Gå til innhold

Trekke visdomstann.

Fremhevede innlegg

Skrevet

På tirsdag skal jeg trekke ut en visdomstann.

Sprøyteskrekken min er så høy at jeg heller vil klippe av meg en finger frivillig.

Tanken på knaselyder, brutal makt fra tannlegen for og få den ut, og ikkeminst et åpent hull som fosser blod får meg til og se svarte prikker og stjerner i taket.

Holder på og svime av bare ved tanken på trekking. Blir kvalm og klam og grøsser.. Fysj :(

Hvordan overlever dere som har gjort dette? Jeg klarer ikke tanken. den er rett ogslett helt utholdelig!

Tannlegen som skal trekke er en ungdame, veldig tynn og spinkel og sikkert ikke endag eldre enn 25! Burde jeg bytte til en med muskler i det minste? som klarer og dra den ut? :tristbla:

Fortell meg dere som har trekt, jeg orker ikke flere skrekk historier. er skremt herifra til ville vesten fra før av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trakk visdomstann her om dagen. Gikk veldig fint. Det mest avskrekkende er egentlig prisen.

Det er selvfølgelig ikke veldig godt å ta sprøyte i munnen, men bedøvelsen virker veldig fort. Litt ubehagelig å spise etterpå, men da er man i hvertfall kvitt tannen :)

Skrevet

Jeg har forøvrig trukket tre visdomstenner, og det har ikke vært problemer noen av gangene.

Skrevet

Jeg har trukket alle fire jeg, og hadde glatt gjort det igjen!

Jeg vet ikke hva du tenker om trekking, men jeg vet at jeg hadde endel feiloppfatnigner før jeg trakk mine, så litt info:

Tannlegene pleier ikke å bruke tang når de trekker. De har en liten dings med en bøy på enden, som de bruker til å "lirke ut" tanna. Og de fleste tenner sitter ikke dønn fast. Faren for at det blir masse røsking og haling og draing i tanna di er bittebittebitteliten.

OBS: legger ved et par litt ekle detaljer, så slutt å lese her om du fiker ut. Men grunnen til at jeg legger dem ved er fordi det viste seg å ikke være så farlig likevel, og at alt gikk veldig, veldig bra.

Da jeg skulle trekke den ene tanna, fikk jeg beskjed om at røttene krysset hverandre litt, og at den kunne bli vanskelig å trekke ut på vanlig måte. De ville derfor knekke tanna i to først. jeg trodde helt seriøst jeg skulle dø av skrekk, men vet du hva? Om de ikke hadde fortalt meg på forhånd at de kom til å gjøre det, så tror jeg knapt nok at jeg ville merket det! Ingen voldsomme knekkelyder, ikke tannbiter som spruta i alle retninger, og ingen kjeve som knaket or revna. Jeg hørte et lite "popp", og det var det. Og så fikk de fiska ut tanna så lett som bare det.

Den aller første tanna jeg trakk ble operert ut - da ble jeg overraska over hvor fort det gikk, og skjønte ikke at de faktisk hadde tatt ut tanna. De siste to tennene har vel vært helt vanlige. JA det knaker litt og føles rart. Men det knaser ikke, det fossblør ikke og det er ekstremt sjeldent at de må røskes ut.

De fleste tannleger er veldig samarbeidsvillige når det gjelder pasienter med tannlegeskrekk. Tenk på om det er noe som ville fått deg til å føle deg bedre? For min del hjelper det å kunne følge med - jeg vil at tannlegen skal forklare ALT hun gjør, og hvorfor hun gjør det. Da føler jeg at jeg har litt mer kontroll. Ei venninne av meg er omvendt, og foretrekker sovemaske foran øynene og å ha med seg MP3-spilleren inn. Begge går an, men det er lurest å avklare med tannlegen på forhånd. Du kan jo også ringe dem i morgen og høre om de tilbyr valium?

Lykke til! Dette går så bra så - jeg synes du skal være stolt som bare pokker'n fordi du faktisk går til tannlegen og får dette gjort, jeg! :)

• Liker 1
Skrevet

Mine var veldig enkle, det var bare litt bikking (de drar den ikke ut, altså) og plutselig var de ute. Alle fire. :)

Jeg har for øvrig akkurat samme skrekken som deg, TS, så dagene og timene før var helt forjævlige.

Skrevet

Jeg har trukket ei visdomstann; den vokste skjevt, nesten vinkelrett på den andre tannen så tannlegen var i tvil om han skulle gjøre det selv eller sende meg til sykehus. Han tok et ekstra røntgenbilde for å få bedre oversikt over tanna, og bestemte seg for at dette var noe han kunne ta selv.

Operasjonen gikk kjempefint, jeg kjente ingenting og selv om han hadde litt styr med å få den ut (tror han måtte knuse den og fiske ut bitene én for én) var jeg ikke redd.

Har aldri hatt tannlegeskrekk, så jeg er nok ganske heldig der.

Faktisk husker jeg at jeg håpet jeg ville bli sendt til sykehuset, for det er jo langt mer spennende enn å bare gå til "vanlig" tannlege. :gjeiper:

Hvis du er redd og bekymret kan du sikkert ta med deg en mp3spiller, så kan du drømme deg bort i musikkens verden mend tannlegen holder på :)

Skrevet

Jeg har trukket tre stykker.

Selve trekkingen er helt greit. De to nede gikk helt greit. Var så bedøvet at jeg sov de nitti minuttene det tok. Den oppe tok to minutter fra sprøytene var satt, og ingen smerter i etterkant.

Har du sprøyteskrekk, så lukk øynene, og ta et dypt pust i magen. Tenk, så deilig når du er ferdig!

Jeg kjente ikke sprøytene nede, men kjente de som ble satt oppe, (men den oppe tok jeg like etter fødsel da, så det kan være litt av grunnen til at jeg kjente den... :sjenert:)

Når jeg tok den første nede hadde jeg så vondt når bedøvelsen gikk ut. Tannlegen min sa at det er fordi de tennene nede sitter bedre. Jeg lå paddeflat hele dagen! Spiste kun nudler og suppe. Klarte ikke tygge ordentlig, men dagen etterpå dro jeg på jobb MED sånne små suppeposer! :fnise:

Skrevet

Jeg er AB 15:15; det første jeg gjorde etter at tannlegen fjernet visdomstanna mi var å gå på Burger King. :gjeiper: Det tok en stund å få ned maten, men det gikk helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...