AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Nå må jeg slutte på studier for andre gang fordi jeg ikke får det til.. Og ja jeg har prøvd, men jeg blokker helt ut på eksamener (praktiske og muntlige), får totalt jernteppe selv om jeg har lest, glemmer ting og gjør idiotiske feil.. er så stressa at jeg ikke sover på forhånd, og er ikke til å være i hus med i forkant. Har bestemt meg for at dette orker jeg ikke mer, jeg orker ikke å komme hjem og grine i flere dager i frustrasjon og føle meg som en mindreverdig tulling. I tillegg har jeg tatt opp studielån som må betales uten at jeg har noen papirer å vise til. Nei, jeg må visst belage meg på å jobbe i butikk eller noe resten av livet. Håper jeg får jobb sånn at vi ikke sulter ihjel når jeg mister studielånet..igjen. I tillegg har jeg barn, og barnehagen er ikke gratis heller. Er så lei meg, og føler alle ser på meg som en taper som bare gir opp. Fikk til og med beskjed av læreren om at dette studiet kanskje ikke var det rette for meg:/
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Angrer så sinnsykt på at jeg begynte på nytt studie igjen. Trodde dette skulle bli en ny start, og nå føler jeg meg bare verre enn noen gang. Er også redd for å skuffe familien min, mamma har sagt til alle hva jeg studerer. Jeg føler at alt går galt alltid, mestrer jo ingenting. TS
agenda Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Har du kanskje krav på tilrettelagt eksamen? Har du snakket med rådgiver/studieveileder?
Gjesten Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Det finnes også kurs for folk med eksamensangst, det kan kanskje være verd å prøve?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Aner ikke, har ikke snakket med rådgiver eller studieveileder..Men det blir nok uansett ikke mer studier på meg, orker ikke flere nederlag nå. Får trøste meg med at jeg kom meg gjennom videregående i det minste. TS
Gjest Tipo Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Har du vurdert å snakke med en karriereveileder? Selvfølgelig er du ikke en taper, men jeg tror du trenger hjelp til å innse hva du allerede kan og hvor mye du faktisk har å bygge videre på.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Har allerede vært på obligatorisk kurs for folk med eksamensangst i begynnelsen av semesteret Det aller verste for meg er muntlige eller praktiske eksamener, da er jeg nesten dømt til å stryke. Får totalt jernteppe, husker ingenting av det jeg har lest eller av oppgavene jeg skal utføre, blander sammen fagstoffet, skjelver og blir kvalm osv. Når jeg ikke er i en stresset situasjon er jeg ganske oppegående, så jeg kjenner ikke meg selv igjen. TS
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Har forresten snakket litt med læreren min da, men får bare høre det vanlige: slapp av, senk skuldrene og vær godt forberedt. Men det hjelper jo lite når ALT er glemt i det sekundet jeg står der skjelvende foran en streng sensor. Snakket litt med en på NAV om karrierevalg. TS
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Som jeg forstår det så er det ikke studiene du sliter med, men frykt for ett eller annet. Snakke med en psykolog kunne kanskje vært noe? Det er jo noe som gjør at du får helt panikk til eksamen??
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Ja, jeg har diagnosen angst fra før så jeg har gått til psykolog i flere år. Går ikke nå da.. Det virker som jeg er så redd for å mislykkes at det er nettopp det jeg gjør pga nervene. Takler ikke så godt påkjenninger og stress. Godt det er juleferie nå i det minste, så jeg får hentet meg inn litt og samlet opp litt nye krefter. HI
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Ja, jeg har diagnosen angst fra før så jeg har gått til psykolog i flere år. Går ikke nå da.. Det virker som jeg er så redd for å mislykkes at det er nettopp det jeg gjør pga nervene. Takler ikke så godt påkjenninger og stress. Godt det er juleferie nå i det minste, så jeg får hentet meg inn litt og samlet opp litt nye krefter. HI Da vet du jo hvertfall hva det kommer av.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Ja, forsåvidt, vet bare ikke helt hva jeg skal gjøre med det TS
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #13 Skrevet 18. desember 2010 Foreslår en utdanning med hjemmeeksamner...?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #14 Skrevet 18. desember 2010 TS Jeg ble tilbydt jobber der jeg var førstevalg ut av folk med utdannelse, kun fordi jeg hadde erfaring og hadde jobbet praktisk med det, ikke fra skolebenk. Dette var innen IT. Man må ikke jobbe i butikk selv om man ikke har utdannelse. Noen ganger kan man få sjangser innen annet også. Jeg skjønner deg godt, jeg blir kvalm, hyperventilerer, husker ikke tid og sted når jeg må gjøre muntlig fremføring, eksamen etc. Jeg som leser så mye, og gjør det OK på skriftlige. Muntlig går ikke. Håper du kan få hjelp her! Lykke til og god jul
nickless Skrevet 18. desember 2010 #15 Skrevet 18. desember 2010 Kanskje kan nettstudier passe deg , om du finner noe der som interiserer deg. Det er en god begynnelse aa snakke med psykolog,kanskje kan dere sammen finne ut hvor frykten ligger. Du er ingen taper,din verdi kan aldri maales i karriere eller skole karakterer!!! Lykke til videre med a finne veien du vil gaa !!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #16 Skrevet 18. desember 2010 TS her. Tusen takk for alle svar, dere er så snille:) Kanskje nettstudier hadde vært noe ja, får se litt nærmere på det. Har mest lyst å få meg en jobb og glemme alt som heter studier akkurat nå da.. Idag har jeg fortalt familien at jeg ikke klarer å fullføre studiet denne gangen heller, og får høre "du må ikke gi opp, gå ut året i det minste" hele tiden. Men det hjelper jo ikke, får jo ikke så mange forsøk til å bestå eksamen. Og består jeg ikke eksamen (muntlig), kommer jeg jo ikke videre! Dette forstår de jo ikke. Og det nytter ikke å si jeg bare må slappe av så går det fint, det er jo nettopp det jeg ikke klarer-å slappe av. Da hadde jeg selvsagt gjort det. Så nå føler jeg at jeg skuffer alle rundt meg, for ikke å snakke om meg selv. Føler jeg skuffer medelevene, de jeg jobber på gruppe me, ja alle. Trivest veldig godt i klassen også Er skikkelig lei meg, og føler julen er ødelagt.. men må jo ta meg sammen siden jeg har barn. Tenker også på hvordan det skal gå økonomisk når jeg mister studielånet, tenk om jeg ikke får meg jobb på lenge. Er surt å måtte betale tilbake lån for enda mer skole som ikke er fullført Unnskyld meg for at jeg klager så mye, dette halvåret har gått så greit også helt til de teite eksamenene.. har fått bra tilbakemeldinger på alle innleveringer og alt..jaja.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #17 Skrevet 18. desember 2010 For å illustrere hvor nervøs jeg blir så satt jeg på do og grein før muntlig eksamen, nektet nesten å gå inn i eksamenslokalet og læreren sa han lurte nesten på om jeg holdt på å svime av eller noe Tragikomisk.. ikke rart jeg mister hodet og ikke klarer å utføre oppgavene riktig. Og nå håper jeg at jeg ikke glemmer anonymknappen :gjeiper: TS
Gjest Niema Skrevet 18. desember 2010 #18 Skrevet 18. desember 2010 Kan du ikke bare begynne på et studie som ikke har muntlige eksamener?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #19 Skrevet 18. desember 2010 Det er dessverre ikke så mange studier å velge mellom her jeg bor, har prøvd på de 2 som virket mest interessante. Må reise langt for å få flere valgmuligheter, noe som ikke er aktuelt da jeg har barn, hus og mann her. Snakker om 2-3 timer en vei.. TS
nickless Skrevet 18. desember 2010 #20 Skrevet 18. desember 2010 Forstaar dette er vanskelig for deg,ta deg naa julefri,ogsaa fra dumme tanker,og nyt julen sammen med barna dine. for dem er du den beste i hele verden! Saa kan du evt se paa nki nettstudier,soke jobb,eller fortsette paa det du holder paa med naa. Det blir nok lettere for deg aa ta et valg om du blir litt uthvilt og faar litt annet fokus i julen. Masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå