Gå til innhold

Bryllupsfestèn

Gjest Pittelillemeg

Anbefalte innlegg

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med det å arrangere bryllup når familie og venner bor veldig langt unna?

Beklager langt innlegg, men jeg har tråla bryllups-forumet her og har fått planleggings-ånden over meg (og forlovede sier at det er greit at jeg planlegger så what the heck! :bryllup: ).

Jeg har min familie både på vestlandet og østlandet, han har sin familie nærmere midt-Norge, og vi bor på sørlandet. Vi ønsker selvsagt helst å ha bryllupet her vi bor, da blir det enklere for oss å planlegge slik at alt går slik det skal (med tanke på lokale, kirke, møter, blomster, vår egen leilighet, gaver, etc etc.). Men det blir jo veldig mye reising på begge sine familier og vennene som vi ønsker å invitere (opptil to flyreiser på noen av de, og de har i tillegg opptil tre barn). Det blir jo dyrt for de å reise. Vet liksom ikke helt hvor mye det er lov å forlange av gjestene...? Vi spanderer jo selvsagt all mat og drikke, men bo og reise må de ordne selv. Vi føler at det ikke er noen annen måte å løse det på da det vil bli "urettferdig" for familiene om en av de må reise langt, mens de andre ikke trenger å reise i det hele tatt (vi har nemlig snakket om det å ha bryllupet på hjemstedet til en av oss). Men da er vi tilbake på det med at vi helst ønsker å ha bryllupet her vi bor og er kjent... Vi skal uansett legge bryllupet til sommeren slik at det i det minste er en mulighet for de som ønsker det å legge det inn i ferien sin (at dersom de skal bort så kan de f.eks dra videre, eventuelt komme til fra ferie), og skal stille med de soveplasser vi har i leiligheten vår. I tillegg skal vi også prøve å ordne en gruppeordning ved et hotell slik at de kanskje kan få overnatting litt billigere. Men føler fremdeles vi krever mye at de skal komme så langt...

Men hvordan ville folk løst det? Eventuelt, hvordan har folk løst det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kortversjonen:

Vi bestemte hvor VI ønsket å ha bryllupet.

Sendte invitasjoner til øst, vest, sør og nord, og noen til utlandet, la ved tips om hoteller og tilgjengelige tilbud til kollektivtransport, og prisliste fra det hotellet vi hadde bryllupet på, med opplysninger om at de skulle opplyse hvilket følge de var med i for å få de avtalte rabattene.

Ventet på svar, og regnet med at folk svarte på om de ville/kunne kommer... :)

Lykke til med planleggingen!

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Kortversjonen:

Sendte invitasjoner til øst, vest, sør og nord, og noen til utlandet, la ved tips om hoteller og tilgjengelige tilbud til kollektivtransport, og prisliste fra det hotellet vi hadde bryllupet på, med opplysninger om at de skulle opplyse hvilket følge de var med i for å få de avtalte rabattene.

Det er noe slikt jeg tenker på også. Takk for svar forresten :) Var det mange som takket nei på grunn av reising og kostnader?

Takk! Det er lenge til vi gifter oss, men gleder meg så mye at jeg klarer ikke å la være og planlegge... Bare piiittelitt... ;)

Skrevet

Det er noe slikt jeg tenker på også. Takk for svar forresten :) Var det mange som takket nei på grunn av reising og kostnader?

Takk! Det er lenge til vi gifter oss, men gleder meg så mye at jeg klarer ikke å la være og planlegge... Bare piiittelitt... ;)

Nei, våre få avbud var basert på a) alvorlig sykdom, med planlagt sykehusopphold med behandling dagen før bryllupet, b) utenlandsferie langt bort som ville blitt mange tusen kroner dyrere om de skulle flytte den til uken etter bryllupet, c)en gjest ble "sittende fast" i utlandet, og kom seg ikke hjem.

Og kun ETT par som meldte avbud pga reisevei, men det var fordi de hadde 3 barn som ikke var invitert, og den minste var for stor til å ikke bli slitsom å ha med (løper rundt, lager lyd, avhengig av foreldrene i den grad at de ikke ville slappet av), og for liten til å være hos besteforelderne 2-3 dager pga at mor fortsatt delammet.

Jeg planla mitt bryllup i over 2 år! ;)

Skrevet

Synes dere med god samvittgihet skal planlegge bryllup der dere bor. Er ikke deres feil at familiene deres er spredd utover hele landet. Bare vær ute i god tid så går det nok veldig bra. =O)

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Synes dere med god samvittgihet skal planlegge bryllup der dere bor. Er ikke deres feil at familiene deres er spredd utover hele landet. Bare vær ute i god tid så går det nok veldig bra. =O)

Tenker å sende ut invitasjonene gjerne ett halvt år i forveien (vet ikke hva som er normalt...?) slik at folk får god tid til å planlegge og bestille reiser og overnatting. Får det jo gjerne myyye billigere om man er tidlig ute :)

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg planla mitt bryllup i over 2 år! ;)

Hihi, ok, da trenger jeg ikke å føle meg så rar og unormal likevel da med andre ord :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vil foreslå at de som du vet må reise veldig langt får sted og dato og klokkeslett for bryllupet med en gang dette er fastsatt. Da kan dere vente med den "offisielle" innbydelsen uten at det påvirker valgene til de som skal langt. F.eks. ville jeg satt utrolig pris på om mine søsken fortalte meg nå at det blir bryllup i XXX by i september. Jeg har f.eks. allerede bestilt ferien min for sensommeren neste år.

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Jeg vil foreslå at de som du vet må reise veldig langt får sted og dato og klokkeslett for bryllupet med en gang dette er fastsatt. Da kan dere vente med den "offisielle" innbydelsen uten at det påvirker valgene til de som skal langt. F.eks. ville jeg satt utrolig pris på om mine søsken fortalte meg nå at det blir bryllup i XXX by i september. Jeg har f.eks. allerede bestilt ferien min for sensommeren neste år.

Ok, tips mottatt :) Når du sier det så kommer jeg forresten på at noen av søskene mine pleier å planlegge ferien veldig langt frem i tid (en av svogerene mine kommer fra Tyrkia, og de er der en gang hvert år).

• 2 uker senere...
Skrevet

Kortversjonen:

Det samme gjorde vi. Vi lagde hjemmeside med all nyttig informasjon om reise og overnatting.

Det var noen som takket nei men skyldte på andre ting selv om jeg inne tror det var reiseveien som gjorde utslaget. For vår del var det aller viktigste at vi fikk den dagen vi ønsket oss, og det gjorde egentlig ingenting at de som ikke kom ikke var der. Det var stort sett bare "obligatorisk inviterte" likevel. Alle de nærmeste kom og det var viktigst for oss :)

Skrevet

Syns dere skal ha bryllupet der det passer dere! Gi beskjed om dato i god tid sånn at det er mulig å få tak i billge billetter og overnatting.

Jeg var i et bryllup i sommer der man kunne overnatte i samme bygg som festen ble holdt! Det var helt supert, og ikke så veldig dyrt! Da fikk brudeparet mulighet til å spise frokost med mange av gjestene også!

Skrevet

Vi hadde bryllup i Oslo-området, og inviterte gjester fra både Oslo-området (mitt hjemsted), Sørlandet, Vestlandet og utlandet. Vi sendte invitasjoner rundt jul til bryllup i slutten av juli, i tillegg hadde vi fortalt om planene en stund i forveien.

De som takket nei hadde følgende grunner:

- Tante og onkel takket nei fordi de ikke hadde barnevakt til sine døtre som ikke var invitert (de har lite familie rundt seg, så ingen barnevakt over en hel helg).

- Venner som bodde i nærheten som takket nei pga ferie (vårt bryllup var i fellesferien).

- Noen venner i utlandet som takket nei pga reisekostnader og fordi det er dyrt i Norge. Selv om vi kunne innlosjert dem hos venner, ble det for mye for dem.

Jeg synes ikke det er noe problem å reise til et bryllup, men det er klart at for noen blir det dyrt hvis det innebærer flyreise, overnatting, osv, og de ikke har så god råd.

For å gjøre det mulig for så mange som mulig anbefaler jeg å invitere tidlig, så folk kan bestille billige billetter der det er mulig, og planlegge i forhold til annen ferie, evt legge ferien til der bryllupet er. Sommer på Sørlandet er jo ikke å forakte!

Tilby overnatting hos dere, evt hør med venner, naboer og bekjente som dere tror kan stille opp. Vi fikk innlosjert flere venner som kom langveisfra hos venner av familien, og fikk tilbud av naboen også, uten at det ble nødvendig. De fleste gjestene valgte å bo på hotell, da det også var greiest i forhold til sightseeing i Oslo.

Vi hadde også nettside med informasjon om både overnatting og forslag til turistattraksjoner for dem som kom langveisfra, og de fleste som kom fra utlandet gjorde en ferie av det. Vi hadde også restelag dagen etter, da det ble spist opp kaker og drukket rester av vinen som var igjen (flere flasker var åpnet og fortsatt nesten fulle). Når folk kommer langveisfra er det hyggelig å invitere til noe ekstra dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...