AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Aller først vil jeg si at jeg selvfølgelig skal spørre legen om dette, men får ikke gjort det før på mandag, og lurer på om noen her har vært borti noe lignende. Et helserelatert problem har ført til at jeg må jobbe med mestringsteknikker i lang tid fremover, flere år. Jeg er student, og legen sa det kunne være en god ide om jeg tok et opphold fra studiene et semester eller to for å øke sjansen for å bli bedre. Eliminere stressituasjoner, osv, og ha fullt fokus på disse mestringsteknikkene. Andre som har vært borti dette og vet om det er mulig å få noen økonomisk støtte om man gjennomfører det? Eller må legen (er spesialist på sykehus, om det har noe å si) som behandler meg skrive ut sykemelding? Min eneste inntekt er lånekassen. Må jo også nevne at grunnen til at jeg ikke spurte legen når jeg var inne på konsultasjon var at jeg fikk veldig mye informasjon, og ikke tenkte over det før etterpå. Vær så snill og ikke komme med svar som "herregud, alt man skal finne på for å snylte på staten", for det er absolutt ikke det dette handler om.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Hvis legen anbefalte å ta pause fra studiene på 1/2-1 år, er han sikkert villig til å skrive en erklæring med diagnose + hva du må gjøre for å bli bedre, og at du trenger tid for å klare dette, som du kan levere til nav samtidig som du søker om stønad? Det er oftest nødvendig med en diagnose for å få hjelp, ihvertfall. Rart at legen anbefalte pause uten å nevne hva du kunne "leve av" i mellomtiden? De fleste kan jo ikke bare ta et "friår" og leve uten inntekt.
Daniel84 Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Kommer nok an på hvilket helseproblem det er snakk om Men tror ikke NAV støtter med penger til mestringskurs. Om du får støtte av NAV ellers, kommer jo an på om du har jobbet osv de siste 3 årene og hvor mye du har tjent. Om du ikke har gjort det, må du nok gå på sosialen.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 TS her. Så valgene består i sykemelding fra lege (betaler nav ut en viss sats som sykepenger da?) eller sosialen? Prøver å finne ut om det er et reelt alternativ å ta en pause fra studiene eller ikke, sånn økonomisk sett. Må jo ha penger til mat... Og ja, det foreligger en diagnose og handlingsplan, er ikke et arrangert mestringskurs. Ingen som har vært borti dette altså?
kvinnerkvinner Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 TS her. Så valgene består i sykemelding fra lege (betaler nav ut en viss sats som sykepenger da?) eller sosialen? Prøver å finne ut om det er et reelt alternativ å ta en pause fra studiene eller ikke, sånn økonomisk sett. Må jo ha penger til mat... Og ja, det foreligger en diagnose og handlingsplan, er ikke et arrangert mestringskurs. Ingen som har vært borti dette altså? Om du ikke har opparbeidet deg sykepengerettigheter gjennom jobb så får du ikke sykepenger, da blir det sosialstønad.
Rosalie Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Alternativet til sosialstønad er at legen din får NAV med på at du trenger AAP.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 Og etter hva jeg har skjønt er nav generelt vanskelige uansett hva det gjelder... jaja, blir nok studielån med masse E'er i vitnemålet da... *sukk* Og nei, har ikke jobbet de tre siste årene, bare dette året, da tjente jeg opp til hva man har lov til mens man fremdeles mottar lånekassepenger, så har ikke opptjent nok der nei. Lurer litt på hvordan dette skal gå. Men ettersom det var legens forslag, er det sånn da at om legen mener nav skal kunne gi støtte (aap?), vil nav likevel bestride det om man er uheldig med saksbehandleren? Da skal jeg lese litt om aap jeg da.. takk for svar allesammen!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #8 Skrevet 19. desember 2010 Har du jobbet i minst 6 av de 10 siste månedene har du opparbeidet deg rett til sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #9 Skrevet 19. desember 2010 TS her Jeg var ansatt fra mars tom august, da måtte jeg slutte for å ikke overgå inntektsgrensen. Har lest litt inne på nav.no nå, og ser at man kan kvalifisere til aap selv om man "bare" har vært student og ikke hatt et arbeidsforhold. Skal snakke med legen imorgen, og høre hva han sier. Igjen: takk for svar allesammen
Gjest Krizzy Skrevet 19. desember 2010 #10 Skrevet 19. desember 2010 Har du jobbet i minst 6 av de 10 siste månedene har du opparbeidet deg rett til sykepenger. Dette er foreldrepenger, og har ingen sammenheng med rettighetene på sykepenger. På sykepenger er det vanlig at man var i arbeidsrelatert aktivitet før man blir syk, eller senest en måned fra sykedatoen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå