AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Jeg er undervektig og skal opp i vekt.. Har sjekket ut hva en dag har bestått av sånn ca og har ligget på rundt 1500 - 1700 kalorier om dagen vil jeg tro.. Jeg er 18 år og trener bare 1-3 ganger med middels hard styrketrening i uka og er ellers ikke spesielt aktiv. Kostholdet er ikke spesielt mye å skryte av, blir mye "tullespising", noe som er grunnen til at jeg har havnet der jeg er nå. Liker ikke være spinkel, vil så gjerne få tilbake litt former igjen!! Det jeg lurer på er, hvor mange kalorier burde man innta? PT har sagt 1800 - 2000 men jeg synes det høres litt lite ut? Og hva skjer om jeg begynner å spise store måltider og havner på ca 3000 hver dag, bra eller dårlig? hvis jeg fortsetter på den måten med vektoppgang, vil forbrenningen øke litt og vektoppgang antagelig sakte ned, eller vil jeg teoretisk sett forstette å legge på meg til jeg trapper ned på mengden kalorier? Bare lurer, finnes ingen fasit, men er nyskjerrig på hva dere kloke mennesker der ute tenker
Angelfalls Skrevet 19. desember 2010 #2 Skrevet 19. desember 2010 1800-2000 den PTen din kan visst ikke så mye om sånt virker det som, det eneste du oppnår da er vektnedgang, evnt stabil vekt. For meg har jeg funnet ut at disse grensene gjelder: Under 2000 - vektnedgang mellom 2000 og 2600 - stabil vekt over 2600 - vektøkning Og det om jeg ikke trener. Er jo mulig det går fortere i kombinasjon med styrketrening , men har ikke prøvd det selv. Forbrenningen vil øke ja, men om du slutter å gå opp i vekt dersom du spiser 3000 er det ingen fasitsvar på. Kanskje, kanskje ikke . Men for mange er 3000 helt normal matmengde å spise spes om man trener. Eller som meg, i mye bevegelse egentlig alltid God Jul!!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 takk for svar! jeg går ikke ned med den mengden, har jo ligget rundt 1500 - 1800 og vekta har stått stille.. men vektoppgang synes jeg hørtes lite ut, men hva vet jeg
Leifr Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Ca. 500 kcal/dagen over vedlikeholdsnivå er rimelig for de fleste. Altså, hvis du for eksempel holder stabil vekt når du spiser 1800, prøv å spise konsekvent rundt 2300 en periode.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Jeg er undervektig og skal opp i vekt.. Har sjekket ut hva en dag har bestått av sånn ca og har ligget på rundt 1500 - 1700 kalorier om dagen vil jeg tro.. Jeg er 18 år og trener bare 1-3 ganger med middels hard styrketrening i uka og er ellers ikke spesielt aktiv. Kostholdet er ikke spesielt mye å skryte av, blir mye "tullespising", noe som er grunnen til at jeg har havnet der jeg er nå. Liker ikke være spinkel, vil så gjerne få tilbake litt former igjen!! Det jeg lurer på er, hvor mange kalorier burde man innta? PT har sagt 1800 - 2000 men jeg synes det høres litt lite ut? Og hva skjer om jeg begynner å spise store måltider og havner på ca 3000 hver dag, bra eller dårlig? hvis jeg fortsetter på den måten med vektoppgang, vil forbrenningen øke litt og vektoppgang antagelig sakte ned, eller vil jeg teoretisk sett forstette å legge på meg til jeg trapper ned på mengden kalorier? lurer, finnes ingen fasit, men er nyskjerrig på hva dere kloke mennesker der ute tenker Hei! Jeg har/har hatt samme problem som deg. Hvor mange kalorier man må spise avhenger av hvor høy man er og hvor tung man er. Jeg er 158 høy og på det verste har jeg veid under 40 kg (pga operasjoner). Jeg har funnet ut at jeg har en stabil vekt når jeg spiser rundt 1600 - 1700 kalorier dagen. Spiser jeg mer vil jeg gradvis gå opp i vekt. De dagene jeg trener prøve jeg å spise litt mer enn de dagene jeg ikke trener. Mitt mål er ca 2000 kalorier dagen. Ved å følge det opplegget går jeg opp 1-2 kg i måneden. Det er ikke noen dramatisk vektoppgang på 1-2-3, men i løpet av noen måneder blir det ganske mye! Det som også er viktig når du trener er å spise sunt. Jeg spiser mye nøtter noe som er bra for kroppen. Jeg spiser også banan, som er en av de fruktene som inneholder litt kalorier og også her har mye som er bra for kroppen (spesielt rett etter trening). For å hjelpe litt på å få opp kalorimengden drikker jeg en ernæringssmohie hver kveld som jeg lager av blåbær, jordbær, vaniljeyoghurt + ernæringspulver. Ernæringspulveret jeg bruker heter nestle resource (elns) og kan fåes uten smak på apotek! Lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå