LadyM Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Ja, nå er det avgjort. Vi er blitt enige om å skilles. Det går sin gang, men hva er lurest, sånn juridisk og økonomisk når det gjelder eiendeler? Jeg bor ikke i huset lenger, kun formelt. Men hva er lurest slik at begge parter blir ivaretatt, selge huset før man skilles eller etterpå? Vi har felles lån på det.
Gjest Purple Haze Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Tror ikke det har noen praktisk betydning. Så lenge dere har felleseie, blir delingen den samme, uansett om dere selger før eller etter skilsmissen.
LadyM Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2010 Håper det ikke blir noen problemer. Min mann bor i huset nå alene, mens jeg tar utdanning utenbys, men jeg har samme bostedsadresse som ham. Han betaler huslånet alene nå siden jeg er student og jeg er redd for at jeg kommer til å bli en tapende part på noen slags vis. Han slengte i trynet mitt i morges at jeg ikke har betalt så mye som ham, at jeg har vært hjemmeværende i lange perioder (ungene små)og ikke har hatt fast jobb på lik linje med ham. Jeg syntes det var litt urettferdig sagt, siden jeg har jobbet i lavtlønnsyrket som vikar i alle år, samt hatt hovedansvar for hus og barn og tatt utdannelse fra videregående til master innimellom. Kommer han noen vei med slike argument i oppgjørests time? Er det noen som vet hvordan slike ting blir behandlet i et skilsmisseoppgjør? Må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i saken, men jeg komer til å gjøre det snarest etter jul. Det hadde bare vært så fint å få noen gode råd fra de som har gått gjennom dette. Kan noen "ta førstehjelp" på meg inntil videre?
Wildrose Skrevet 19. desember 2010 #4 Skrevet 19. desember 2010 Pass av barn/hus/hjem og en som jobber mye, likestilles uansett i et oppgjør, selvom han har jobbet mer enn deg. ( det kunne han feks. ikke gjort hvis ikke du hadde tatt deg av barna)
LadyM Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2010 Nå er barna på videregående og snart 18, og jeg er selv under utdannelse. Stiller jeg svakere pga det, eller kan jeg bare ta det helt med ro og la det gå sin gang? Er det noe jeg bør passe meg for som kan slå ufordelaktig ut?
Hanselot Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Nå er barna på videregående og snart 18, og jeg er selv under utdannelse. Stiller jeg svakere pga det, eller kan jeg bare ta det helt med ro og la det gå sin gang? Er det noe jeg bør passe meg for som kan slå ufordelaktig ut? Jeg tror du bare kan slappe av, som gifte så skal dere dele det dere har tilegnet dere i ekteskapet. At han nå begynner å argumentere på den måten som han gjør vil i tilfelle skade hans sak om det skader noen. Man kan kanskje ane konturene av hvilken mann dette er.
LadyM Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2010 Jeg tror du bare kan slappe av, som gifte så skal dere dele det dere har tilegnet dere i ekteskapet. At han nå begynner å argumentere på den måten som han gjør vil i tilfelle skade hans sak om det skader noen. Man kan kanskje ane konturene av hvilken mann dette er. Det såret meg veldig å høre ham si det. Det ga meg et inntrykk av at jeg kun har vært ei gratis hushjelp for ham.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Vil gjerne følge litt med her og håper jeg kan komme med et tilleggsspørsmål. Hvis man takster huset og løser ut den ene. Beholder huset en periode og selger det med en mye større fortjeneste enn det h*n løste ut med. Er det mulig å ha en klausul på dette?
LadyM Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 20. desember 2010 Vil gjerne følge litt med her og håper jeg kan komme med et tilleggsspørsmål. Hvis man takster huset og løser ut den ene. Beholder huset en periode og selger det med en mye større fortjeneste enn det h*n løste ut med. Er det mulig å ha en klausul på dette? Ja dette har jeg også lurt på. Ser ut til at han vil beholde huset siden han har råd til å betjene det lånet. Men om etpar år kan han selge det til høy pris da dette blir et mer og mer populært sted å bo.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Ja dette har jeg også lurt på. Ser ut til at han vil beholde huset siden han har råd til å betjene det lånet. Men om etpar år kan han selge det til høy pris da dette blir et mer og mer populært sted å bo. Det burde da være en løsning på det. Jeg vil ikke bare godta taksten som kanskje kommer mye høyere ved salg. Da tjener han rått på det slitet jeg har lagt inn i huset.
LadyM Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 20. desember 2010 Det burde da være en løsning på det. Jeg vil ikke bare godta taksten som kanskje kommer mye høyere ved salg. Da tjener han rått på det slitet jeg har lagt inn i huset. Ja, det er sant. Det er ikke riktig. Jeg ville blitt forbanna, har jobbet nesten helsa av meg med det huset.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Selg huset og gjør opp boet ved skilsmisse. Med å "selge huset" mener jeg selvsagt også der en paret beholder huset. Sørg for at dere er enig hva som skal gjelde som grunnlag for takst - jeg ville aldri godtatt noe annet enn markeds takst selv. Velg f.eks. å få 3 takster og så velger dere middelstakst. Hvis dere er så usikre vil jeg på det sterkeste anbefale å anskaffe advokathjelp med en gang. Det er lett å gå på miner og bli lurt av en hevngjerrig partner. Dersom dere er enige om at partner skal kjøpe huset kan dere legge en klausul om at dersom huset selges til en høyere pris innen et år er gått skal dere ha en andel i verdistigningen fratrukket eventuelle utbedringer. Dette ville jeg personlig ALDRI gått inn på da jeg mener at man helt unødvendig fortsetter å ha bånd til en ektefelle man allerede har gjort det slutt med. Jeg ville heller gått inn for å få best mulig andel ut av nåverdien av huset og avvist alle hentydninger om skjevdeling som ikke er klart og tydelig nedfelt i særeieavtale eller annen avtale.
Hanselot Skrevet 21. desember 2010 #13 Skrevet 21. desember 2010 Ja dette har jeg også lurt på. Ser ut til at han vil beholde huset siden han har råd til å betjene det lånet. Men om etpar år kan han selge det til høy pris da dette blir et mer og mer populært sted å bo. Han må jo kjøpe ut din del før han kan beholde all fortjeneste ved ett ev. salg. Står dere begge som eiere om to år, så har du krav på din del, men frem til da er det i tilfelle naturlig at du bidrar til fellesutgifter/lån o.l. Den dagen han ev. kjøper deg ut, bør det være med utgangspunkt i takst. Er taksten ikke noe høyere enn dere har i lån så er det også naturlig at han bare tar over lånet. Er taksten høyere, betaler han deg halvparten av verdiøkningen. Er veldig enig med Blondie65 altså
LadyM Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #14 Skrevet 21. desember 2010 Så det vil si at jeg bør avbryte utdannelsen min for å kunne betale fellesutgiftene?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. desember 2010 #15 Skrevet 21. desember 2010 Så det vil si at jeg bør avbryte utdannelsen min for å kunne betale fellesutgiftene? Hæ? Du bør akseptere at dersom han er alene om å betale fellesutgiftene etter at du er flyttet ut vil det være naturlig at han får dette tilbake når boligen selges.
LadyM Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #16 Skrevet 21. desember 2010 Hæ? Du bør akseptere at dersom han er alene om å betale fellesutgiftene etter at du er flyttet ut vil det være naturlig at han får dette tilbake når boligen selges. Jeg er ikke flyttet ut, bare oppholder meg i en annen kommune pga studier. Vi har fremdeles samme adresse i folkeregisteret. Vi har ikke søkt om separasjon ennå, men det blir vi sannsynligvis å gjøre etter jul. Når jeg er student, kan jeg ikke betale fellesutgifter. Det kunne ikke han heller da han var student, da betalte jeg for oss begge som han gjør nå. Jeg har ikke økonomi til å flytte ut, da må jeg søke om studielån, noe han må betale halvparten av når vi skilles. Det er liksom ingen vits med mindre man vil lage bråk.
Hanselot Skrevet 22. desember 2010 #17 Skrevet 22. desember 2010 Jeg er ikke flyttet ut, bare oppholder meg i en annen kommune pga studier. Vi har fremdeles samme adresse i folkeregisteret. Vi har ikke søkt om separasjon ennå, men det blir vi sannsynligvis å gjøre etter jul. Når jeg er student, kan jeg ikke betale fellesutgifter. Det kunne ikke han heller da han var student, da betalte jeg for oss begge som han gjør nå. Jeg har ikke økonomi til å flytte ut, da må jeg søke om studielån, noe han må betale halvparten av når vi skilles. Det er liksom ingen vits med mindre man vil lage bråk. Det er heller ikke normalt at begge står som eiere av en bolig etter seperasjon/skilsmisse, så det mest fornuftige om dere vil gå fra hverandre er å bli ferdige med hverandre så raskt som mulig for at det skal bli enklere for begge å komme seg videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå