Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som sagt i tittelen, dette innlegget er et spørsmål til de som tror at vi har en sjel.

Når tror dere man får den? Får man den når man blir født, blir den laget sammen med ungen?

Hva tror dere sjela er?

Tror dere sjela er en del av personen?

Hva tror du sjer med sjela når man dør?

Tror du at sjela kan død?

Tror dere det er bare mennesker som har en sjel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror både mennesker og dyr har en sjel. Sjelen er en del av personen, men det betyr ikke at den ikke kan eksistere uten kroppen. Hva som skjer med sjela når den dør har jeg ingen anelse om, så jeg er veldig spent på å se hva som skjer når jeg dør.

• Liker 3
Skrevet

Sjelen blir bragt hit av engler, og føyd sammen med ditt legeme, i unnfangelses-øyeblikket. Sjelen tar opp i seg din personlighet, og beholder dine egenskaper i evighet. Sjelen er ditt evige avbilde, åpenbar for all åndelig eksistens, utenfor tid og rom.

I og med sammenføyningen i unnfangelses-øyeblikket, er sjelen selvsagt en del av personen. Når man dør, blir sjelen hentet tilbake av de samme englene som har oppgaven med og bringe og hente sjeler. Sjelen kan aldri dø, den er eslet for evighet og bare Gud kan avgjøre hvor du skal tilbringe evigheten...

Vi har ingen holdepunkter om at andre enn mennesker har sjel. Det kan da ikke ha så mye og si heller, for vår egen del, men jeg nærmest håper at delfiner, hunder, hester og griser har det. :fnise:

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Men viss alle mennesker ( og dyr?) har en sjel, hvor mange sjeler finnes det ?

Det dør jo folk hele tiden, det blir alltid født noen nye. Viss alle sjelene havner et sted til slutt, blir ikke det veeeeeeeldig mange ??

Åh, jeg lurer sånn på hva som skjer når vi dør ! Men jeg kan love dere at viss jeg dør nå, å jeg ikke bare blir borte, skal jeg lage en tråd om hvor jeg er og hvordan jeg har det til dere her inne. Da får dere svaret :jepp:

Skrevet

Jeg er nogenlunde enig med Skvaldersjura men jeg kan tilføre hva jeg tror skjer med sjela etter at kroppen er død, noe som også gir et lite svar på det Lebewesen93 spør om.

Når kroppen dør er det fordi sjelen ikke har bruk for den lengre. Sjelen bruker en fysisk kropp for å oppleve og kjenne på ulike følelser etc. Eks kan ikke sjelen oppleve negaive ting når den er i mellom vår verden (altså i himmelen). Når kroppen dør reiser sjelen tilbake der hvor den har sitt hjem (himmelen). Det bearbeider sjelen det den har lært når den var i kroppen. Alt etter som hva og hvordan sjelen har hatt det så bestemmer den seg for å oppleve eks noe helt motsatt og reiser så ned til en ny kropp. Altså en slags reinkarnasjon borts fra at man ikke blir "straffet" for å ha vært en dårlig person og blir en edderkopp i neste liv.

Et tenkt eksempel: Sjelen lever ett liv som narkoman på plata i oslo. Den opplever å kjenne hvordan det er å være nederst i det menneskelige hierskiet, bli spottet og oversett. Den opplever også hvordan det er å være avhengig og hvordan det er å ikke oppleve nestekjærlighet. Så dør kroppen og sjelen drar "hjem" og bearbeider det den har lært. I den prosessen bestemmer sjelen seg for at "jeg vil kjenne på hvordan det er å være ett ekte medmenneske for det savnet jeg i mitt forrige liv". Så blir det til at sjelen neste gang den går over i en menneskelig dimensjon uvikler seg til å bli en ressurs og flott person som arbeider for et bedre liv for rusmissbrukere eller andre som har det veldig vanskelig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er nogenlunde enig med Skvaldersjura men jeg kan tilføre hva jeg tror skjer med sjela etter at kroppen er død, noe som også gir et lite svar på det Lebewesen93 spør om.

Når kroppen dør er det fordi sjelen ikke har bruk for den lengre. Sjelen bruker en fysisk kropp for å oppleve og kjenne på ulike følelser etc. Eks kan ikke sjelen oppleve negaive ting når den er i mellom vår verden (altså i himmelen). Når kroppen dør reiser sjelen tilbake der hvor den har sitt hjem (himmelen). Det bearbeider sjelen det den har lært når den var i kroppen. Alt etter som hva og hvordan sjelen har hatt det så bestemmer den seg for å oppleve eks noe helt motsatt og reiser så ned til en ny kropp. Altså en slags reinkarnasjon borts fra at man ikke blir "straffet" for å ha vært en dårlig person og blir en edderkopp i neste liv.

Et tenkt eksempel: Sjelen lever ett liv som narkoman på plata i oslo. Den opplever å kjenne hvordan det er å være nederst i det menneskelige hierskiet, bli spottet og oversett. Den opplever også hvordan det er å være avhengig og hvordan det er å ikke oppleve nestekjærlighet. Så dør kroppen og sjelen drar "hjem" og bearbeider det den har lært. I den prosessen bestemmer sjelen seg for at "jeg vil kjenne på hvordan det er å være ett ekte medmenneske for det savnet jeg i mitt forrige liv". Så blir det til at sjelen neste gang den går over i en menneskelig dimensjon uvikler seg til å bli en ressurs og flott person som arbeider for et bedre liv for rusmissbrukere eller andre som har det veldig vanskelig.

Så det er altså BRA for sjelen å leve i en narkoman på Plata? De er i en viktig læreprosess som de trenger?

Skrevet

Viss alle sjelene havner et sted til slutt, blir ikke det veeeeeeeldig mange ??

Det er derfor universet hele tiden utvider seg.

Skrevet

Så det er altså BRA for sjelen å leve i en narkoman på Plata? De er i en viktig læreprosess som de trenger?

Sjelen føler det ikke som noe bra mens den er narkoman, men den gjør det for å lære noe. Akkurat som at vi kan havne i vanskelige situasjoner og ikke forstå meningen med livet. Så en dag, når ting har ordnet seg, så finner man noe positivt i det allikevel.

• Liker 1
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Men livet er jo ofte hva man gjør det til ?

Jeg har vansklig med å tro at alt er bestemt på forhånd.

Viss jeg nå selger alt jeg eier og har, flytter ut på gaten, setter et pr sprøyter i meg selv og hopper forran toget, vil jeg da få et supert liv etter dette ?

Å kan vi bli et annet vesen , f.eks et fra en annen planet ? Å hva skjer om jeg "dør" så sjelen min reiser til et annet liv, men så klarer noen å få liv i meg alikevel ? Hva gjør sjelen når kroppen ligger i koma ? Å hva skjer når sjelen har opplevd alt ? Etter alle disse årene vil jeg tro at de aller fleste har fått vært både det ene og det andre? Hvordan blir en sjel til ? Hvem har den eldste sjelen, kan en sjel noen gang gå tom for krefter ? Hvis alle alle har en sjel, har insekter det også ?

Da har jeg mange liv på samvittigheten, å det har nok de aller fleste andre også. Vil det da si at kanskje jeg ( og alle dere andre ) får et dårlig liv etter dette ? Å, hvem bestemmer egentlig hva som er et bra liv ? Hvem bestemmer om man har vært snill eller ikke ? Det er jo veldig forskjell på religioner om hvordan man skal oppføre seg osv...er jo ikke sikkert det er riktig å leve slik vi gjør ?

Oi, ble mange spørsmål dette :popcorn:

Skrevet

Ja det ble mange spørsmål og jeg kan self ikke svare på alt. Selvfølgelig har vi alle et valg, og det er mange endringer vi kan gjøre. Men, det finnes to ulike valg. De valgene sjelen gjør og di valgene vårt ego gjør. Jeg vet ikke hva sjelen min har valgt men jeg vet jo hva mitt ego vil velge...og ofte havner vi i situasjoner som egoet aldri ville ha valgt. Det er da jeg tror at sjelen har spilt inn. Sjelen er ikke på jorda for å være lykkelig, den er her for å erfare. Sjelen er komplett lykkelig når den er mellom to liv, så derfor må den hit ned for å erfare hvordan det er å ha det anderledes. Ingen lys uten mørke eks. Hvordan kjenne igjen kjærlighet hvis alt er kjærlighet,- vi trenger motsetninger.

Skrevet

Det er derfor universet hele tiden utvider seg.

Og derfor universet er evig.

Men livet er jo ofte hva man gjør det til ? Jeg har vansklig med å tro at alt er bestemt på forhånd.

Viss jeg nå selger alt jeg eier og har, flytter ut på gaten, setter et pr sprøyter i meg selv og hopper forran toget, vil jeg da få et supert liv etter dette ?

Å kan vi bli et annet vesen , f.eks et fra en annen planet ? Å hva skjer om jeg "dør" så sjelen min reiser til et annet liv, men så klarer noen å få liv i meg alikevel ? Hva gjør sjelen når kroppen ligger i koma ? Å hva skjer når sjelen har opplevd alt ? Etter alle disse årene vil jeg tro at de aller fleste har fått vært både det ene og det andre? Hvordan blir en sjel til ? Hvem har den eldste sjelen, kan en sjel noen gang gå tom for krefter ? Hvis alle alle har en sjel, har insekter det også ?

Da har jeg mange liv på samvittigheten, å det har nok de aller fleste andre også. Vil det da si at kanskje jeg ( og alle dere andre ) får et dårlig liv etter dette ? Å, hvem bestemmer egentlig hva som er et bra liv ? Hvem bestemmer om man har vært snill eller ikke ? Det er jo veldig forskjell på religioner om hvordan man skal oppføre seg osv...er jo ikke sikkert det er riktig å leve slik vi gjør ?

Oi, ble mange spørsmål dette :popcorn:

Det er et ordtak som sier at det er ikke hvordan du har det men hvordan du tar det... klarer du i motgang å sette deg ned og kjenne at innerst inne i deg er det godt å være? Da har du lært noe veldig viktig om livet.

Skrevet

Og derfor universet er evig.

Javel.

Hvor mange ganger hopper sjelen videre til nye kropper? For alltid?

Når lages det nye sjeler? Kun når et barn blir født og det ikke er noen ledige?

"Alle våre sjeler er for tiden opptatt, vennligst vent"

AnonymBruker
Skrevet

Les boka til Jon Schau eller en av bøkene til Neal Donald Walsh..

Skrevet

Sjelen føler det ikke som noe bra mens den er narkoman, men den gjør det for å lære noe. Akkurat som at vi kan havne i vanskelige situasjoner og ikke forstå meningen med livet. Så en dag, når ting har ordnet seg, så finner man noe positivt i det allikevel.

Så du mener at sjelene til dem som har det jævlig, har satt seg i den posisjonen fordi de vil det?

Skrevet (endret)

Alle menneske har ei sjel, dyr også sjølvsagt.

Sjela er ein veldig stor og viktig del av personen, det er i den personlegheita og adferden til ein person ligg.

Eg er Wicca, so eg trur på reinkarnasjon av sjela. Den døyr aldri, den er den delen av kroppen vår som lev vidare og tar bolig i det vi blir i vårt neste liv. På denne måten døyr ingen heilt.

Trur eg ivertfall.

Endret av Cerridwen
Skrevet

Så du tror altså at vi lærer KUN av positive erfaringer og ikke noe av de negative?

Skrevet

Alle menneske har ei sjel, dyr også sjølvsagt.

Sjela er ein veldig stor del av personen, det er i den personlegheita og adferden til ein person ligg.

Eg er Wicca, so eg trur på reinkarnasjon av sjela. Den døyr aldri, den er den delen av kroppen vår som lev vidare og tar bolig i det vi blir i vårt neste liv. På denne måten døyr ingen heilt.

Trur eg vertfall.

Samme som meg da, borts. fra at jeg ikke er Wicca.

Skrevet

Så du tror altså at vi lærer KUN av positive erfaringer og ikke noe av de negative?

Takk, du tok ordene ut av munnen på meg.

Skrevet

det er akkurat det jeg tror også, men du sa det mye bedre enn meg.

Skrevet

det er akkurat det jeg tror også, men du sa det mye bedre enn meg.

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...