Gå til innhold

Fortsatt student, men ikke lån neste semester

Anbefalte innlegg

Gjest Pantherinae
Skrevet

Hei!

Jeg er student, og har frem til nå tatt opp fullt lån og stipend. Ligger ikke etter med noen poeng, og er berettiget for lån neste semester og. Pga økonomisk situasjon har jeg ikke behov for eller ønske om å ta opp lån eller stipend neste semester, muligens hele neste år.

Prøvde å maile lånekassen men der kom det bare et forferdelig merkelig svar, og skjønner ikke helt reglene de har.

Er det da sånn at jeg må begynne å betale på lånet mitt over nyttår, siden jeg ikke mottar støtte? Har forstått det slik at om man utsetter, så tas det av en kvote for antall ganger det er mulig, så om jeg utsetter mens jeg fortsatt er i utdanning, har jeg mindre muligheter for det senere?

Har forstått det slik at jeg ihvertfall får rentefritak, og at dette søkes om i etterkant om jeg dokumenterer antall studiepoeng. Men om jeg da er nødt til å begynne og betale ned, så betaler jeg vel også renter da, så de blir evt strøket fra totalsummen til slutt?

Håper noen har erfaring med dette, og vet litt mer om detaljene om hvordan det foregår. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Dersom du ikke mottar støtte fra Lånekassen vil rentene løpe på lånet ditt selv om du er under utdanning. Da må du selv søke om betalingsutsettelse for å slippe å betale mens du studerer, og om rentefritak (sletting av renter). Lånekassen får ikke informasjon om dette automatisk fra lærestedet."

Det er en kjip papirmølje, men sånn er Lånekassa :roll:

Gjest Pantherinae
Skrevet

Ok, takk for svar!

Ja huff, det er ikke alltid like lett å ha med de folka der å gjøre har jeg funnet ut. :gjeiper:

At jeg må søke i ettertid har jeg fått med meg. Men vet du om at hvis jeg søker om betalingsutsettelse, tar dette av kvoten min (er det 8 ganger totalt man kan utsette?), slik at jeg får færre muligheter til dette senere? Hadde vært veldig fint å slippe å betale, men kan jo komme opp i situasjoner senere hvor jeg har behov for disse mer enn jeg har nå, og da kan det være litt dumt tenker jeg...

Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare opp stidoelån og setter det på konto?

Gjest Pantherinae
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare opp stidoelån og setter det på konto?

For det første så ser det ut til at jeg ikke kommer til å bli stipendberettiget pga økonomisk situasjon, og da føler jeg det er litt unødvendig å ta det opp, siden alt vil bli lån. Om jeg setter nesten 90.000 inn på konto iløpet av det neste året vil jeg heller ikke bli berettiget neste år igjen, og vil da ikke få muligheten til stipend da heller. Vil klare meg helt fint økonomisk uten lånet i ihvertfall første semester.

Er også ikke helt 100% sikker på at det er denne utdannelsen jeg kommer til å ende opp med, og hvis jeg da ikke er helt avhengig av lån nå velger jeg heller å unngå slik at jeg har muligheten senere om det skulle bli nøvendig. Kjedelig å skulle ombestemme seg, men så kan man ikke studere videre fordi man har nådd maksgrensen. :)

Skrevet

Ok, takk for svar!

Ja huff, det er ikke alltid like lett å ha med de folka der å gjøre har jeg funnet ut. :gjeiper:

At jeg må søke i ettertid har jeg fått med meg. Men vet du om at hvis jeg søker om betalingsutsettelse, tar dette av kvoten min (er det 8 ganger totalt man kan utsette?), slik at jeg får færre muligheter til dette senere? Hadde vært veldig fint å slippe å betale, men kan jo komme opp i situasjoner senere hvor jeg har behov for disse mer enn jeg har nå, og da kan det være litt dumt tenker jeg...

Hvis du senere søker om rentesletting vil ikke utsettelsene ta av kvoten din nei. MEN renteslettingen vil "spise" av de 8 årene du har rett på støtte. Hvis du er usikker på om du trenger alle 8 årene med støtte fra Lånekassen (noe de fleste ikke trenger) bør du tenke deg om før du ber om å få slettet rentene. Men, uansett, rentene kan ikke slettes før du er helt ferdig med utdanninga, så innen den tid vet du vel hva du har behov for eller ikke. :) Jeg var i en lignende situasjon for 1.5 år siden, og må vente 3.5 år til før jeg kan be om å få slettet rentene fra det ene semesteret.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Hvis du senere søker om rentesletting vil ikke utsettelsene ta av kvoten din nei. MEN renteslettingen vil "spise" av de 8 årene du har rett på støtte. Hvis du er usikker på om du trenger alle 8 årene med støtte fra Lånekassen (noe de fleste ikke trenger) bør du tenke deg om før du ber om å få slettet rentene. Men, uansett, rentene kan ikke slettes før du er helt ferdig med utdanninga, så innen den tid vet du vel hva du har behov for eller ikke. :) Jeg var i en lignende situasjon for 1.5 år siden, og må vente 3.5 år til før jeg kan be om å få slettet rentene fra det ene semesteret.

Aha, der lærte jeg noe nytt!! Takk! Det var jeg ikke klar over. Da er det ihvertfall ikke noe jeg behøver å bekymre meg for sånn helt med det første da, tenkte kanskje jeg skulle søke med en gang semesteret var over jeg. :)

Har da ett spørsmål til som kanskje du kan hjelpe meg med: Har tatt et friår i utdanningen, det året jobbet jeg en del først, og så brukte jeg pengene på å reise. Altså lå inntekten min ganske lav det året, under den satsen til lånekassen som sier om man kan få rentefritak eller ikke. Har tenkt på å søke om rentefritak for dette året og, vil dette også evt spise av total støtte? Eller gjelder dette kun for rentefritak på grunn av utdanning?

Skrevet

Har tenkt på å søke om rentefritak for dette året og, vil dette også evt spise av total støtte? Eller gjelder dette kun for rentefritak på grunn av utdanning?

Det aner jeg rett og slett ikke, logikken min sier at det ikke burde spise av total støtte, men alt trenger jo ikke å være logisk hos Lånekassen... ;)

Du kan jo prøve å søke. Da jeg søkte om rentefritak for det ene semesteret (det var en annen utdanning enn jeg går nå) fikk jeg avslag via brev med beskjed om at fordi det ville spise av de 8 årene, og siden jeg ikke var ferdig med utdanning, kunne de ikke slette rentene ennå, og at jeg må søke på nytt når jeg er ferdig. Så ingen skade skjedd, selv om jeg søkte - i mitt tilfelle da.

Du kan prøve å ringe dem kl. 09 i morgen og spørre hvis du ikke vil ta sjansen og søke, de svarer som regel raskere på morgenen. :)

Gjest Pantherinae
Skrevet

Ok, får prøve å ringe i morgen tidlig å høre. :)Er ikke så veldig glad i å ta slikt over telefon, foretrekker å spøøre om slike ting på mail slik at jeg skulle ha det skriftlig om det skulle bli noe kluss (ikke alltid man får oppgitt korrekt svar fra slike etater for å si det slik). Men det går jo ikke an å sende mail til lånekassen, noe som er helt håpløst, bare det beskjed greiene inne på min side hvor beskjeden slettes etter tre uker. :sukk:

Takk for all hjelp ihvertfall, da er ting litt klarere om hvordan jeg skal organisere dette! :)

Skrevet

Å ikke ta opp studielån, selv om du ikke trenger det, er jo det dummeste du kan gjøre! Studielånet er vel det gunstigste lånet man kan ha. Sett de på konto, og nyt godt av rentene.

Skrevet

Om jeg setter nesten 90.000 inn på konto iløpet av det neste året vil jeg heller ikke bli berettiget neste år igjen, og vil da ikke få muligheten til stipend da heller.

Hva mener du? I og med at dette faktisk er lån får du ikke plutselig 90.000 mer i formue i selvangivelsen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...