Pingting Skrevet 19. desember 2010 #21 Skrevet 19. desember 2010 Veldig enig med Blondie i denne, mye bedre at man skulle hatt et system hvor man faktisk hadde sagt ja takk til reklame. De aller færreste leser eller har interesse av reklamen, og mange gidder bare ikke dra på posten for å hente ut klistremerke. Lurer på hvor mange tonn med unødvendig papir som sendes ut og kastes hvert år i forbindelse med reklamen? Synes forøvrig dette kan gjelde for telefonselgere og. Jeg er både litt for og litt itmot et sånt system. Mest for. I utgangspunktet synes jeg det er veldig logisk at man selv skal kunne velge i størst mulig grad hva som havner i postkassa. Samtidig så er uadressert postkassereklame kun en bitteliten del av det totale bildet. Adressert reklame, innstikk i aviser og andre former for annonsering er mye mer omfattende. Mindre uadressert reklame i posten betyr også mye mindre inntekter for Posten - noe som kan føre til et dyrere og mindre effektivt postsystem. Ikke at det er et argument MOT et "ja takk"-system, men det viser at en eventuell innføring må planlegges og følges opp på andre måter. Andre faktorer som kompliserer bilder er at det faktisk ER en god andel av befolkningen som leser kassereklamene - ergo er jeg slett ikke sikker på at et "ja takk"-system veille endret så veldig mye på forholdene. Dessuten har jeg en ekkel mistanke om at en eventuell nedgang ikke ville gjort at bedriftene produserte mindre papirreklame, de ville antagelig bare funnet nye måter å distribuere det på. Muligens ville det gitt seg utslag i en eksplosjon i innstikk i aviser og blader, eller at grensene for "løpende kundeforhold" strekkes stadig lengre - er dét noe man egentlig ønsker? I tillegg er markedsføring et nødvendig onde i dagens samfunn, noe jeg ser både positive og negative sider ved. Jeg innser nok at (blant annet) postkassereklame i teorien kan være en kjekk måte for små og lokale bedrifter å etablere seg - noe som alltid er kjekt. Samtidig så har jeg rimelig manglende innsikt i hvor effektivt denne typen markedsføring faktisk er, og om det kanskje finnes bedre alternativer. Jeg er i utgangspunktet positivt til et "ja takk"-system, men jeg tror det er viktig å huske bildet garantert er mye mer komplisert enn som så. En speilvending av dagens ordning vil ha konsekvenser, og det er viktig å se grundig gjennom disse og planlegge avbøtende tiltak m.m. før man eventuelt gjennomfører. Hvis folk er interesserte, så kan jeg anbefale å ta en titt på neitakk.no og uadressert.no som er hhv positivt og negativt innstilt til et "ja takk"-system. Jeg synes nok begge sidene vakler litt i hvor saklige de er, så det meste bør nok tas med en klype salt og sjekkes opp mot andre kilder. Det er ihvertfall greie argumenter å få oversikt over! Ellers tenker jeg også at det burde være mer fokus på miljøvennlige former for reklame - for eksempel gjennom elektroniske kilder. eklame.no er et godt eksempel på dette, her alle landets kundeaviser på ett sted. lett å finne fram, alt på samme sted så det er enkelt å sammenligne, og null papir. Problemet er at sånne sider er lite kjente også for de som ønsker å lese reklame, så der kan det gjøres en solid opplysningsjobb tror jeg. I følge post- og teletilsynet er det forøvrig like godt med en hjemmelaget lapp på postkassa, så lenge den er klar og tydelig. Så å ikke ha tid/ork til å dra på postkontoret er ingen unnskyldning! Sånne lapper kan også bestilles på nett, bl.a. fra Grønn hverdag.
Gjest Pantherinae Skrevet 19. desember 2010 #22 Skrevet 19. desember 2010 *snip* Ja du er inne på noe der i grunn. Foreldrene mine har aftenposten, og den er jo blitt helt horribel, er jo mer reklame i form av reklamesider i selve avisen og innstikk, enn det er faktisk avisstoff! Enda mer reklame der hadde nok endt med papiravisens død i tillegg tenker jeg. :gjeiper: Tror nok også mer informasjon om reklame på nett kan være en god ide, jeg bruker alltid matbutikkenes hjemmesider for å laste ned ukens reklameavis. Det er den eneste reklamen jeg kan tenke meg å se, da jeg alltid handler der det er best tilbud. Enklere å benytte seg av nettet, enn å få 2 kg med unødvendig papir i kassen hver dag. Kanskje ikke så mange som vet om dette?
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2010 #23 Skrevet 19. desember 2010 I følge post- og teletilsynet er det forøvrig like godt med en hjemmelaget lapp på postkassa, så lenge den er klar og tydelig. Så å ikke ha tid/ork til å dra på postkontoret er ingen unnskyldning! Sånne lapper kan også bestilles på nett, bl.a. fra Grønn hverdag. Jeg har aldri sagt at jeg ikke har tid/ork. Jeg har sagt at jeg ikke har fått gjort det. Jeg vet at et eller annet sted i dette flyttekaoset som har vart noen måneder ligger lappen klar. Jeg vet bare ikke hvor. Jeg abonnerer ikke på papiraviser. Jeg hadde abonnement en stund men oppdaget at ikke en gang 1/3 av avisene ble lest. Altså de ble liggende i en stadig voksende haug uåpnet. Så for meg må de gjerne lage innstikk til de blir blå - det plager ikke meg. Jeg har fått tilbud om E-avis - denne er vel så dyr som papirutgaven og dermed er også dette uaktuelt. Dermed forholder jeg meg til de gratisavisene som finnes. Hvordan Posten får inntektene sine driter jeg absolutt 100 % i. Beklager å måtte være så direkte. Jeg er helt i mot at Posten skal være privatisert når det gjelder ombæringen. Denne bør ergo få sin inntekt helt og holdent over skatt og avgift, ikke ved ombæring av reklame. Når det gjelder forsendelse av pakker og brev er det noe helt annet. Der må man jo betale stykk pris og bringe på egne ben brevet til en postkasse. Når det gjelder respekt for at folk ikke vil ha ganger og fellesareal tilgriset med telefonkataloger og reklame så synes jeg at det skal være aktivt ja. Når det gjelder såkalt aktivt kundeforhold: De aller fleste er fullt i stand til å sette på plass eller avslutte et kundeforhold til en som overdriver retten til å kontakte en person i aktivt kundeforhold. Jeg har ALDRI hatt problemer med min telefonleverandør, eller den ene avisen jeg tidligere abonnerte på fordi de gir seg raskt. Den andre avisen jeg abonnerte på måtte jeg tilslutt kontakte salgsavdelingen for å få slutt på plagsomme månedlige telefoner - dette på tross av at jeg sa opp fordi jeg hadde negativ erfaring (fikk aldri levert avisen, påstand var at det ble levert, i gangen, i et hybelhus. Med andre ord holdt jeg en eller flere uærlige naboer med gratis avis).
Pingting Skrevet 19. desember 2010 #24 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har aldri sagt at jeg ikke har tid/ork. Jeg har sagt at jeg ikke har fått gjort det. Jeg vet at et eller annet sted i dette flyttekaoset som har vart noen måneder ligger lappen klar. Jeg vet bare ikke hvor. Den var ikke sikta til deg, du HAR jo faktisk en godt brukt lapp såvidt jeg skjønte? Men det er nok av andre som ikke får rotet seg til å gjøre noe med det - dermed er hjemmemekking eller nettbestilling et ypperlig alternativ!
Christiane_W Skrevet 19. desember 2010 #25 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har forståelse for at en lapp på postkassa ikke er nok når man bor i blokk, det er vel litt mye å forvente at de tenåringene som deler ut reklamen (er i alle fall det her jeg bor) skal se over postkassene og huske at "Per Olsen", "Kari Nilsen" osv. ikke skal ha reklame på dørmatta. I den siste blokka jeg bodde var det dessuten flere som ikke hadde navn på døra, da blir det jo i alle fall vanskelig å bruke postkassene som referanse. Den siste blokka jeg bodde i var plaget med at de reklamebudene som ikke slapp inn (oppgangene var låst 24/7 og disse budene hadde ikke nøkkel) bare dumpet reklamen utenfor inngangsdørene og de som slapp inn la i mange tilfeller bare reklamen i en haug under postkassene i oppgangen, de tok ikke bryet med å slenge den på dørmattene. Dette fikk vi etterhvert slutt på etter at vaktmesteren og styret tok tak i det og klaget til distributørene i området, Posten inkludert.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 19. desember 2010 #26 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har klistermerke på postkassen min om at jeg ikke vil ha uadressert post, og det har fungert det, men i dag fikk jeg reklame fra Living! Hva søren?! Hva betyr det? Er det Living som har instruert det selskapet de bruker til å levere ut reklame at de skal gi blaffen i klistermerkene på postkassene? Toppen av frekkhet mener jeg. Vi har det også slik. Vi har ikke fått reklame fra Living, men fra Nille, Chess, og haugevis av andre bedrifter selv om vi har dette klistremerket på postkassa. Vi har ringt til Posten og kjefta, men det har ikke hjulpet. Vi får heldigvis ikke reklamen hver dag, men likevel. De er respektløse syns jeg.
Gjest Anjelika Skrevet 19. desember 2010 #27 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har forståelse for at en lapp på postkassa ikke er nok når man bor i blokk, det er vel litt mye å forvente at de tenåringene som deler ut reklamen (er i alle fall det her jeg bor) skal se over postkassene og huske at "Per Olsen", "Kari Nilsen" osv. ikke skal ha reklame på dørmatta. I den siste blokka jeg bodde var det dessuten flere som ikke hadde navn på døra, da blir det jo i alle fall vanskelig å bruke postkassene som referanse. Den siste blokka jeg bodde i var plaget med at de reklamebudene som ikke slapp inn (oppgangene var låst 24/7 og disse budene hadde ikke nøkkel) bare dumpet reklamen utenfor inngangsdørene og de som slapp inn la i mange tilfeller bare reklamen i en haug under postkassene i oppgangen, de tok ikke bryet med å slenge den på dørmattene. Dette fikk vi etterhvert slutt på etter at vaktmesteren og styret tok tak i det og klaget til distributørene i området, Posten inkludert. Det er jo ikke tenåringene som deler ut reklamen som er snikene her, det er selvfølgelig noen luringer høyere oppe som har tatt avgjørelsen om at man deler dem ut på dørmatta i stedet for postkassen nettopp fordi de vet 90% har klistret "nei takk" på den. Her jeg bor nå dumpet noen gratisutgaven av Aftenposten og bydelsavisa i enorme bunker i hver etasje, de ble jo bare liggende. Spesielt siden de jo la dobbelt så mange aviser som det var leiligheter. Det ble klaget på da, så det er slutt på det nå. Har også bodd andre steder hvor Clas Ohlson-kataloger og Ditt Distrikt til hele bygget bare ble lagt ute og fort endte opp som en regnvåt søppeldynge. Det er irriterende fordi det er forsøpling og misbruk av ressurser. Til deg som sa at det "bare er å kaste dem", så er det irriterende nok i seg selv. Blir som om naboen skulle lagt grandiosaeskene og melkekartongene sine på dørmatta mi hver dag. Værsågod, her har du litt søppel å plukke opp og kaste, enjoy.
Rabadamtimtim Skrevet 19. desember 2010 #28 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har klistermerke på postkassen min om at jeg ikke vil ha uadressert post, og det har fungert det, men i dag fikk jeg reklame fra Living! Hva søren?! Hva betyr det? Er det Living som har instruert det selskapet de bruker til å levere ut reklame at de skal gi blaffen i klistermerkene på postkassene? Toppen av frekkhet mener jeg. Reklame er viktig for at kapitalismen skal fungere!! og motsete seg informasjonssamfunet er både dumt og farlig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå