tessa3 Skrevet 19. desember 2010 #1 Skrevet 19. desember 2010 Hei! Når legger/la barna deres seg, når de var sånn 6-7 år? Og går det lang tid før de sovner? Jeg legger førsteklassingen min ca kl 20. Men det går laang tid før hun sovner.. Ligger å leker i senga, roper på meg, er tørst, må på do osv.. Ender somregel med at vi blir skikkelig lei og slitne av dette maset om kveldene, kan gå to timer før hun sovner, og da blir jeg skikkelig sur.. Kjedelig å være sur og sint mamma hver kveld også.. Noen tips?
prinsessa Skrevet 19. desember 2010 #2 Skrevet 19. desember 2010 Min 7 åring legger seg kl.20 og sovner nesten med en gang. Hvordan er barnet ditt om morgen, er hun/han trøtt om morgen eller våkner hun/han greit? Husker mitt søskenbarn la seg sent rundt 21/22 men han trengte ikke mer søvn og var våken og opplagt når han skulle på skolen. Mens min gutt trenger masse søvn og må legge seg kl. 20 ellers blir han uopplagt og trøtt neste skoledag.
prinsessa Skrevet 19. desember 2010 #3 Skrevet 19. desember 2010 Min 7 åring legger seg kl.20 og sovner nesten med en gang. Hvordan er barnet ditt om morgen, er hun/han trøtt om morgen eller våkner hun/han greit? Husker mitt søskenbarn la seg sent rundt 21/22 men han trengte ikke mer søvn og var våken og opplagt når han skulle på skolen. Mens min gutt trenger masse søvn og må legge seg kl. 20 ellers blir han uopplagt og trøtt neste skoledag.
tessa3 Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. desember 2010 Om morgenen er hun ganske trøtt når jeg vekker henne, kl 7, men kun til hun har kommet seg ut av sengen, da er hun plutselig veldig våken..
skruf Skrevet 19. desember 2010 #5 Skrevet 19. desember 2010 Min 7åring legger seg mellom 19.15 og 19.30 når det er skoledager...sovner ganske så kjapt. Har rutine med barnetv, kveldsmat (evt en dusj før kveldsmat hvis hun skal dusje, ca annenhver dag). Etter kveldsmaten, hvis hun ikke har dusjet er det på badet for å vaske seg og pusse tenner. Legger henne, leser ei bok for henne, synger nattasang og slukker lyset. Og da er det natt. På fredager og lørdager er hun litt lengre oppe, til ca 20.30... Vi lar ikke jenta vår få ligge å leke i senga, når det er natt så er det natt...
Gjest monah Skrevet 19. desember 2010 #6 Skrevet 19. desember 2010 dersom det er skole dagen etterpå er leggetida ca 2030 for min 7 åring. Men det er viktig å ikke gjøre det til et krav om at man skal sove med en gang, la barna heller ligge å lese en stund. Det er også viktig å roe ned før leggetid, å ha gode kveldsrutiner: feks kveldsmat halv åtte, så på badet med vask og tannpuss også kanskje en rolig lesestund i armkroken. Tven stenges kl 7- halv 8 slik at barnet får tid til å roe seg ned
prinsessa Skrevet 19. desember 2010 #7 Skrevet 19. desember 2010 Da høres det jo ut som hun ikke trenger så mye søvn, snakk også med læreren hennes om hvordan hun er på skolen og om hun virker trøtt og sliten på skolen. Noen trenger masse søvn og noen trenger mindre. Jeg har f.eks en jente på snart 4 år som ennå kan ta seg en lur midt på dagen uten at det er noe problem å legge henne kl.19.30.
Myrthel Skrevet 19. desember 2010 #8 Skrevet 19. desember 2010 Min 7åring legger seg mellom 19.15 og 19.30 når det er skoledager...sovner ganske så kjapt. Har rutine med barnetv, kveldsmat (evt en dusj før kveldsmat hvis hun skal dusje, ca annenhver dag). Etter kveldsmaten, hvis hun ikke har dusjet er det på badet for å vaske seg og pusse tenner. Legger henne, leser ei bok for henne, synger nattasang og slukker lyset. Og da er det natt. På fredager og lørdager er hun litt lengre oppe, til ca 20.30... Vi lar ikke jenta vår få ligge å leke i senga, når det er natt så er det natt... Dette er akkurat som rutinene hjemme hos oss. Jeg er streng med leggetider, for jeg vet hvor mye søvn har å si for læring på skolen. Jenta mi er trøtt når jeg vekker henne 07.15 - men jeg føler ikke at jeg kan legge henne enda tidligere. Hun vet at hun ikke får mase om vann og slike ting, hvis det ikke er noe spesielt. (spist veldig sterk mat, syk osv...) - så hun maser aldri. Hun får heller ikke leke i senga etter legging... For legging er legging og ikke leketid....og det sier jeg av kjærlighet...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2010 #9 Skrevet 19. desember 2010 Vår 6-åring legger seg ca 19.30. Vi hadde en periode hvor det ble bare tull og skulle ikke legge seg. Det endte med at jeg ble skikkelig sint og fortalte med kraftig stemme hvordan ting skulle fungere. Løftet ham opp og bar ham i seng. Drikke er uaktuelt etter leggetid. Do gjør man unna før man legger seg. Vi har rett å slett sagt nei! Dersom det er snakk om do senre på kvelden sier vi ja, men da må han gå å legge seg selv. Det gjør han. Hører at han synger og traller på rommet sitt til kl. er ca 21.00, men det synes vi er ok. Han er trøtt om morgenen, så vi synes det er viktig å legge ham på det tidspunktet vi gjør. Vi pleier å lese når han legger seg. Tror på fast rutine før leggetid...
Leanne Skrevet 19. desember 2010 #11 Skrevet 19. desember 2010 mitt barn, 6 år legger seg mellom 19.00 og 19.30. Hun sovner som regel veldig fort, maks en halv time fra hun legger seg til hun sovner. Hun er et barn som trenger mye søvn, og spør gjerne om hun kan få legge seg selv hvis hun blir trøtt og er oppe lenger en kveld (f.eks i helgene, nyttårsaften osv..) Er store forskjeller på hvor mye søvn barn trenger, men det kan også være at barnet er blitt vant til å sove mindre og derfor tror at det ikke trenger så mye søvn.. Jeg ville prøvd å lagt henne tidligere, og lag regler for hva som er greit etter at man har lagt seg. F.eks vi drikker etter vi har pusset tenner - så vi kan ikke stå opp for å drikke etterpå. osv.. Lykke til
tessa3 Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. desember 2010 Takk for masse gode svar:) Skal prøve å endre litt på rutinene her ja, å se om det går bedre da:) Hun på 3 år legger seg kl 7 å sovner somregel innen 10 min, så det er veldig greit:)
Naxos70 Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 våre to minste er 7 og 9 og de legger seg på samme tid, klokka åtte. Han på sju vil ikke ligge på loftet alene, derfor går de på samme tid. Stort sett sovner de ganske raskt.
micci Skrevet 20. desember 2010 #14 Skrevet 20. desember 2010 Jeg tror det er veldig viktig å huske på at alle barn er forskjellige, og de har ulike søvnbehov. Noen barn kan fint legge seg kl 19 uten problem, mens andre kan sovne 20-21 og være like uthvilte dagen etter Mitt beste råd er å se på barnet ditt om hun virker opplagt og i form i det daglige, hvis så ville jeg nok utsatt leggingen litt- for hvor moro er det å ligge og blomstre i senga uten å sovne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå