Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva heter egentlig denne sangen?

Den heter vel ikke egentlig ave maria? Jeg har hørt en annen versjon av ave maria enn denne. Og denne sangen har jeg hørt mye før, men trodde den het noe annet ...

Videoannonse
Annonse
Gjest Alligator
Skrevet

Hva heter egentlig denne sangen?

Den heter vel ikke egentlig ave maria? Jeg har hørt en annen versjon av ave maria enn denne. Og denne sangen har jeg hørt mye før, men trodde den het noe annet ...

Det står jo at den heter Sancta Maria? Det at det står "Ave Maria" først er bare teksten på det hun synger, så kommer tittelen.

Skrevet

Tror forøvrig det er mange ulike sanger som heter Ave Maria..

Gjest Alligator
Skrevet

Tror forøvrig det er mange ulike sanger som heter Ave Maria..

Å ja, det er det absolutt: Hail Mary or Ave Maria in Latin has been set to music numerous times....Settings also exist by Mozart, Byrd, Elgar, Verdi, Saint-Saëns, Rossini, Brahms, Stravinsky, Schubert, Lauridsen, and Perosi as well as numerous versions by less well-known composers, such as J.B. Tresch..." (http://en.wikipedia.org/wiki/Hail_Mary).

Teksten er jo også en katolsk bønn til Ave Maria (noe av det er sitat fra Bibelen, Gabriels hilsen til Maria): http://no.wikipedia.org/wiki/Hill_deg,_Maria. Det er en veldig vanlig tekst å bruke, har sunget en "Ave Maria" selv i mitt kor.

Skrevet

Ave Maria er en av er en katolsk bønn, og den har selvsagt blitt tonsatt mange ganger. På samme måte som er det utallige sanger som heter Pie Jesu.

Skrevet

finnes like mange ave mariaer som det finnes requiem(dødsmesse) eller symfonier, lieder, operaer, syngespill, pasjoner og alle andre klassiske verk man kan tenke seg.

det er bare betegnelser på en type, og ikke selve navnet på verket.

derfor sier man gjerne "mozarts requiem", "verdis requiem" og liknende. komponister idag komponerer til samme type verk, og det sier gjerne noe om oppbygging.

De ulike verkene bygges gjerne opp etter noen grunnleggende elementer - og alle er unike for hver type.(ulike passasjer).

• 2 uker senere...
Skrevet

yes det er den vi alltid synger, og kaller Ave maria.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...