Gå til innhold

Spare-tips

Gjest Pittelillemeg

Anbefalte innlegg

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Inspirert av den tråden om hvordan folk har finansiert bryllupet sitt lager jeg nå en tråd om hvordan SPARE i bryllupet sitt.

Først må jeg si at jeg har full forståelse for at de som har råd har store budsjetter på bryllupet sitt. Folk må få lov å ha det bryllupet de vil ha, og så lenge de har råd så er jo det topp :)

Jeg og forloveden min er derimot av de typene som vil spare der det går an. Altså, vi skal ikke ha papp-tallerkener og havregrøt liksom, men jeg tenker heller: På hvilke poster er det faktisk mulig å spare litt penger uten å måtte gå helt på akkord med sine ønsker?

Mine tanker er foreløpig:

- Kjøpe brudekjolen fra utlandet. Altså, prøve den i Norge, men kjøpe den fra utlandet, og eventuelt legge litt penger i å få den tilpasset dersom noe med størrelsen skulle skjære seg.

- Bruke det man har av "fagfolk" i familien sin. Vi har f.eks mange kamerater som er flinke til å fotografere, så i stedet for å leige inn en dyr fotograf så betaler vi en av vennene våre litt for å ta skikkelige bilder i løpet av hele dagen.

- Denne er avhengig av når vi blir enige om å ha bryllupet, men maten er jo som regel noe av det dyreste, og derfor vurderer vi det å spørre en kokkelinje på en av skolene i nærheten om de ønsker å ta på seg ett slikt oppdrag. De kan få betalt, og de kan få referanser fra oss. Vi kan få like god mat (i tillegg til servitører) til en billigere penge.

Er det noen andre som har spare-tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal servere alkohol i bryllupet lønner det seg å bruke et lokale der brudeparet kan ta med drikkevarer selv, istedet for å kjøpe gjennom lokalet! Der er det MYE penger å spare, og for gjesten spiller det ingen rolle :)

(Anbefaler jo da at det blir laget til en ordentlig bar, og at ikke drikkevarene står på bordet)

Skal du gifte deg på den tiden markblomstene er finest, er det jo mye å spare på å bruke dette til bordene istedet for å kjøpe blomstene.

Spør pent om familie/venner vil bake kaker til dere. Hjemmelaget er jo ofte best uansett :)

Har du en venninne som er flink å sette opp hår, legge make up osv, kan du jo spare noen tusen her.

Det var vel dette jeg kom på i farten! Lykke til :)

Skrevet (endret)

Tja, selv om vi sparer inn der vi kan, blir det dyrt allikvel, mest fordi vi ikke har noen "fagfolk" å benytte oss av. Dvs: jeg kjenner ingen fotografer som kan ta våre bilder, eller jeg kjenner én, men jeg vil ikke at den personen skal være i vårt bryllup helt enkelt. Ellers så kjenner jeg en dj, men personen tok like mye som et band, og det gidder jeg ikke. Da leier vi heller et live-band.

Min mor er flink med blomster, så hun skal lage dekorasjoene. Brudebuketten vil jeg at de som kan det skal lage, men akkurat dekorasjoner er min mor flink til, og hun har tilbudt seg også å lage dem.

Ift kakene så er det kun bryllupskaken vi bestiller. Bestiller da av en dame som er kjempeflink og som lager alt en måtte ønske ift design osv. Min mor og andre i familien kommer til å hjelpe til med kakene, i tillegg kan det hende jeg også lager noen.

Å få tak i lokaler der man kan ta med drikkevarer selv er jo selvsagt det beste, hvor man selv bestiller catering, men for vår del var det faktisk ikke så lett å få tak i. For vår del handlet det også mye om at vi var nødt til å finne lokaler som også passet til en vielse, da vi ikke skal gifte oss i kirken. Og mulig jeg er snobbete, men jeg hadde ikke lyst til å gifte meg i en gymsal/grensehus. Det ble til at vi endte opp med lokaler som står for catering og bar.

Ellers er jeg enig i det at man bør kjøpe brudekjolen i utlandet. Selv fikk jeg sydd min i Kina og den kostet 1000 kr med frakt.

Anbefaler å bruke eBay om man skal kjøpe inn til dekorasjoner eller lignende. Har kjøpt alt fra gjestebok til pynteblader på eBay. Det lønner seg å kjøpe derifra, framfor å kjøpe dyrt i norske butikker. Har spart tusenvis av kroner på det. Og var obs på salg, som da jeg fant storutsalg på kubbelys. 5 kroner pr lys, og da ble det jo en del lys når jeg kjøpte for 100 kr. Og ikke ble jeg helt blakk heller. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Takk for tipset om eBay og dekorasjoner Yvonne! Slikt er jammen dyrt her i Norge, ja. Det med å ha "kakelag" har jeg faktisk tenkt på, hopeful, takk for at du minnet meg på det!

Føler meg veldig heldig egentlig fordi vi har både flust av musikanter i kjennskapskretsen (jeg er selv i det miljøet), i tillegg til det med fotograf. Og jeg vil si at vi har store familier begge to så kaker skal det ikke bli mangel på. Eneste er at de kommer langveis fra så kanskje litt vanskelig å få med seg kaka på flyet... :fnise: Men vi har jo venner her som sikkert kan bidra med kake :)

Skrevet

Kan jeg bare få lov å spørre "hvilken ebay" dere bruker, de har jo norsk portal, .uk og .com nå i dag ?

Skrevet

Personlig bruker jeg ebay.com, ebay.co.uk, ebay.com.au, ebay.ca og ebay.ie. Bruker aldri den norske, svenske eller danske, da jeg synes de har dårligere søkemotor og kommer opp med færre søk.

Skrevet

Mener å huske at vi sparte en del penger på å ha mange små dekorasjoner med blomster, fremfor færre og større... Dette ble i utgangspunktet bestemt da det passet best til stilen, men tror vi sparte en god del penger... :)

Gir en lyd når jeg kommer på noe mer! ;)

Skrevet (endret)

- Vi håper at "familiefotografen" vil hjelpe oss med bildene og filming i kirken.

- venninna mi skal spille for oss i kirken.

- Bare bryllupskaka blir bestilt profesjonelt, ellers familie/venner. Jeg ser ikke helt vitsen med tonnevis av kakaer, da det ofte blir seint før de kommer ut, og folk er gode og mette etter middag.

- Pynt og lys blir kjøpt der de er rimelige (nille, obs etc) Men takk for ebay-tipset, Yvonne!

- Vi dropper alt av egen pynt i kirken, da den er veldig dekorert fra før, og pynten bare vil forsvinne.

- Musikken kommer fra anlegg med CD/iPod :)

Ellers skal vi være på et av hotellene i byen her, så alt annet enn invitasjoner, kaker, pynt og fotograf er stort sett i orden.

Endret av høstbryllup
Skrevet

Bare hyggelig! ;) For de av dere som har en Upstairs-butikk i nærheten, så anbefaler jeg å gå innom der, de har ofte mye til en relativt grei pris, og det var der jeg fikk tak i de billige kubbelysene. :)

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Bare hyggelig! ;) For de av dere som har en Upstairs-butikk i nærheten, så anbefaler jeg å gå innom der, de har ofte mye til en relativt grei pris, og det var der jeg fikk tak i de billige kubbelysene. :)

Du trenger ikke å svare, men bor du i Kristiansand-området??

Skrevet

Du trenger ikke å svare, men bor du i Kristiansand-området??

Kanskje. ;)

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Kanskje. ;)

...Med tanke på beliggenheten til den Upstairs-butikken :) Skal ta en tur til den for å si det slik ;)

Skrevet

...Med tanke på beliggenheten til den Upstairs-butikken :) Skal ta en tur til den for å si det slik ;)

Du må gjøre det, mange godbiter der, hehe. :) Finnes tre av dem da, har vært i alle sammen, men liker best de på Sørlandssenteret og i Markens. ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke turt å spare på fotograf, men det er nok fordi det er yrket mitt. Jeg tenker på alle situasjoner som kan oppstå som de aller fleste "flinke hobbyfotografer" ikke vet hvordan de skal fikse. Om jeg skulle spart på den posten så ville jeg heller brukt en student.

Jeg mener ikke at det ikke finnes fryktelig mange flinke hobbyfotografer i Norge for det gjør det så absolutt. Men det er ikke sikkert at onkel Tore som tar fine naturbilder er en god bryllupsfotograf. Og jeg synes det er trist med alle de som endte opp med bilder som var gode nok, men ikke mer.

Det ligger en trygghet i å bruke fagfolk, uansett hvilket felt.(nesten :0) )

Men ting jeg tenker man kan spare på er;

- Velge et lokale som ikke krever at man skal bestille mat/alkohol gjennom de.

- Kjøpe alkohol på taxfree/Sverige osv.

- Dekorasjoner/invitasjoner kan bestilles fra div nettbutikker/ebay

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å spare på fotograf, men det er nok fordi det er yrket mitt. Jeg tenker på alle situasjoner som kan oppstå som de aller fleste "flinke hobbyfotografer" ikke vet hvordan de skal fikse. Om jeg skulle spart på den posten så ville jeg heller brukt en student.

Jeg mener ikke at det ikke finnes fryktelig mange flinke hobbyfotografer i Norge for det gjør det så absolutt. Men det er ikke sikkert at onkel Tore som tar fine naturbilder er en god bryllupsfotograf. Og jeg synes det er trist med alle de som endte opp med bilder som var gode nok, men ikke mer.

Du har et godt poeng der. Vedkommende vi tenker på å spørre er en gammel klassekamerat av meg som jeg vet er flink. Men han bor veldig langt unna så det blir en del utgifter på det. Kanskje like greit å spørre en fotostudent i nærområdet? Takk for tipset! :)

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Du må gjøre det, mange godbiter der, hehe. :) Finnes tre av dem da, har vært i alle sammen, men liker best de på Sørlandssenteret og i Markens. ;)

Jeg fikk en liten idè om borddekoreringa da jeg leste innlegget om Upstairs (aner ikke hvordan jeg klarte å trekke koblinga, men hehe). Jeg er ikke av den veldig "staselige" typen. Vurderer rett og slett å gå på Fretex-butikken på Sørlandsparken og kjøpe sølvskåler som jeg kan ha smågodt i, og forskjellige hvite vaser (de må være hvite!) til blomster. Det blir spesielt, kan bli meget pent så lenge de har noe fint inne, og ikke akkurat dyrt!

Skrevet

Jeg fikk en liten idè om borddekoreringa da jeg leste innlegget om Upstairs (aner ikke hvordan jeg klarte å trekke koblinga, men hehe). Jeg er ikke av den veldig "staselige" typen. Vurderer rett og slett å gå på Fretex-butikken på Sørlandsparken og kjøpe sølvskåler som jeg kan ha smågodt i, og forskjellige hvite vaser (de må være hvite!) til blomster. Det blir spesielt, kan bli meget pent så lenge de har noe fint inne, og ikke akkurat dyrt!

Ja, det kan absolutt bli veldig pent! Det er tross alt ikke prisen som avgjør. :) Jeg er jo ganske romantisk av meg, så jeg ser for meg at det blir pyntet med lys rosa og hvitt, men ikke sånn sukkersøtt. Litt romantisk og koselig stil ser jeg for meg.

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Ja, det kan absolutt bli veldig pent! Det er tross alt ikke prisen som avgjør. :) Jeg er jo ganske romantisk av meg, så jeg ser for meg at det blir pyntet med lys rosa og hvitt, men ikke sånn sukkersøtt. Litt romantisk og koselig stil ser jeg for meg.

Oi, ser man det, jeg døgner visst... Hvit og lys rosa er jo så romantisk så man kan få det egentlig :) Det blir sikkert veldig vakkert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...