Gå til innhold

Hva gjør dere med fuktige og bløte håndklær dere slenger på vask?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er en familie på tre, snart fire, som vasker mye klær og håndklær. Slik er det med en liten en i huset. I tillegg trener mannen, så det blir en del vask av treningstøy. Og så er vi glad i å tørke oss med rene håndklær når vi har dusjet; dvs hver dag. (Skal vel også sies at ikke har så stort bad, så det blir lett fullt om alle skal henge opp håndkler der inne.)

Maskina går jevnt, og synes det hoper seg lett opp av skittentøy også. Spesielt bløte håndklær, kluter, kjøkkenhåndklær, svett treningstøy osv har en tendens til å lukte om det ikke blir vasket med en gang.... men det får vi selvsagt ikke alltid gjort. Det går kanskje en annen vask, det er for sent på kvelden (vasker aldri når vi sover), vi skal bort el.

Hva gjør folk flest egentlig? Prøvde med en egen dunk til bløte kluter og slikt, og det ble en stinkbombe uten like... :sukk: Har også hatt et lite tørkestativ der nede til de skitne, fuktige tingene, men stress å henge opp skittentøy, og lukter litt i rommet det også.

Noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henge opp håndklæne og treningstøyet til tørk slik at de får luft og ikke begynner å stinke.

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg henger de som regel paa kanten av skittentoy kurven, da faar de litt luft mens de venter paa tur :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg henger opp fuktige håndklær og kluter slik at de tørker før jeg legger dem i skittentøyskurven. Vi bruker store mengder håndklær og kluter, men jeg vasker likevel ikke slikt oftere enn 1-2x/uke (maskin med stor kapasitet), så det kan ikke ligge og gjære i flere dager... Er litt kjedelig å henge opp skittentøy, som du sier, men alternativet er verre.

Skrevet

Hva med å bruke håndklærne flere ganger enn en?

Man er jo faktisk ren etter å ha dusjet, er man ikke?

Kluter jeg har vasket ungene med henger jeg på kanten på skittentøykurven.

Jeg har egen skittentøykurv for kokvask. Med litt god temperatur på badet

eller vaskerommet så tørker de ganske kjapt, og det blir ingen vond lukt.

• Liker 1
Skrevet

For det første bruker vi håndklær mer enn én dag, for det andre er vi bare to voksne, men utover det henger vi opp kluter og våte håndklær så de tørker før de slenges i kurven. Kluter blir stort sett hengt over kanten på dusjkabinettet e.l, håndklær henger jeg ofte på kanten av skittentøykurven. Også er det god ventilasjon på badet og grei temperatur i leiligheten. Bodde en kort periode et sted det alltid var fuktig, der luktet hånklærne vondt med én gang...

Skrevet

Meneh, hva er problemet? At skittentøy stinker eller at det fremdeles stinker etter det er vasket og tørt igjen?

Hvis det siste er tilfellet, kjør en kald skylling (uten såpe eller noe) av skittentøyet før du vasker det på minst 60grader. Ikke forvask, det lunkne vannet gir grobunn for bakteriene. Hvis det funker for tøybleier burde det funke for sure håndklær også.

Når det er sagt, ville jeg tørket ting før jeg la det i skittentøyet. Det gjør vi. Og vi bruker de samme håndklærne flere ganger. På vårt 3,7kvadratmeter store bad funker det for to voksne og to små i alle fall.

Skrevet (endret)

Må si at jeg håper at "folk flest" bruker håndklær flere ganger før de går i vasken. Ikke rart vi bruker strøm (for så å klage på regninga) -og så er det skikkelig kjipt mot miljøet i samme slengen bare fordi vi er så "glad i å tørke oss med rene håndklær når vi har dusjet -hver dag"!!

Jeg tørker mine håndklær etter at jeg har dusja, og den brukes tre-fire ganger før den går i vasken. Vaskekluter blir skylt ut (for å ikke lukte) og jeg har en egen hengende i noen dager som bare er til ansiktet. Tørker og skyller du vil de ikke lukte.

Ikke så dumt å bruke uparfymerte vaskemidler og droppe skyllemidlet heller -det blir mindre reint av skyllemiddel dermed større sjanse for at klær/håndklær kan begynne å lukte. (nei, du får ikke fløyelsmyke håndklær).

Sorry -men blir så oppgitt av at folk er så tankeløse noen ganger. Hva med å lære barna litt blekkulf-mentalitet istedet for å lære dem at det skal være helt likt hjemme som det er på hotell?

Endret av Colargol
  • Liker 2
Skrevet

Bruke et håndkle bare en gang?? Hvorfor det? Er dere ikke rene når dere har dusjet? Skjønner ikke at dere gidder!

Skrevet

Dere som bruker håndklær i flere dager. Håper dere husker hvilket hjørne dere tørket dåsen med. Litt kjedelig å tørke ansiktet med det hjørnet neste dag.

Skrevet

Dere som bruker håndklær i flere dager. Håper dere husker hvilket hjørne dere tørket dåsen med. Litt kjedelig å tørke ansiktet med det hjørnet neste dag.

Ansiktet luftørker seg selv

Skrevet

Det har da blitt reint der også når jeg dusjer!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg slenger dem ikke på vask. Jeg henger dem til tørk etter bruk og samler dem til vask når de er tørre.

Og aldri etter kun en gangs bruk.

Endret av Airi
Skrevet

Ikke fordi at akkurat dette plager meg så enormt, men dog bruker jeg et håndkle til kroppen, og et mindre som først tørker ansiktet og deretter håret. :)

Vi bruker håndklærne flere ganger (litt forskjellig hvor mange, men vanligvis 4-5 vil jeg tro). Hadde de luktet ville jeg vasket oftere, men det har aldri vært et problem, så vi er nok ganske rene når vi bruker dem. I tillegg dusjer vi ikke hver dag (tørr eksemhud bør ikke dusjes så mye, og jeg føler heller ikke at det er nødvendig).

Våre kluter blir hengt opp på knagg og brukt kanskje tre ganger, eller hengt opp på skittentøyskurven når de er skitne. Treningstøy blir hengt opp på dusjveggene til de er tørre, eller slengt rett i vask.

Ingen lukt, trenger ikke å vaske så ofte, lave strømregninger, og føler ikke vi misbruker miljøet så forferdelig mye. :)

• Liker 3
Skrevet

Det bryr meg midt på leggen, fordi dåså mi er ren når jeg er nydusjet! Er ikke din?

Skrevet

Jeg er temmelig ren når jeg er nydusjet, så bryr meg fint lite om det, men har faste områder av håndkleet jeg bruker til ulike områder på kroppen. Problem solved!

Skrevet

Jeg bruker selvfølgelig håndkle flere ganger, men når det skal vaskes henges det til tørk før jeg slenger det i kurven.

Skrevet

Badehåndklærne består av mye mer enn hjørner. Hvis du bruker et hjørne til enkelte deler av kroppen er det bare å bruke midten til ansiktet. Problemet løst!

Hvis en henger håndklærne til tørk over en håndklestang e.l. istedenfor å legge dem i en haug lukter de ikke.

TS nevner også treningstøy. Dette lukter også mindre hvis en henger det til tørk istedenfor i en haug. Ellers får en vaske det med en gang. Mesteparten av treningstøyet er jo i kunststoff, og dette tar lett lukt. Husk å vaske uten tøymykner, da dette skader stretch-stoff. Eddik er en kjekk luktfjerner, så tøyet kan vaskes med eddik av og til for å forebygge lukt.

Skrevet

Badehåndklærne består av mye mer enn hjørner. Hvis du bruker et hjørne til enkelte deler av kroppen er det bare å bruke midten til ansiktet. Problemet løst!

Hvis en henger håndklærne til tørk over en håndklestang e.l. istedenfor å legge dem i en haug lukter de ikke.

TS nevner også treningstøy. Dette lukter også mindre hvis en henger det til tørk istedenfor i en haug. Ellers får en vaske det med en gang. Mesteparten av treningstøyet er jo i kunststoff, og dette tar lett lukt. Husk å vaske uten tøymykner, da dette skader stretch-stoff. Eddik er en kjekk luktfjerner, så tøyet kan vaskes med eddik av og til for å forebygge lukt.

Her i huset henges alt tøy som ikke er i bruk på lufting :) Det luftes mellom bruk og det luftes før vask. Sånt sparer man mye tid og energi på, og man trenger ikke å vaske like ofte.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg tørker ikke inni "dåsa", så jeg ser ikke problemet.

Jeg bruker håndklærne noen dager, og så henger jeg dem opp så de tørker mens jeg er på jobb (vi har også lite bad). Deretter hiver jeg dem på vask når jeg kommer hjem. Hvis de er våte, henger jeg dem på kanten av skittentøyskurven. Har også en del stativer på vaskerommet, så jeg kan henge dem der eller over kanten på en av skittentøyskurvene nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...