ride
Skrevet

Har du mulighet for en karriere innenfor jobben din da? Det ultimate målet med en utdannelse er å komme i en jobb hvor man trives, får utfolde seg osv. Jeg pleier alltid si fullfør skolen, ta en utdannelse osv. Men haster det fælt for deg? Virker som om du trives så utrolig godt i jobben din at kanskje du burdte fortsette.

Skrevet

Er ei jente på 18 år. Har alltid slitt med skole, læring og konsentrasjon. Klarte såvidt å fullføre Helse og Sosial (men strøyk i naturfag, så fullførte det vel ikke). Startet så på 2.året (barn&ungdom), men droppet ut ganske kjapt. Tok meg et friår for å samle krefter, var totalt nede psykisk og helt utbrent. Når et nytt skoleår kom for døren (nå i august) så begynte jeg å jobbe via oppfølgnings-tjenesten. Får dagpenger fra NAV. Startet med 3 dager i uken og 3 timer, og har nå økt til 4 dager og 4-6 timer (alt ettersom hvordan formen er).

Jeg absolutt ELSKER jobben min. Jeg gleder meg til å dra på jobb hver dag jeg jobber. Jeg stortrives, elsker å ekspidere kunder og har fantastiske kollegaer.

Så kommer spørsmålet. Hvis jeg ikke går på skolen til neste år, så mister jeg retten min på skoleplass. Med andre ord må jeg da (hvis jeg ikke fullfører neste år) ta opp vg2 som privatist. Og det er jeg litt usikker på, sånn hvor vannskelig det er osv. Har en pappa som er høyskole lektor og en mamma som er vgs-lærer, så kan fint få hjelp og veiledning til ting. Men det er det å få det gjort, også vil jeg gjerne ha en utdannelse.

Det vil snart komme to ledige stillinger på jobben, og jeg vet at hvis jeg søker er det stor sjangse for at jeg kan bli ansatt, så jeg har en fast jobb, hvor jeg faktisk tjener litt mer enn jeg gjør nå. Da har jeg også mulighet til å fortsette i jobben, noe jeg virkelig vil. Hvis jeg går vidregående, kommer garantert stillingene til å bli tatt, og det er lite sansynlig at noe vil åpne seg seinere (er ikke mange ansatte). Så går jeg vidregående, vil jeg miste jobben jeg elsker.

Hva tenker dere? VGS eller jobb?

Dette er jo ditt valg. Men jeg kan si av egen erfaring: jeg gikk ferdig VGS og har ikke angret et eneste sekund.

Nye jobbstillinger vil det bli mer av. Man kan ikke forvente å få drømmejobben sin med en gang uansett.

Jeg var selv 18 år, og ville så gjerne slutte på VGS. Jeg var borte fra skolen i 4 mnd, før jeg bestemte meg for å ikke slutte.

Og nå er jeg fryktelig takknemlig. For nå har jeg begynt på et studie der det er krav om å ha fullført VGS. er 21 år nå. :)

Det er best å studere ferdig nå. Ikke tenk på penger. Det er til og med lovfestet at foreldrene er pliktet til å bidra med penger til barnet er ferdig med alminnelig skolegang (det er grunnskole og VGS).

Skrevet

fullfør vidergående, så du ikke angrer senere! Det er lettere å få seg jobb senere enn å satse på jobb for så å ville fullføre vgs i eldre alder - trust me.

Skrevet

Hvis du er motivert til å gå skole og du vet at du kan fullføre, bør du ta vgs. De aller fleste uten vgs stopper opp i livet og angrer.

Hvis ikke, gi plassen din til noen som kommer til å møte opp på skolen og gjøre det bra. Det er ingen vits å gå på skolen ifølge papiret, men aldri være tilstedet eller fullføre noen innleveringer, prøver eller få noen gode standpunkt karakterer. Sånne folk er bare irriterende.

Skrevet (endret)

Hvis du er motivert til å gå skole og du vet at du kan fullføre, bør du ta vgs. De aller fleste uten vgs stopper opp i livet og angrer.

Hvis ikke, gi plassen din til noen som kommer til å møte opp på skolen og gjøre det bra. Det er ingen vits å gå på skolen ifølge papiret, men aldri være tilstedet eller fullføre noen innleveringer, prøver eller få noen gode standpunkt karakterer. Sånne folk er bare irriterende.

Signerer!

Jeg har et par venner som aldri fullførte VGS, i dag er de begge i begynnelsen av 30-åra og angrer på det valget.

Den ene var utrolig skolelei og da h*n fikk full jobb i butikk som 15-åring valgte h*n å droppe VGS. H*n har gjort det utrolig bra i arbeidslivet, ble assisterende butiksjef som 19-åring, butikksjef da h*n var 22 og har avansert til å bli butikksjef i et stort varehus. I vår fikk h*n tilbud om å ta Bachelor i varehandlesledelse betalt av jobben og ble lovet en lederstilling i kjeden etter fullført utdannelse, men kom ikke inn på grunn av manglende studiekompetanse og h*n fylte heller ikke kravene til realkompetanse. Dermed glapp sjansen.

Den andre gikk formgivingsfag og tok reklame, illustrasjon og design som tredjeår. Etter tredjeåret begynnte h*n på allmennfaglig påbygging og tok utdanning i webdesign på si. Dette var da IT-bobla var i vekst og h*n fikk plutselig tilbud om jobb som webdesigner og kreativ leder i et nystartet webfirma. Der levde h*n herrens glade dager, med høy lønn og tilsvarende høy champagneføring til bobla sprakk og firmaet gikk konkurs. Etter det jobbet h*n litt frilans, tok noen vikariater og jobbet stort sett med helt andre ting enn web. Da h*n var 25 tok h*n studiekompetanse som privatist og begynnte å studere etterpå, til dataingeniør og har i dag en bra jobb.

Endret av Christiane_W
Skrevet

Fullfør videregående! Helt klart.

Det er mye vanskeligerer å få fullført videregående som voksen enn som ungdom. Det kommer alltid nye jobber, og du stiller sterkere med videregående bak deg, uansett linje.

Skrevet

Jeg tenker at du nesten må kjenne etter selv om du føler deg motivert og moden nok til å fullføre videregående. Jeg kjenner flere som ikke fulgte det normale løpet, men f eks har tatt videregående som privatister etter at de var 25. Det har jo gått bra med dem også. Og dersom du er mer motivert for å jobbe enn å gå på skole foreløpig, er min mening at det kanskje kan være lurt å jobbe et år eller to før du begynner å ta opp fag/fullføre skole. Det som i hvert fall hadde vært synd, er om du mister motivasjonen for skolen igjen, også tenker jeg at det er veldig bra du trives så godt på jobb. Selv om det kanskje ikke er der du har tenkt å bli resten av livet, er det en viktig erfaring det også. Du lærer kanskje litt om disiplin osv også som kan gjøre det lettere å fullføre skolen - kanskje du allerede føler deg klar til det?

Kan legge til at jeg selv fullførte vgs på normalt vis, med gode karakterer (nok til å komme inn på alt unntatt medisin), men høyere utdanning somlet jeg mer med fordi jeg ble usikker på hva jeg ville. Min erfaring er at det er flere veier til Rom. Samtidig er det selvsagt veldig nyttig å ha vitnemål fra videregående slik at du kan ta høyere utdanning, i tillegg til at det nok gir deg litt flere valgmuligheter når det gjelder jobb. Og det er nok også lettere å ta det nå enn seinere, på noen måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...