Gå til innhold

Ekkel nabo som stirrer.

Fremhevede innlegg

Gjest Anjelika
Skrevet

Hei ts her tusen takk for et veldig bra og utfyllende svar.Han er nok en slik type dom du beskriver der.En gang gikke jeg rett bak han og han holdt døra for meg,jeg takket høfflig og da ble han helt stressa og mumlet ja ja et eller annet.

Han ser normal ut,men han oppfører seg utrolig rart.Jeg skjønner at man skal gi rom for de rare også,men jeg opplever dette fra han nesten daglig.Jeg synes det er så slitsomt å bli stirra på konstant.På bussen eks kan han finne på å glane uten å ta øynene vekk,jeg gir ingen respons men aner ikke hvor jeg skal se pga den stirringen hans.

Jeg skjønner deg veldig godt, jeg klarte aldri å bli komfortabel med at han glodde intenst selv om jeg hadde bestemt meg for å bare takle det. Hadde bare en følelse av at fyren hadde et ganske trist og ensomt liv og var typen som fikk nervesammenbrudd av en aldri så liten konfrontasjon. Men nå driver jo jeg bare og konstruerer historier som kanskje ikke stemmer, det kan jo godt være han hadde trengt en liten opplæring i folkeskikk. En vennlig opplæring da, for jeg tror ikke stirringen var av frekkhet, mer av manglende sosiale skills.

Jeg tar jo ikke fem flate øre for å si ifra til voksne normale menn som glor som besatt, men når personen sannsynligvis har en hjernefeil eller downs syndrom etc, eller det er et barn for den saks skyld, så sier man liksom ikke "hva faen glor du på" til dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har to valg. 1. Overse han. 2. Snakk med han.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes det var mange ufyselige svar i denne tråden, både fra trådstarter og fra andre brukere. Greit nok at mange av dere sikkert tuller, men jeg vet ikke om jeg synes det er greit å tulle med det på den måten dere gjør. Det er jo sånn mobbing foregår også.

Trådstarter: det er ikke greit å kalle noen "retarded eller noe sånt", med mindre du faktisk mener at han er sosialt tilbakestående. Og det er noe helt annet. Jeg reagerte også på utsagnet ditt "Som jeg skrev tror jeg han er ensom og er ute etter venner eller en kjæreste hahah." hvorfor er det noe å le av, liksom? Jeg føler du har lite empati for denne mannen. Hvis han trenger venner, hvorfor kan du ikke bare si hei og ta en kaffe i blandt? (Gjerne med kjæresten din)

Og så mener jeg bestemt, at hvis du blir skremt av stirringen, må du faktisk si ifra på en høflig og bestemt måte. Hvis du gjør det riktig, kan dere ende opp som venner, hvor han ikke stirrer på deg, og du har respekt for ham.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tar jo ikke fem flate øre for å si ifra til voksne normale menn som glor som besatt, men når personen sannsynligvis har en hjernefeil eller downs syndrom etc, eller det er et barn for den saks skyld, så sier man liksom ikke "hva faen glor du på" til dem.

Nei, kanskje ikke i akkurat med de ordene der. Men man må faktisk si ifra til barn og mennesker med lav sosial forståelse! Hvis man formulerer det anderledes, er det absolutt ikke noe farlig.

Man kan for eksempel si "heisann! kan jeg hjelpe deg med noe? jeg ser at du stirrer på meg :)" og så sier vedkommende "ja/nei/kanskje/varikkenoelikevel" og da kan man si "ok, jeg synes det er ubehagelig å bli stirret på skjønner du, kan du slutte med det?" og da får man som regel et "sorry" tilbake.

Dette er mulig å si til både barn og voksne, både sosialt tilbakestående og mennesker med velutviklede sosiale antenner.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var mange ufyselige svar i denne tråden, både fra trådstarter og fra andre brukere. Greit nok at mange av dere sikkert tuller, men jeg vet ikke om jeg synes det er greit å tulle med det på den måten dere gjør. Det er jo sånn mobbing foregår også.

Trådstarter: det er ikke greit å kalle noen "retarded eller noe sånt", med mindre du faktisk mener at han er sosialt tilbakestående. Og det er noe helt annet. Jeg reagerte også på utsagnet ditt "Som jeg skrev tror jeg han er ensom og er ute etter venner eller en kjæreste hahah." hvorfor er det noe å le av, liksom? Jeg føler du har lite empati for denne mannen. Hvis han trenger venner, hvorfor kan du ikke bare si hei og ta en kaffe i blandt? (Gjerne med kjæresten din)

Og så mener jeg bestemt, at hvis du blir skremt av stirringen, må du faktisk si ifra på en høflig og bestemt måte. Hvis du gjør det riktig, kan dere ende opp som venner, hvor han ikke stirrer på deg, og du har respekt for ham.

Han er jo tilbakestående.Jeg er ikke ute etter å bli venn med han og vil bare være i fred.Må man gå rundt å være bestevenn med alle og enhver.Man må søren meg kunne gå i fred uten å bli stirra på hver eneste dag.

Jeg er redd han hvem vet hva han kan finne på å gjøre.

Skrevet

Skjønner deg veldig godt, jeg. Men jeg tenker at selv om man er en raring så bør man lære seg litt vanlig folkeskikk. Kanskje han aldri har lært det? Ikke at det er din oppgave, langtifra, men hvis du sier det på en grei måte, så slutter han nok. Og du trenger overhode ikke bli venn med han for det.

Har selv en nabo som gjør merkelige ting i vinduet når samboeren hans er ute, men han er en såkalt normal mann. Fy flate så lei jeg er av de faktene hans. Han vet godt at jeg ser ham. Prøver å overse han og trekke for gardinene, men likevel ergrer det meg at han skal påvirke mitt liv. Ser heller ikke det morsomme i det.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg veldig godt, jeg. Men jeg tenker at selv om man er en raring så bør man lære seg litt vanlig folkeskikk. Kanskje han aldri har lært det? Ikke at det er din oppgave, langtifra, men hvis du sier det på en grei måte, så slutter han nok. Og du trenger overhode ikke bli venn med han for det.

Har selv en nabo som gjør merkelige ting i vinduet når samboeren hans er ute, men han er en såkalt normal mann. Fy flate så lei jeg er av de faktene hans. Han vet godt at jeg ser ham. Prøver å overse han og trekke for gardinene, men likevel ergrer det meg at han skal påvirke mitt liv. Ser heller ikke det morsomme i det.

Takk for at du forstår de andre har vel aldri opplevd noe sånt så derfor kan de bare le.Hilsen ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...