AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Jeg har klistermerke på postkassen min om at jeg ikke vil ha uadressert post, og det har fungert det, men i dag fikk jeg reklame fra Living! Hva søren?! Hva betyr det? Er det Living som har instruert det selskapet de bruker til å levere ut reklame at de skal gi blaffen i klistermerkene på postkassene? Toppen av frekkhet mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Det kan være noen andre enn Posten Norge som bringer det rundt. For så vidt jeg vet er andre aktører ikke pliktig til å overholde det "Reklame, nei takk!" skiltet.
Pingting Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Det er ikke bare Posten som går med reklame, avisvbud og uavhengige selskaper gjør det også. Og disse er ikke alltid like flinke til å respektere klistremerkene. Her jeg bor er det avisbudet som går med Living-reklamene, så du kan jo begynne med å kontakte Aftenposten?
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Men her hos oss er det et litt slitent merke med "reklame nei takk" og dette tar da en del av leverandørene som "reklame ja takk". Jeg har ikke fått tiden til å montere et nytt et.
LeaMichele Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 du har fått 1 reklame? nei huff da..
Gjest Anjelika Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Jeg har "reklame nei takk" på postkassa og får ikke noe der, men får Living-blekkene (og Jernia, Elkjøp, G-sport osv osv) slengt på dørmatta inne i blokka heller. Snikjævler. Kanskje det er Aftenposten-folka, for hver onsdag må jeg sparke bort et nummer av Aften sammen med reklamesøppelet når jeg skal inn døra. Har planer om å henge en svær "nei takk til reklame på dørmatta"-skilt på døra og håper det funker, synes det er en litt spekulativ måte å omgå klistremerkesystemet på.
afeio Skrevet 18. desember 2010 #8 Skrevet 18. desember 2010 Men her hos oss er det et litt slitent merke med "reklame nei takk" og dette tar da en del av leverandørene som "reklame ja takk". Jeg har ikke fått tiden til å montere et nytt et. Har ikke fått tid til å montere et nytt? Jeg er så glad jeg ikke har et så stressende liv som deg og har et halvt minutt å avse.
Caryatis Skrevet 18. desember 2010 #9 Skrevet 18. desember 2010 Vi hadde det samme problemet. Klistremerke på døren, men Living var like ivrige. Vi tok kontakt med Forbrukerombudet hver gang det lå reklame på dørmatten. Og vips, nå får alle andre utenom oss uadressert reklame! Denne fremgangsmåten har vi brukt både i den gamle leiligheten og i den nye, og det har fungert like bra begge gangene.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #10 Skrevet 18. desember 2010 Har det snødd der du bor? Jeg får ofte reklame om vinteren, fordi klistremerket snør ned. Ellers er det mange private aktører som ikke tar hensyn til det.
Brunhilde Skrevet 18. desember 2010 #11 Skrevet 18. desember 2010 du har fått 1 reklame? nei huff da.. Wow! Du har sannelig mye gruff - prøv med litt Ali kaffe, kanskje det hjelper? Har ikke fått tid til å montere et nytt? Jeg er så glad jeg ikke har et så stressende liv som deg og har et halvt minutt å avse. Så bra at du vet å verdsette de små og helt ubetydelige tingene i livet. (Les, jeg gir faen i hvor mye du kan sove når du bruker din våkne tid på å være sydig).
ToveM Skrevet 18. desember 2010 #12 Skrevet 18. desember 2010 her hos oss følger bl.a Living og Jernia reklamen med som innstikk i avisen. Skal du unngå disse må du nok si opp avisen, Tror ikke avisbudene er pliktet til å ta ut reklamen av avisene.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 19. desember 2010 #13 Skrevet 19. desember 2010 Bytt ut postkassen så det ikke er plass til så masse eller la vær å hente reklamen. Etter vært blir det vel overfult så da får du i allefall ikke mer reklame før du fjerner den gamle? Men hvorfor har egentlig så mange folk så mye i mot reklame egentlig ? Er jo bare å kaste den om du ikke liker den ?
Christiane_W Skrevet 19. desember 2010 #14 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har gitt opp "Nei takk til reklame" lappen, får uansett en del reklame inni avisene og fra private distributører som gir f@en. Har heldigvis postkassa rett ved siden av søppeldunkene og hiver reklame rett i papiravfallet etter en kjapp gjennomgang.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2010 #15 Skrevet 19. desember 2010 Bytt ut postkassen så det ikke er plass til så masse eller la vær å hente reklamen. Etter vært blir det vel overfult så da får du i allefall ikke mer reklame før du fjerner den gamle? Men hvorfor har egentlig så mange folk så mye i mot reklame egentlig ? Er jo bare å kaste den om du ikke liker den ? 1) 95% av reklamen er totalt uinteressant for meg. Den går rett i søppelet inne i min egen leilighet. Hvorfor skal jeg dra den med inn dit? 2) Jeg har ikke noe i mot å bli opplyst om ting som interesserer meg eller fra f.eks. nettbutikker som jeg kjøper fra. Da har jeg selv valgt å få reklame fra dem, eller ikke. 3) Å produsere så mye papir for reklamebruk som sjelden eller aldri blir lest er forferdelig resursmisbruk - i mine øyne vel og merke. 4) Det er ikke jeg som bestemmer størrelsen på postkassen da den følger med leiligheten. Slik har det vært de 6 siste stedene jeg har bodd. 5) De som deler ut reklame bør respektere at når vi har "Nei takk" til reklame på postkassen så betyr det "Nei takk" på fortauet, dørmatten, i trappeoppgangen - etc. også. 6) Jeg forstår at i det langstrakte Norges land sitter det folk og leser hver eneste reklamesnutt som kommer i postkassen. Jeg er ikke en av dem og bør få lov å velge at post jeg får er reelt adressert til meg og ikke bare tømt oppi der. Vi har forøvrig også papirdunk ved postkassen og mye av det uønskede finner veien direkte dit.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2010 #16 Skrevet 19. desember 2010 Har ikke fått tid til å montere et nytt? Jeg er så glad jeg ikke har et så stressende liv som deg og har et halvt minutt å avse. Jada. Har du de liggende en stabel av disse rundt deg? Nei nettopp. Prosess for å montere merke: 1) Fastslå at nytt merke trenges 2) Anskaffe merke 3) Rengjøre postkasse 4) Montere Jeg er mellom 1 og 2.
Pingting Skrevet 19. desember 2010 #17 Skrevet 19. desember 2010 Bytt ut postkassen så det ikke er plass til så masse eller la vær å hente reklamen. Etter vært blir det vel overfult så da får du i allefall ikke mer reklame før du fjerner den gamle? ...det er kanskje noe mer det ikke er plass til da? Som for eksempel...post? da jeg jobba som postbud fikk jeg ihvertfall streng beskjed om å ikke prøve å true brev og annen post inn i litt for fulle kasser. Da blir det heller lagt på oppbevaring - med dertil tilhørende regning, selvfølgelig. Men hvorfor har egentlig så mange folk så mye i mot reklame egentlig ? Er jo bare å kaste den om du ikke liker den ? Først og fremst er det miljømessig høl i huet. Jeg har ganske mye i mot at det produseres hauger og hauger med papir som de aller fleste ikke kommer til å se to ganger på en gang. Det er ikke bare papir det er snakk om, men selve produksjonen av reklamene bruker masse energi og annet som er negativt miljømessig. Distribusjonen av reklamene kommer heller ikke gratis og uten effekt. Det er på prinsipielt og generelt grunnlag. På personlig grunnlag: det bryr meg ikke. Jeg er ikke interessert i noen av de reklamene, og jeg hater å måtte grave meg gjennom posten for å finne det som faktisk er adressert. Og grave må man, fordi det alltid er en mulighet for at et lite brev, en hentelapp eller noe har sneket seg innimellom fire-fem reklamene man fikk den dagen. Dessuten gidder jeg faktisk ikke bruke mer tid og hjerneceller på å hente posten enn jeg må. Dessuten er det noe generelt galt med argumentet ditt: "hvis du ikke liker det, er det vel bare å se vekk"? Nei, så enkelt er det faktisk ikke. Som nevnt tidligere er dette ikke bare personlige preferanser dette, men også noe som irriterer meg på generelt grunnlag. Det blir ikke bedre av at både avisbud og private selskaper gir faen i nei takk-klistremerkene. Det er faktisk nedfelt i loven at dette skal respekteres: § 17. Levering av uadressert reklame og gratis aviser I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. (fra Markedsføringsloven) Avisene og privatselskapene gjør selvfølgelig dette fordi de tjener penger på det. Jeg vet ikke hvordan det er for andre, men jeg blir såpass provosert når noen med viten og vilje gir faen i lovpålagte regler for å tjene penger på noe som er miljø-uvennlig så det holder. Da er det ikke nok å "bare kaste det", man må se litt lenger enn som så. Ønsker vi virkelig at det skal være fritt frem for slikt, at selskapene skal komme unna med det? Hvor kyniske og dobbeltmoralske er det egentlig greit å bli? Nå høres det sikkert ut som om jeg prøver å redde verden gjennom å stoppe uadressert reklame, men det er jo selvfølgelig ikke tilfellet. Jeg innser at det i det store bildet er en liten fillesak, og at det er mye mer komplisert enn "stopp uadressert reklame, skap mindre forurensning", uten at det er en diskusjon som trengs å tas opp her. Men jeg tror nå at det er viktig å henge seg opp i fillesaker av og til også. Også vil jeg bare få hente posten min i fred. I forbindelse med reklame som legges foran døra og ikke i postkassa er det forøvrig verdt å merke seg at i forarbeidene til den nye markedsføringsloven av 2009, ble det poengtert at merking av postkassen ikke er nok. Departementet ser imidlertid behov for å klargjøre at et merke på postkassen alene ikke er tilstrekkelig til å unngå dørmattereklame. For å unngå slik reklame må forbrukeren i tillegg merke inngangsdøren. Et merke på inngangsdøren skal respekteres på lik linje med et merke på postkassen. (fra Ot.prp. nr. 55 (2007-2008))
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2010 #18 Skrevet 19. desember 2010 Hva hjelper det å merke inngangsdøren når de som distribuerer reklame legger det i fellesgangen nede? Hva hjelper det at 1 person sier "nei takk" til telefonkatalogene når de andre i blokken ikke sier nei, og selskapet som leverer dem ut legger alle i trappen? Dvs. alle utenom min. Tror dere at de telefonkatalogene kommer inn i de respektive leilighetene, eller tror dere de blir liggende i trappen? Det eneste som nytter er at man må snu dette fra aktivt "nei takk" til aktivt "ja takk". Dvs.: Ingen får telefonkatalog med mindre de har sagt "Ja takk". Ingen får tilsendt reklame med mindre de har lapp på postkassen der det står "Ja takk til reklame". Reklame på dørmatter o.l. skal være strengt forbudt da det faktisk som regel ender med å være i strid med en annen lov - som regel blir dette før eller siden til offentlig forsøpling.
Gjest Pantherinae Skrevet 19. desember 2010 #19 Skrevet 19. desember 2010 Veldig enig med Blondie i denne, mye bedre at man skulle hatt et system hvor man faktisk hadde sagt ja takk til reklame. De aller færreste leser eller har interesse av reklamen, og mange gidder bare ikke dra på posten for å hente ut klistremerke. Lurer på hvor mange tonn med unødvendig papir som sendes ut og kastes hvert år i forbindelse med reklamen? Synes forøvrig dette kan gjelde for telefonselgere og.
Tingo Skrevet 19. desember 2010 #20 Skrevet 19. desember 2010 Her løper de såvidt halvveis opp trappa før de hiver reklamen bortover gulvet i generell retning av dørmattene, så det er ingen overhengende fare for at de legger merke til skilt på dørene. Noen ganger bråker vi om hvem den tilhører (hvem som må kaste den, m.a.o.) - ut fra hvilken dør den ligger nærmest. :slåss: Jeg har allerede tatt inn min, så den må være din! Pølsevev, den fikk du igår. Og så videre. Slitsomt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå