Gjest Linjalen Skrevet 19. desember 2010 #1 Skrevet 19. desember 2010 Jeg trenger å installere pc-en min på nytt, slik at den blir slik som den var da jeg kjøpte den. Går det an å gjøre det uten å ha cd-en som fulgte med?
slask Skrevet 19. desember 2010 #2 Skrevet 19. desember 2010 Ja, det skal kunne gå an. Pass på å gjøre det ordentlig.
wahaj Skrevet 19. desember 2010 #3 Skrevet 19. desember 2010 Hvis du tenker på å formatere den så må man ha cd med operativsystem. Ellers så vet jeg ikke hvordan man kan få den på samme måte igjen uten å formatere.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #4 Skrevet 19. desember 2010 Høyeklikk på harddisken under "min datamaskin". Formater.. skal ligge i den listen. Husk at ALT på den harddisken blir slettet nå da.
Gjest Thefainter Skrevet 19. desember 2010 #5 Skrevet 19. desember 2010 hva slags merke på pcen din er det? De fleste pcer har et recovery-program som setter maskinen tilbake i fabrikkstandard, altså som ny
slask Skrevet 19. desember 2010 #6 Skrevet 19. desember 2010 Å formatere er ikke det første man ønsker - da mister hvermansen i de fleste tilfeller alt som er lagret. Formatering sletter egenglig ingenting, men du får en lei oppgave å rekonstruere siden systemet ditt plutselig ikke kjører lenger og du må til med en live-cd (altså begynne å lære en hel masse for å få til det). Som en langt ned sa - mange maskiner har hele OS-pakka liggende skjult på disken i tilfelle full restore til utgangspunktet er nødvendig. Men hvilke maskiner som har dette og hvordan - da må man ty til manualer for rett type maskin. NB! En formatering ødelegger også disse skjulte pakkene.... En sånn recoveryp-pakke ligger gjerne på en recovery-partisjon, altså en del av harddisken som er logisk separert fra den delen du vanligvis har tilgang til.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #7 Skrevet 19. desember 2010 Jeg ville ikke gjort det uten å ha cd-ene. Med cd-ene klarte selv jeg uten problemer å reinstallere min 5 år gamle laptop. Uten tror jeg du risikerer mye. Kanskje du kan få tak i slike cd-er fra produsenten av maskinen?
Gjest Linjalen Skrevet 19. desember 2010 #8 Skrevet 19. desember 2010 Jeg skjønner egentlig ingenting av dette Jeg har pc-en til eksen min og jeg vil slette alt. Siden han har så mye...rart innpå den. Egentlig kunne jeg bare ha gitt ham pc-en tilbake, men jeg har ikke råd til å kjøpe ny. Men man må vel ikke være superdataekspert for å klare det med cd-en. Det blir jo ikke det store problemet å få tak i den cd-en. Det er forresten en Toshiba.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #9 Skrevet 19. desember 2010 Da bør du bare prøve å få tak i cd-en. Min gamle laptop er også en Toshiba, og siden jeg hadde cd-ene var det bare å putte inn cd-en og følge instruksene, så fikset den seg selv. Husk at du mister alle programmer du har lagt inn, som f.eks. Office og virusprogram, alle innstillinger, og du mister favorittene dine på internett, blant annet. Så det er ikke bare musikk, bilder og sånt du må ta backup av før du setter igang Du kan sikkert få hjelp hos en pc-reparatør, men det er svindyrt.
miss_universum Skrevet 19. desember 2010 #10 Skrevet 19. desember 2010 Jeg skjønner egentlig ingenting av dette Jeg har pc-en til eksen min og jeg vil slette alt. Siden han har så mye...rart innpå den. Egentlig kunne jeg bare ha gitt ham pc-en tilbake, men jeg har ikke råd til å kjøpe ny. Men man må vel ikke være superdataekspert for å klare det med cd-en. Det blir jo ikke det store problemet å få tak i den cd-en. Det er forresten en Toshiba. Jeg ville glemt det med formatering en liten stund, og heller prøvd å kjøre en Recovery..(hvis pc'en er ny nok til at det går an) Skru på pc'en, og trykk F8. Finnes programmet får du opp en meny der det står om du vil tilbakesette pc'en til fabrikkinnstillingene, altså helt "ren". (Du skal ikke komme inn til selve Windows, gjør du det, må du skru av og på maskinen og trykke F8 igjen, det må gjøres på riktig tidspunkt) Skulle ikke det virke, må du vel formatere og da må du nok kjøpe en egen versjon av Windows, som koster noen kroner..
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #11 Skrevet 19. desember 2010 Hvordan tar man backup av alt som er på en pc? Altså programmer, drivere, instillinger og sånn? Det tar jo en evighet å legge inn alt på nytt, og det er i tillegg masse programmer jeg ikke har keycode til. Kan noen anbefale en grei måte å gjøre dette på? (Har ekstern harddisk) Takk!!!
Gjest Nedfall Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Hvordan tar man backup av alt som er på en pc? Altså programmer, drivere, instillinger og sånn? Tipper du kan bruke dette. Det tar dog ikke med drivere, men driverne blir vanligvis lagt inn automatisk når du kjører en gjenoppretting. Det tar jo en evighet å legge inn alt på nytt, og det er i tillegg masse programmer jeg ikke har keycode til. Kan noen anbefale en grei måte å gjøre dette på? (Har ekstern harddisk) Takk!!! De programmene må du nok klare deg uten. Har du CDene, kan du alltids installere på nytt. Hvis de var installert når maskina var ny, er det godt mulig de er der etter en gjenoppretting.
Gjest Linjalen Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Men hva med programmer som f.eks. msn? Altså programmer som er installert på pc'en når man kjøper den, er de der etterpå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå