Gjest Tex Skrevet 17. oktober 2003 #1 Del Skrevet 17. oktober 2003 Min er enkel, jeg setter meg i bilen og kjører til Ikea..... Hvordan er din oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2003 #2 Del Skrevet 17. oktober 2003 Må tilstå, jeg bruker samme oppskrift på pepperkaker som deg Tex. Til mitt forsvar baker jeg mine egne kakemenn( sånne lyse) Begynte med det i fjor, etter å ha funnet oppskrift her inne . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. oktober 2003 #3 Del Skrevet 17. oktober 2003 Kjøper Kung Oscars på OBS, jeg. Pepperkaker er etter min mening den eneste typen mat som er bedre fra butikken enn hjemmelaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 17. oktober 2003 #4 Del Skrevet 17. oktober 2003 Mine kommer ferdig stekte - i boks Og huset er jo som andre moderne bygninger for tiden - byggesett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 17. oktober 2003 #5 Del Skrevet 17. oktober 2003 Den beste oppskriften, det er MAMMA's. Jeg baker ikke kaker selv enda, men får oppskriftene av mamma sånn "dryppvis" (dvs, hun er inne i en prosess med å føre alle sine oppskrifter inn på pc. Hun skal ha dem utskremvet på papir altså, men poengt er at de håndskervne notatene er så gamle og slitt at det av og til er mer FORDYPNINGEN fra pennen vi ser, enn selve fargen. Etterhvert som hun skriver dem inn, sender hun dem på mail til meg. Dette gjelder ikke bare julekaker altså, men jeg forventer en del julekakeoppsrkifter i desember. Jeg lagrer dem til senere bruk) Hjemmelagde pepperkaker er MYYYYYYYYE bedre enn de fra boks! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 18. oktober 2003 #6 Del Skrevet 18. oktober 2003 Min er enkel, jeg setter meg i bilen og kjører til Ikea..... Hvordan er din oppskrift? Har samme oppskrifta jeg også ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 19. oktober 2003 #7 Del Skrevet 19. oktober 2003 Mine kommer ferdig stekte - i boks Og huset er jo som andre moderne bygninger for tiden - byggesett Nei men huff da Det er jo deigen som er god - IKKE de ferdig stekte kakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 19. oktober 2003 #8 Del Skrevet 19. oktober 2003 Pepperkaker må bakes hvert år sammen med barna.. Det er en av førjuldagenes høydepunkt.. Å da går det etter mammas pepperkake oppskrift ja Pepperkaker+Julebrus+Julemusikk = Førjulsglede Skal selvsagt møvle deig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 20. oktober 2003 #9 Del Skrevet 20. oktober 2003 Vi gjør som Nilma og kjøper Kung Oscars pepperkaker. Hjemmelagde pepperkaker smaker rett og slett ikke bra... Men pepperkakehus må vi jo lage hvert år for det, så da kjøper vi deigen på IKEA. Aner ikke åssen den smaker, men det spiller ingen rolle siden vi ikke skal spise den. Men å kjøpte ferdigvegger det kunne jeg aldri tenke meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 20. oktober 2003 #10 Del Skrevet 20. oktober 2003 Dersom dere ikke liker hjemmelageden pepperkaker, da har dere ikke smakt noen som er laget rett.... Hjemmelagede pepperkaker er gode, i alle fall mamma sine. Og pepperkakehus er da til å spise.... det er da 90% av morroa det, den dagen man inviterer alle vennene til ungene (eller slektninger, eller baer famiien selv) og knuser huset... (blåser selvagt bort støvet først) Som barn elsket i alle fall jeg denne delen av poenget med pepperkakehus! Åhh, jeg gleder meg til jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 20. oktober 2003 #11 Del Skrevet 20. oktober 2003 Dersom dere ikke liker hjemmelageden pepperkaker' date=' da har dere ikke smakt noen som er laget rett....[/quote'] Mulig det, men jeg er i alle fall så grundig lei av kaker jeg ikke liker at jeg rett og slett har sluttet å smake på hjemmelagde pepperkaker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 20. oktober 2003 #12 Del Skrevet 20. oktober 2003 Pepperkakedeig fra IKEA? Var på IKEA rett før jul i fjor. Da sto eskene med pepperkakedeig *rett ved kassene*. Hva slags gugge (les e-stoffer) er det tilsatt i deigen som gjør at den holder seg i romtemperatur i flere dager/uker i strekk - på et møbelsenter?? Mistet helt lysten på den deigen (selv om det kan være at den smaker godt). Fikk avsmak! Nope, jeg baker selv. Kunsten med pepperkaker er å ikke kjelve dem ut for tynt, mener jeg! Da kommer det hjemmelagede til sin rett! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 20. oktober 2003 #13 Del Skrevet 20. oktober 2003 Ja.. ikke alle liker det samme da.. smaken er som baken... Jeg ELSKER julekaker jeg. Noen hjemmeldagde pepperkaker er jeg ikke overbegeistra for, men generelt sett liker jeg pepperkaker (Ikke disse "pepperknoppene" da, de synes jeg ikke er noe gode) utmerket godt jeg. Kjøpte er også meget spiselige, men slett ikke sammenlignbare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kasiopeia Skrevet 28. november 2007 #14 Del Skrevet 28. november 2007 Kan noen gi meg en GOD pepperkakeoppskrift? (ja, vet at denne tråden er gammel, men er ikke det liksåbra som å opprette en ny?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. november 2007 #15 Del Skrevet 28. november 2007 Denne er min favoritt i allefall. Pepperkaker 300 g romtemperert smør 5 dl sukker 1 dl sirup 1 ss malt ingefær 2 ss kanel 2 ts malt nellik 2 ts kardemomme 1 ss natron 2 dl vann ca 1,5 liter (900 g) hvetemel Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut). Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mischa Skrevet 28. november 2007 #16 Del Skrevet 28. november 2007 Kjøper Kung Oscars på OBS, jeg. Pepperkaker er etter min mening den eneste typen mat som er bedre fra butikken enn hjemmelaget. Enig.. Kung Oscar og den store røde boksen med mønster på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 28. november 2007 #17 Del Skrevet 28. november 2007 Ikea sin deig er best! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå