Gå til innhold

En mor det står stor respekt av

Anbefalte innlegg

Gjest Thrillseeker
Skrevet (endret)

Man kan si mye om alenemødre, men avogtil, er det faktisk alenemødre som velger å gjøre det beste for barna sine. Det kan man lese om her, i en artikkel publisert på sol "http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7430276".

Denne alenemora innså at tiden ikke strakk til. At hun som alenemor ikke hadde mulighet for å klare å gi barnet en skikkelig oppvekst. Hun gjorde det eneste rette, nemlig å gi barnet vekk til noen som faktisk har tid og kapasitet til å ta seg av et barn.

Men dette er et samfunnsproblem som stikker dypt. Vi ser mange alenemødre som skal kombinere karriere og det å være aleneforsørger for ungen. Såklart vil det omtrent være umulig å kombinere begge deler uten et meget velfungerendes sosialt nettverk, og en jobb som lar seg kombinere med barn, og det er kun de færreste som har dette. Den som blir lidenes for dette er ungen, fordi mor skal tvilholde på den, enda hun egentlig ikke har kapasitet til å ta seg av både karriere og unge. Hvorfor folk er blitt slike egoister, har vel mye med gamle tradisjoner, der mor alltid vet best for barnet sitt. Ihvertfall er det det mødre flest tror.

Samtidig ser vi mange alenemødre som setter seg på baken og lever som parasitter på statskassen. De løfter aldri en finger, men mottar gjerne sosialstønad, der leilighet, strøm, møbler, barnetrygd og lommepenger havner på det norske folk sin regning. Det er forunderlig at disse mødrene ikke skammer seg over seg selv, men de synes kanskje det bare skulle mangle siden de er mor trossalt? Det er en trist situasjon, da det er klare sammenhenger mellom hvilke kår barn vokser opp i, og hvordan de ender opp. En unge som har ei narkoman mor, ender gjerne opp som narkoman selv. Dette har vi sett formange ganger, og det sier seg selv at ingen unge har godt av ei mor som rusler rundt i hjemmet heledagen og lever på sosialstønad.

Og roten til alle disse problemene ligger i at kvinner skal ha barn i lav alder, før de i det heletatt har fått seg et stabilt liv, med stabil økonomi. Her går ønsket om å tilfredstille sitt egoistiske behov for å ha barn, foran det å tenke fornuftig. Igjen er det barna som får lide for kvinnens feiltagelser, som skulle vært helt unødvendig.

Det viktige med denne artikkelen, er at den kanskje kan være med å åpne øynene opp for flere kvinner. At det å bli alenemor ikke akkurat er noe man skal ta lett på og tenke "det ordner seg nok allikevel". Ungen har rett på et stabilt liv, og kan man ikke gi det til ungen, så burde man heller ikke få noen unge. Værre er det ikke.

Endret av Thrillseeker
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette valget står det stor respekt av! :klemmer:

Kan slettes ikke være noen lett beslutning å "overgi" sin 8 år gamle datter til sine foreldre og barnevernet. Men trolig et mye bedre valg for barnet enn å tviholde på det når en inser at en ikke strekker til som forelder.

Håper de får en fin jul sammen!

• Liker 1
Gjest Thrillseeker
Skrevet

Dette valget står det stor respekt av! :klemmer:

Kan slettes ikke være noen lett beslutning å "overgi" sin 8 år gamle datter til sine foreldre og barnevernet. Men trolig et mye bedre valg for barnet enn å tviholde på det når en inser at en ikke strekker til som forelder.

Håper de får en fin jul sammen!

Så absolutt, og er det noe de fortjener, så er det en god jul sammen. Samtidig må man ikke glemme at det er mange unger som er i samme situasjon denne ungen har vært, og som ikke bare vil få en forferdelig jul, men en forferdelig oppvekst. Det er bare å håpe at flere alenemødre vil åpne øynene opp etterhvert, for barnas beste.

Skrevet

Jeg lurer igjen, jeg: Hva er det med KG som gjør at det tiltrekker seg så mange rare mannfolk som ser ut til at de har en slags agenda om å fortelle oss kvinner hvor fæle vi er i alle anledninger? Blir helt matt.

• Liker 2
Skrevet

Man kan si mye om alenemødre, men avogtil, er det faktisk alenemødre som velger å gjøre det beste for barna sine. Det kan man lese om her, i en artikkel publisert på sol "http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7430276".

Denne alenemora innså at tiden ikke strakk til. At hun som alenemor ikke hadde mulighet for å klare å gi barnet en skikkelig oppvekst. Hun gjorde det eneste rette, nemlig å gi barnet vekk til noen som faktisk har tid og kapasitet til å ta seg av et barn.

Men dette er et samfunnsproblem som stikker dypt. Vi ser mange alenemødre som skal kombinere karriere og det å være aleneforsørger for ungen. Såklart vil det omtrent være umulig å kombinere begge deler uten et meget velfungerendes sosialt nettverk, og en jobb som lar seg kombinere med barn, og det er kun de færreste som har dette. Den som blir lidenes for dette er ungen, fordi mor skal tvilholde på den, enda hun egentlig ikke har kapasitet til å ta seg av både karriere og unge. Hvorfor folk er blitt slike egoister, har vel mye med gamle tradisjoner, der mor alltid vet best for barnet sitt. Ihvertfall er det det mødre flest tror.

"Man kan si mye om alenemødre, men avogtil, er det faktisk alenemødre som velger å gjøre det beste for barna sine"

Du driver med en utrolig form for generalisering her!

Syns det er skremmende at folk sitter med slike holdninger.

Hva er det egentlig du mener? At alle barn som ender opp med foreldre som går fra hverandre burde vokse opp hos besteforeldre, eller overleveres barnevernet?

Om alenemoren jobber strekker hun ikke til(ifølge deg), og om hun ikke jobber er hun en parasitt, og barnet har det ikke bra under slike vilkår(igjen..ifølge deg).

Jeg er selv alenemor, med en god og fleksibel jobb, og har null problemer med tilværelsen. For alt vi vet kan jeg være en mye bedre mor enn deg. Jeg har ihvertfall empatiske evner og det er noe jeg setter høyt!

At denne moren har gitt barnet fra seg når hun ser sine begrensninger er flott, og absolutt flere burde hatt denne selvinnsikten. MEN dette handler ikke om alenemødre, men om foreldre. Det fins jaggu foreldre som enda holder sammen som langt fra burde hatt barn.

Ønsker deg god bedring HI. Håper du lærer dine barn bedre verdier enn det du sitter med selv.

Gjest Thrillseeker
Skrevet

Jeg lurer igjen, jeg: Hva er det med KG som gjør at det tiltrekker seg så mange rare mannfolk som ser ut til at de har en slags agenda om å fortelle oss kvinner hvor fæle vi er i alle anledninger? Blir helt matt.

Hvis du mener det er feil det jeg skriver, må du gjerne komme med motargumenter. Det faller meg forøvrig naturlig å skrive om kvinner på et kvinneforum.

Gjest Thrillseeker
Skrevet

"Man kan si mye om alenemødre, men avogtil, er det faktisk alenemødre som velger å gjøre det beste for barna sine"

Du driver med en utrolig form for generalisering her!

Syns det er skremmende at folk sitter med slike holdninger.

Hva er det egentlig du mener? At alle barn som ender opp med foreldre som går fra hverandre burde vokse opp hos besteforeldre, eller overleveres barnevernet?

Om alenemoren jobber strekker hun ikke til(ifølge deg), og om hun ikke jobber er hun en parasitt, og barnet har det ikke bra under slike vilkår(igjen..ifølge deg).

Jeg er selv alenemor, med en god og fleksibel jobb, og har null problemer med tilværelsen. For alt vi vet kan jeg være en mye bedre mor enn deg. Jeg har ihvertfall empatiske evner og det er noe jeg setter høyt!

At denne moren har gitt barnet fra seg når hun ser sine begrensninger er flott, og absolutt flere burde hatt denne selvinnsikten. MEN dette handler ikke om alenemødre, men om foreldre. Det fins jaggu foreldre som enda holder sammen som langt fra burde hatt barn.

Ønsker deg god bedring HI. Håper du lærer dine barn bedre verdier enn det du sitter med selv.

Skrevet

Nå tror jeg ikke TS mener at alle alenemødre er dårlige mødre som enten snylter eller overarbeider seg, men at det finnes de som gjør det, og at disse burde tenkt seg om to ganger. Jeg er forsåvidt enig. Har sett mange barn som ikke har det bra hjemme fordi mor ikke ser selv at hun ikke kan ta godt nok vare på barnet. Det blir rett og slett forsømt. Ofte er dette de samme mødrene som hyler høyest når barnevernet ringer på døren og som mener de aldri har gjort noe galt. Det at de heller ikke har gjort noe rett tenker de jo ikke over.

Det finnes uten tvil mødre der ute som burde harr større selvinnsikt og som burde gjort som moren her gjorde, erkjenne at ting ikke er godt nok for barnet og be om hjelp. DET står det respekt av!

Og det gjelder jo ikke bare alenemødre, men også par som burde inne at de ikke burde fått barn.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Diskuter gjerne holdningene som kommer fram i de respektive innleggene, men forsøk å ikke avspore tråden til å handle om noe annet enn temaet eller hvordan temaet blir framstilt.

Diskusjon rundt moderasjon kan tas på privat melding til meg.

Phaedra,mod

Skrevet

Men lykkelitenenen : Jeg tror at de aller aller fleste mødre vil prøve så godt de kan at barna deres skal ha det bra. Det å gi fra seg barnet for at barnet skal ha det bra vil for de fleste mødre føles som et nederlag - jenta i artikkelen sier jo også at folk rundt henne ikke forstår hvordan hun kunne gjøre noe sånt. Det er greit nok at det er mangel på selvinnsikt hos noen, men det er ingen automatikk i at alenemødre er dårlige mødre. De fleste mødre, både alenemødre og de som er i forhold forsøker alltid å gjøre det beste for barna sine.

Gjest Thrillseeker
Skrevet

Men lykkelitenenen : Jeg tror at de aller aller fleste mødre vil prøve så godt de kan at barna deres skal ha det bra. Det å gi fra seg barnet for at barnet skal ha det bra vil for de fleste mødre føles som et nederlag - jenta i artikkelen sier jo også at folk rundt henne ikke forstår hvordan hun kunne gjøre noe sånt. Det er greit nok at det er mangel på selvinnsikt hos noen, men det er ingen automatikk i at alenemødre er dårlige mødre. De fleste mødre, både alenemødre og de som er i forhold forsøker alltid å gjøre det beste for barna sine.

Det dreier seg ikke om forsøket man gjør, det er her du bommer helt. Det dreier seg om hva man kan gi barnet, uavhengig om man forsøker aldri så mye. Strekker man ikke til, må man innse at man ikke gjør det. Vet selv om mange alenemødre som ikke strekker til, og det er trist å se på hvordan ungene lider. Løsningen er en tung avgjørelse, men på sikt er det til det beste for barnet, og det er barnet som er viktig her. Mora kan aldri komme først.

Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er en automatikk i det, men at noen alenemødre får det for tøft og ikke klarer å gi barnet det de trenger (og noen par og noen alenefedre...). Videre sier jeg at mange ikke ser dette selv. De prøver sitt beste, men deres beste er ikke alltid godt nok. Siden de tross alt har prøvd, så mener også en del av disse at det er godt nok... Det er da de som skriker høyest når folk utenfor påpeker at ting faktisk ikke er godt nok.

Så klart man vil det som et nederlag å gi fra seg et barn, men det er bedre å gi det fra seg enn å ødelegge det, slik man i verste fall kan ende opp med å gjøre.

• Liker 1
Gjest Thrillseeker
Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er en automatikk i det, men at noen alenemødre får det for tøft og ikke klarer å gi barnet det de trenger (og noen par og noen alenefedre...). Videre sier jeg at mange ikke ser dette selv. De prøver sitt beste, men deres beste er ikke alltid godt nok. Siden de tross alt har prøvd, så mener også en del av disse at det er godt nok... Det er da de som skriker høyest når folk utenfor påpeker at ting faktisk ikke er godt nok.

Så klart man vil det som et nederlag å gi fra seg et barn, men det er bedre å gi det fra seg enn å ødelegge det, slik man i verste fall kan ende opp med å gjøre.

Meget bra sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...