Gå til innhold

Nav - Opplæring i bedrift/Praksissted - Barne og ungdomsarbeider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er under yrkesrettet attføring fra NAV og skal ta barne og ungdomsarbeider utdannelsen. P.g.a jeg har fullført videregående fra før med et par stryk i enkelte fag, så det viser det seg at jeg ikke har rett på videregående utdanning i følge alle etater jeg har vært i kontakt med. Jeg har brukt opp sjangsene mine. Jeg trodde imidlertid det at når man får attføring så får man en ny sjangse i livet til å rette opp ting.

Jeg sliter med å tillære med stoff på egenhånd p.g.a diverse vansker jeg har. Har hatt tilrettelagt oppfølging gjennom hele grunnskolen og Vgs. IOP'er osv. Skal jeg få utdannelsen min er jeg nødt til å ha 5 år i praksis hvor jeg da innebygger teorien i praksisen. Dette har vi funnet ut med NAV er det beste i og med jeg er best til å tillære meg teori gjennom det praktiske løp.

Problemene:

Har ikke helse og sosialfag i bunn. Så jeg føler jeg går glipp av en del viktig teoriinformasjon de 2 første årene som helse og sosialfag elever har.

Jeg har enda ikke fått teoribøker av NAV, som jeg kan prøve å lese. Noe teori må jeg uansett lese. Prøver og ringe skoler osv, men de har foreløpig ikke kunne gitt meg noe informasjon om pensumet. (Merkelig nok)

Jeg har ingen modulplan som jeg kan gå etter i faget. Vet ikke hva jeg skal dra ut av teoriboka som nyttig informasjon til en eksamen.

Har allerede startet praksisen og har ingen til å veilede meg i min praksis. Så jeg går der som hvilken som helst annen ansatt og skal gjøre tilsvarende jobb.

Jeg har heller ikke rett på veilleder fra fylkeskommunen fordi min status er Praktikant og ikke lærling. Lærlinger får en mappe med mye informasjon om faget, litt teori osv og innleveringsoppgaver og diverse så dem får trent seg i å skrive oppgaver, får tilbakemeldinger og lignende forklarte fylkeskommunen.

Men p.g.a statusen min er Praktikant så har jeg ikke rett på det.

Er man lærling blir man også lønnet av arbeidsplassen sin. Men det har ikke min arbeidsplass mulighet til. Og NAV betaler meg arbeidsavklaringspenger mens jeg er i praksis. Så derfor blir status praktikant.

(Har mange ganger alene ansvar for elever uten at jeg vet hva mål i barne og ungdomsarbeider faget jeg jobber etter.) (Jeg skal tilrettelegge undervisning for spesifikke elever uten at jeg har noe erfaring med dette fra før.)

Enkelte ganger har jeg endt opp som vikar til og med for øvrige trinn uten varsel på forhånd osv. Jeg blir behandlet ca som en vanlig assistent.

Målet i praksistiden er at jeg skal lære teoridel og diverse mot en eksamen for å få fullført barne og ungdomsarbeiderfaget.

Jeg har snakket med NAV utallige ganger.. Og der går det tregt som vanlig. Unnskyldning om for mange som trenger hjelp og at man trodde jeg hadde oppfølging osv.

Jeg er lojal og diverse sånt. Men hos NAV stopper alt. Jeg har gått på vent i 1 år på å få handlingsplan om mitt attføringsløp og undannelsesløp, og tiltrsekkelig informasjon. De senger meg bare ut på karriereveiledning hvor folkene på kontoret har lite å hjelpe til med.

Jeg er redd for meg selv. Fordi jeg vet jeg trenger tilrettelagt undervisning. Men det er vanskelig å få i voksen alder. Jeg trodde NAV hadde alle slike midler klare når dem sender folk i et utdanningsløp, men tydeligvis ikke.

Foreløpig tenker jeg at jeg må handle/tenke som en privatist gjør. Finne all informasjon selv, fordi NAV er for trege og gir ikke tilstrekkelig informasjon.

SÅ det jeg lurer på er om noen kan være så snill å hjelpe meg med å nøste opp i et par tråder. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

Har kjøpt et par bøker nå som jeg har betalt for selv.. (Av mine små arbeidsavklaringspenger...) Men skulle gjerne hatt modul oversikter... Oppgaver relatert til modulene osv.

Og gjerne masse mer tips!!

Jeg trenger alle tips jeg kan få om barne og ungdomsarbeider utdannelsen!

Det er så viktig for meg at jeg kommer igang og greier dette!

Jeg brenner sånn for å hjelpe andre og orker ikke at NAV skal være den som senker tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...