Gå til innhold

Mor som "krever" for mye av meg når vi kommer hjem...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legger denne som anonym, i fare for å bli gjenkjent...

Mine foreldre er rundt 60, og uføretrygdet begge to pga fysisk sykdom/skade. De sliter med ledd og muskler, og bor litt upraktisk til i forhold til dette, med en forholdsvis stor bolig med trapper og styr.

Jeg flyttet ut da jeg var 16 med legens velsignelse, da jeg ikke klarte å bo hjemme lenger når begge var syke. Jeg orket ikke den daglige opplevelsen av at foreldrene mine hadde det vondt, og ble fysisk og psykisk sliten av at det var så mange krav og forventninger til hva jeg skulle bidra med til hjemme i tillegg til at jeg både jobbet og gikk på skole.

(Dette høres veldig ille ut nå, men ikke se for dere de onde foreldrene som sitter i sofaen og krever at barnet er hushjelp, var langt i fra slik det var, men det tærte på meg allikevel).

Problemet mitt nå, er at jeg har selv et stort hus, en krevende jobb, og er for tiden i gradert sykemelding. Min mann er også dels i aktiv sykemelding, selv om mine foreldre ikke vet dette. Vi sliter begge med å holde humøret oppe og få ting gjort uten å bli utmattede og nedfor. Og nå som julen nærmer seg, forandrer vi tradisjonene litt for å få hverdagen til å fungere best mulig frem mot jul i denne situasjonen. :sukk:

Lille julaften reiser vi til mine foreldre, og der kommer hovedpoenget mitt opp. Jeg omtrent VET at vaskebøtta kommer til å stå i gangen, og at huset står på hodet når vi kommer på kvelden og at det forventes at vi skal bidra (eller ikke tro vi "tar inn på hotell" som min far sier). Og jeg synes det er så urettferdig!

Her jobber jeg jevnt og trutt og sliter for å få alt klart i god tid, slik at jeg faktisk KAN være i godt humør og uthvilt til julen! Også blir alt det ødelagt fordi mine foreldre, som går hjemme, ikke klarer å planlegge på samme måten!

Det var det samme før bryllupet vårt! Jeg tok meg ferie, og jobbet doble skift på jobben for å få alt klart til min ferie (jeg hadde en ledende stilling), vasket hele huset, ryddet klart til bryllupsgaver etc, for å kunne lade opp de siste to dagene. Når vi da kom hjem da, ble det krevd at jeg skulle være med å gjøre den samme jobben hos mine foreldre! Og da var det ikke snakk om å bli "fort ferdig" i form av å skifte på senger, vaske bad etc. DA måtte det vaskes bak ovnen og andre ting som en en slik stresset situasjon burde være totalt unødvendig og ikke-prioritert!

Da blir det slik at min mor er totalt ustrukturert, jeg vil bare få ting gjort kjapt og effektivt, jeg blir sur for at de er så udisiplinerte, og mine foreldre mener jeg er utakknemlig og kravstor.

Denne julen orker jeg virkelig ikke å ha det slik! Så jeg MÅ ta det opp med de.. Men hvordan gjør jeg dette uten at de blir sure, går i forsvar eller mener at jeg setter krav?

Og jeg vil presisere at det er ikke det at jeg ikke kan ta en runde med støvsugeren, vaske en trapp eller hjelpe til med maten når vi er der. Det gjør vi som regel allikevel. Vi hjelper til med å dekke bord, ta oppvask etc.

Men jeg orker ikke finne meg i at de ikke klarer å planlegge slik at det faktisk er KLART TIL JUL NÅR JULEGJESTENE KOMMER! Og jeg orker ikke gå i deres rot og kaos og prøve å få ting gjort i et hjem som ikke er mitt eget! :trist:

Noen som har noen gode råd?

Og det er i utgangspunktet ikke aktuellt å reise på selve julaften, selv om jeg nesten er villig til å ofre Askepott og andre "nødvendige juleting" for å slippe å komme frem til en ny vaskejobb... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare bli hjemme hod dere selv?

Ellers hadde jeg rett og slett nektet å ta i vaskebøtta etc. når jeg kom. "Det er ikke min jobb," er et godt svar, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt at beklager. Jeg er syk. Jeg makter ikke. Heller ikke mannen da han også er syk.

Jeg har en svigermor som sliter med flere sykdommer. Kom seg på beine 3 dager før jul. DA skulle det vaskes rund. Vi var på julebesøk (kom langvies fra) og den der var jeg ikke med på. Vanlig rengjøring og annen hjelp, helt ok.

Jeg hadde unger hjem til jul et år. Jeg var syk, et dødsfall i nærmeste familie ++. Jeg klarte ikke alt til jul. Ikke som jeg pleide. Måtte bare beklage. Det ble en utrolig fin julefeiring. Samværet som gjaldt og ikke hybelkanier og at ikke alle sorter var bakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bli hjemme hod dere selv?

Ellers hadde jeg rett og slett nektet å ta i vaskebøtta etc. når jeg kom. "Det er ikke min jobb," er et godt svar, faktisk.

Vi ferier annenhvert år i min hjemby og der vi bor nå. Jeg har søsken og tantebarn, og det er ikke aktuellt å la det går utover dem... (niesen sa faktisk at det beste med hele julen var at tante og onkel kom hjem for å være sammen med henne, og hun er 5 år og vet veldig godt at hun får masse pakker...)

Problemet er jo at hvis jeg bare sier "det er ikke min jobb", så blir jeg møtt med et sukk og et tonn med skyldfølelse tredd over hodet. (Jeg går faktisk i terapi for å få hjelp til å fordøye min frykt for at foreldrene mine skal dø hvis jeg tar opp konflikter med dem. Hjertesykdom.)

Jeg er ikke ute etter å være frekk eller krangle. Jeg er rett og slett ute etter å få min mor til å forstå at hun MÅ forbedre disiplinen sin på dette punktet, eller rett og slett bare la noen ting ligge. Det er jo tross alt ikke krise om det ikke er vasket oppå kjøkkenskapene til jul! Da kunne vi kanskje koset oss sammen i stedenfor....

Og jeg vil at hun skal forstå at jeg faktisk har gjort NØYAKTIG den samme jobben i mitt eget hjem den uken, i TILLEGG til at jeg har vært på jobb (hvor det er julekaos deluxe), og er dels sykemeldt. Og at jeg derfir forventer å få komme "hjem til jul" lille julaften... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være ærlig og si at dette greier du ikke mer og at det går utover helsen din.

Og foreldrene dine bør absolutt tenke på å finne seg en mindre og lettstelt leilighet og en vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det aktuelt å ikke dra overhodet? Jeg synes du skulle snakke med foreldrene dine på forhånd, fortelle alt du har skrevet her, og si at du gjerne vil komme til jul og selvsagt kan hjelpe til litt, men at du ikke vil ha hovedansvaret slik de har lagt det opp de tidligere julene. Dersom de ikke forstår dette, og vaskebøtten fremdeles står i gangen når dere kommer i år også, synes jeg dere skal dra hjem igjen til dere selv og feire jul der. Selv om andre folk blir skuffet er det ikke ditt ansvar å holde alle andre fornøyde.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vinkle det slik at om du skal hjelpe til så blir det på din måte? Da blir det ikke noen nedvask lille julaften, men du kan godt sveipe over med støvsugeren, vaske badet og skifte sengetøy. Resten får de ordne med selv etter at dere har reist... Det er greit å hjelpe til litt, men det får da være måte på? Eller så støtter jeg forslaget om å invitere de hjem til dere i stedet.

Jul blir det uansett! Og jeg har selv erfart at de julefeiringene der ikke alle er utslitt av baking og rengjøring, ofte er de fineste... Så får heller hybelkaninene kose seg under sofaen, og pepperkakene være fra nærmeste matbutikk. Det er samværet som er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ringe din mor nå, og få avklart dette FØR dere reiser. Fortell alt du har gjort denne uken, og at du er syk og sliten. Før hun rekker å fortelle hva hun forventer at du skal gjøre, så gi henne beskjed om at du har tenkt å støvsuge og vaske badet for henne når dere kommer, så det skal hun ikke tenke på. Men resten må hun nok ordne selv, siden du ikke makter å gjøre alt du gjerne ville ha gjort.

Og så synes jeg ikke det var en dum idé å gi dem vaskehjelp i førjulsgave neste gang dere skal feire jul der....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det tydeligvis kommer kommentarer om å "ta inn på hotell", kan det ikke være aktuelt å dra til din hjemby i jula, men bo på hotell i stedet for hos dine foreldre?

Da svikter du ikke storfamilien osv, men du holder deg også på samme avstand til dine foreldres hjem som evt andre "kaffegjester".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ferier annenhvert år i min hjemby og der vi bor nå. Jeg har søsken og tantebarn, og det er ikke aktuellt å la det går utover dem... (niesen sa faktisk at det beste med hele julen var at tante og onkel kom hjem for å være sammen med henne, og hun er 5 år og vet veldig godt at hun får masse pakker...)

Problemet er jo at hvis jeg bare sier "det er ikke min jobb", så blir jeg møtt med et sukk og et tonn med skyldfølelse tredd over hodet. (Jeg går faktisk i terapi for å få hjelp til å fordøye min frykt for at foreldrene mine skal dø hvis jeg tar opp konflikter med dem. Hjertesykdom.)

Jeg er ikke ute etter å være frekk eller krangle. Jeg er rett og slett ute etter å få min mor til å forstå at hun MÅ forbedre disiplinen sin på dette punktet, eller rett og slett bare la noen ting ligge. Det er jo tross alt ikke krise om det ikke er vasket oppå kjøkkenskapene til jul! Da kunne vi kanskje koset oss sammen i stedenfor....

Og jeg vil at hun skal forstå at jeg faktisk har gjort NØYAKTIG den samme jobben i mitt eget hjem den uken, i TILLEGG til at jeg har vært på jobb (hvor det er julekaos deluxe), og er dels sykemeldt. Og at jeg derfir forventer å få komme "hjem til jul" lille julaften... :sukk:

:goodbye:

Noen ganger står man på hodet for å få folk til å forstå ting som er klinkende klart for oss selv. Og vi blir så såret når de ikke forstår det, og spesielt at de ikke forstår hvor mye vi legger i å få dem til å forstå.

Dette er nedbrytende. Slutt med det.

Moren og faren din trenger ikke å forstå. De kan synes at du er dum som alle hauger. Å være voksen handler om å ta ansvar for seg selv og leve livet på en måte som er overkommelig.

Som du selv sier, du kan gjerne hjelpe til på den måten alle ville hjulpet til dersom man var på besøk hos andre.

Du må tørre å stå i deg selv. Tørre å stole på at mamma og pappa ikke dør om du sier dem i mot (kjenner igjen den følelsen). De er voksne mennesker. De tåler det. (Vet at det er lettere sagt enn gjort)

Du trenger ikke å forklare, du trenger ikke å gå inn i en diskusjon. Faktisk, om du kan unngå det, hold deg langt unna en diskusjon. Det er ikke et tema som er åpent for debatt.

Snakk med dem på forhånd du. Si at dere er i tvil om dere skal bo på hotell eller komme hjem i år, og at du trenger å vite at de ikke forventer en hushjelp i deg dersom du kommer dit.

Det blir helt sikkert ubehagelig. Det er alltid ubehagelig når man begynner å sette grenser. Men sånn er det. Det blir bedre :)

God jul :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må flytte, om man har en bolig man ikke klarer å ta seg av. Så kanskje dine foreldre burde flyttet til noe mer lettvint.

Når det er sagt så syns jeg det er forferdelig trist at du ikek kan klare å hjelpe dine foreldren noen få timer, når du vet at de sliter med leddene sine. Vi i vår familie hjelper alltid hverandre, og er det ting som gjenstår før julaften hjelper vi til alle sammen.

Ellers kan dere ta inn på hotell, som din far tydeligvis mener at dere ikke er når dere kommer hjem til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper: Eller så kan du jo vurdere for første gang i livet ditt å trekke piggtråden ut av der hvor solen aldri skinner og sette deg litt inn i theory of mind. Det er ikke så vanskelig. Du klarer det! :duskedame:

:roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Her kommer det nok et ganske personlig svar til deg, ts:

Du kan vel hjelpe foreldrne dine EN gang i året, vel? Til og med friske foreldre ønsker jo hjelp i julestria.

For all del, jeg skjønner situasjonen, for jeg flytta fra syk mor i en alder av 13, av samme grunn. Jeg måtte være hushjelp, og "forelder for foreldrene". Jeg hadde MYE dårlig samvittighet fordi jeg forlot henne, men det var bra for meg. Men det betyr ikke at jeg har opparbeida meg retten til å oppføre meg som drittunge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du kan vel hjelpe foreldrne dine EN gang i året, vel? Til og med friske foreldre ønsker jo hjelp i julestria.

For all del, jeg skjønner situasjonen, for jeg flytta fra syk mor i en alder av 13, av samme grunn. Jeg måtte være hushjelp, og "forelder for foreldrene". Jeg hadde MYE dårlig samvittighet fordi jeg forlot henne, men det var bra for meg. Men det betyr ikke at jeg har opparbeida meg retten til å oppføre meg som drittunge heller.

Nå skriver ikke TS noe om at de er der bare i julen. Det kan vel tenkes at de reiser på besøk rett som det er og at hun alltid må hjelpe til med noe. Men kanskje hun skriver mer om dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke slaven deres så de kan ikke kreve at du skal rydde og vaske. Men de har faktisk noe de skulle sagt når du kommer til deres hjem. Om de mener at du skal rydde og vaske når du kommer så mener de faktisk det...

Da ville jeg heller vurdert å ikke komme. Så kan du sitte hjemme og slappe av hele julen. Ikke forvent at du kan det hos dem, for det kan du jo tydeligvis ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke slaven deres så de kan ikke kreve at du skal rydde og vaske. Men de har faktisk noe de skulle sagt når du kommer til deres hjem. Om de mener at du skal rydde og vaske når du kommer så mener de faktisk det...

Da ville jeg heller vurdert å ikke komme. Så kan du sitte hjemme og slappe av hele julen. Ikke forvent at du kan det hos dem, for det kan du jo tydeligvis ikke.... Og da skjønner ikke jeg hva du absolutt skal der etter... Du er voksen nå og kan avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må flytte, om man har en bolig man ikke klarer å ta seg av. Så kanskje dine foreldre burde flyttet til noe mer lettvint.

Når det er sagt så syns jeg det er forferdelig trist at du ikek kan klare å hjelpe dine foreldren noen få timer, når du vet at de sliter med leddene sine. Vi i vår familie hjelper alltid hverandre, og er det ting som gjenstår før julaften hjelper vi til alle sammen.

Ellers kan dere ta inn på hotell, som din far tydeligvis mener at dere ikke er når dere kommer hjem til de.

Jeg tipper TS hjelper foreldrene sine ganske mye ellers i året, jeg. Eller? Uansett,hvorfor skal hun bli fullstendig utslitt i julen fordi foreldrene stiller urimelige krav til henne? Det er deres hjem, klarer de ikke å julevaske selv får de senke kravene sine og blåse i at det ikke er helt gullende rent, leie vaskehjelp eller gjøre det selv. TS er faktisk julegjest, ikke slave. Hun sier jo selv at hun gjerne vil hjelpe til litt, men at foreldrene pålegger henne alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ringe til din mor, snakke om hvor sliten du er, om alt du har gjort og poengtere at det skal bli godt å få juleferie. Og så spørre henne om hvordan hun ligger an til jul.

Om hun da sier at hun ikke har fått gjort så mye eller noe slikt, så har du anledning til å si at du håper det ikke forventes at dere skal vaske ned når dere kommer, for det orker du rett og slett ikke etter å ha jobbet fullt og tatt den jobben hjemme hos deg selv.

Eventuelt så kan du poengtere at ettersom hun ikke har fått gjort så mye så får dere bare "fare over med en harelabb" når dere kommer. Du er så sliten selv at du ikke tror du orker mer enn det. Men at det viktigste tross alt er at dere er sammen.

Om du ikke orker en konfrontasjon så får du rett og slett komme så sent at alt må være ferdig før du kommer. På formiddagen på julekvelden eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Siden det tydeligvis kommer kommentarer om å "ta inn på hotell", kan det ikke være aktuelt å dra til din hjemby i jula, men bo på hotell i stedet for hos dine foreldre?

Da svikter du ikke storfamilien osv, men du holder deg også på samme avstand til dine foreldres hjem som evt andre "kaffegjester".

Har nesten hatt litt lyst til det et par ganger, men økonomien vår tillater dessverre ikke det... Dessuten hadde det såret de veldig, for jeg tror ikke de forstår hvordan dette går inn på meg. Eller at de i det hele tatt gjør det de gjør...

:goodbye:

Noen ganger står man på hodet for å få folk til å forstå ting som er klinkende klart for oss selv. Og vi blir så såret når de ikke forstår det, og spesielt at de ikke forstår hvor mye vi legger i å få dem til å forstå.

Dette er nedbrytende. Slutt med det.

Moren og faren din trenger ikke å forstå. De kan synes at du er dum som alle hauger. Å være voksen handler om å ta ansvar for seg selv og leve livet på en måte som er overkommelig.

Ja, gammel vane er nok vond å vende, om ikke umulig... :sjenert:

Mamma sier at hun er enig i mye av det jeg sier, men har nok slått seg til ro med at "det fungerer ikke for henne", og har dermed gitt opp å prøve...

God jul til deg også! :)

Ja, å flytte har vi snakket om, men samtidig er de redde for at de skal "visne" hvis de ikke bor slik de gjør nå, hvor de MÅ bruke knær osv på å komme seg opp trapper etc. Legen støttet forsåvidt opp om den tanken, så da er det ikke min sak å si noe der...

Ellers så hjelper jeg foreldrene mine mer ellers i året. Og hvis du virkelig mener at du hadde taklet å jobbe 45-50 timer + i uka hele desember (ikke nå, men det er fordi jeg selv er syk), i tillegg til å ta deg av ditt eget hjem, for så å reise ca 3 timer hjem til dine foreldre som tross alt ikke jobbet for å gjøre samme greia der (bare seinere og vanskeligere), med den største selvfølgelighet og et smil... Vel, fint for deg!

Det er ikke som at de er krøplinger. Men de forstår ikke at med mer disiplin kan man få gjort mye ved å bruke 30-45 min hver dag i ett av rommene.

Piper: Eller så kan du jo vurdere for første gang i livet ditt å trekke piggtråden ut av der hvor solen aldri skinner og sette deg litt inn i theory of mind. Det er ikke så vanskelig. Du klarer det! :duskedame:

:roll:

Takk! ;):klemmer:

Jeg oppfører meg ikke som en drittunge. Jeg ønsker bare at mine foreldre skal forstå hva de gjør mot meg ved å legge opp løpet slik... Og jeg hjelper deg ofte ellers! Jeg har heller ikke noe problem med å gjøre spesifikke ting, jeg orker bare ikke å komme hjem til kaos, sukking og stønning, og en utførelse som tar 3 ganger så lang tid som vanlig.

Og hvis friske, hjemmeværende foreldre krever bidrag første "feriekvelden" av yrkesaktive barn med overtid hver dag hele desember, som i tillegg har større hus enn de selv, så synes jeg faktisk ikke det er noe man kan kreve.... :sjenert: Da er det ikke hyggelig å hjelpe, lenger!

Hadde jeg kommet hjem til min bestemor på 90 hadde jeg tatt tak i vaskebøtta før jeg fikk av meg skoene! Men de er jo altså ikke SÅ svake hele tiden...

Nå skriver ikke TS noe om at de er der bare i julen. Det kan vel tenkes at de reiser på besøk rett som det er og at hun alltid må hjelpe til med noe. Men kanskje hun skriver mer om dette selv.

Vi var der omtrent annenhver helg før, men det siste halvannet året eller så, har vi ikke orket. Helgene er vårt pusterom i en stresset hverdag, og vi var mer slitne når vi kom hjem enn før vi dro. Så nå er vi der kanskje annenhver måned eller noe, og så inviterer vi heller mor og far hit... Hvor de forsåvidt ikke trenger å gjøre noenting, får vår seng, strøkne håndklær og sjokolade på puta...

Når vi er der er det mange uskrevne forventninger til oss. I tillegg til at jeg ofte støvsuger etter oss, siden vi har hund. Men ofte rekker jeg det ikke heller, fordi mor planlegger alt så dårlig at det ikke blir tid... :sukk:

Da ville jeg heller vurdert å ikke komme. Så kan du sitte hjemme og slappe av hele julen. Ikke forvent at du kan det hos dem, for det kan du jo tydeligvis ikke....

De behandler meg ikke som en slave... :sjenert: Det er vel heller uskrevne forventninger, som jeg skrev over...

Og vi har jo et godt forhold ellers, og jeg har søsken og tantunger der jeg vil tilbringe tid med...

Hva med å ringe til din mor, snakke om hvor sliten du er, om alt du har gjort og poengtere at det skal bli godt å få juleferie. Og så spørre henne om hvordan hun ligger an til jul.

Om hun da sier at hun ikke har fått gjort så mye eller noe slikt, så har du anledning til å si at du håper det ikke forventes at dere skal vaske ned når dere kommer, for det orker du rett og slett ikke etter å ha jobbet fullt og tatt den jobben hjemme hos deg selv.

Eventuelt så kan du poengtere at ettersom hun ikke har fått gjort så mye så får dere bare "fare over med en harelabb" når dere kommer. Du er så sliten selv at du ikke tror du orker mer enn det. Men at det viktigste tross alt er at dere er sammen.

Om du ikke orker en konfrontasjon så får du rett og slett komme så sent at alt må være ferdig før du kommer. På formiddagen på julekvelden eller noe slikt.

Jeg har sagt til dem at vi sannsynligvis ikke rekker den tidlige fergen, og kommer hjem sent på kvelden lille julaften. Sa da også at da var hun klar over at hun kunne ikke regne med oss for å få ting ferdig. Da var svaret (med et sukk) at det gjorde de da ikke. Tror faktisk ikke hun ser det selv... Da svarte jeg at "dere har jo hatt huset på hodet når vi har kommet de andre julene, så dere gjør jo det". Da ble hun litt snurt, og sa at "ja, de fikk jo prøve så godt de kunne å blir klare". Orket ikke ta konfrontasjonen... :sukk: :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...