Gå til innhold

Spleisegave til barnehagepersonalet

Anbefalte innlegg

Gjest småbarnsmor
Skrevet

Det er straks juleferie og tid for avslutning.

Foreldrerepresentanten har tatt initiativ til innsamling til en liten oppmerksomhet til persoalet på avdelingen (3 stk).

Diskusjonen gikk litt fram og tilbake på mail angående beløp. Det endte med kr 50,- pr barn som skulle dekke gave til alle tre.

Hva er vanlig? Jeg synes dette var veldig stusselig, synes normen burde vært i hvertfall 50,- til hver fra hvert barn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange har ikke råd til å gi 150kr, spesielt ikke i disse tider...

Det kan være vanskelig for oss som er så heldige at vi kan klare dette uten problemer å se det, men 150 kr er mye penger for noen.

Hvis man da har 2 eller 3 barn i barnehage, så blir det en real sum.

Sett at det er 20 barn på avdelingen, blir det jo gave på rundt 300 til hver av de ansatte. Det synes jeg er mer enn ålreit!

Skrevet

vi gav 20 kr pr barn sist, denne gangen er det ikke samlet inn noe

Gjest småbarnsmamma
Skrevet

Tja, vi bruker jammen mye penger på mye "unødvendig" i juletida. Dette er tross alt de voksne som er sammen med barna våre mange timer hver dag, de har ikke spesielt god lønn for strevet.

De er engasjerte i jobben sin og barna, jeg synes de yter mye!

Hvis vi gir 50,- hver til jul blir det strengt tatt ikke mer enn ca 1,- pr uke pr barn hvis vi ser året under ett...

Har full forståelse for at folk har forskjellig økonomi, men så trangt at man ikke kan avse mer enn 30 øre i uken til hver av de som tilbringer dagene med barna våre, ja det har jeg vanskelig for å tro.

Ble faktisk enda mer flau pga beløpet når jeg ser regnestykket...:-(

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og blir selv bare glad og rørt av en oppmerksomhet - uavhengig av summen:-)

En eske sjokolade til pausen med et hyggelig kort varmer mye. Den gaven som varmet mest var et sinnsykt stygt troll som en liten jente hadde plukket ut til meg i butikken - hun hadde sagt til mamma at DEN skulle xxx ha - den har stått fremme siden.

Så for mitt vedkommende er iallefall handlingen viktigere enn hva man reelt får

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også at det var en grei pris, det skal jo bare være en liten oppmerksometssak fra barna? :) Og som kaprifolen sier, det er ikke alle som har råd til å legge ut 150 kr til barnehagetantene i juletiden.

Skrevet

Tja, vi bruker jammen mye penger på mye "unødvendig" i juletida. Dette er tross alt de voksne som er sammen med barna våre mange timer hver dag, de har ikke spesielt god lønn for strevet.

De er engasjerte i jobben sin og barna, jeg synes de yter mye!

Hvis vi gir 50,- hver til jul blir det strengt tatt ikke mer enn ca 1,- pr uke pr barn hvis vi ser året under ett...

Har full forståelse for at folk har forskjellig økonomi, men så trangt at man ikke kan avse mer enn 30 øre i uken til hver av de som tilbringer dagene med barna våre, ja det har jeg vanskelig for å tro.

Ble faktisk enda mer flau pga beløpet når jeg ser regnestykket...:-(

Hvis man hadde hatt muligheten til å sette til side 30øre i uken året gjennom hadde nok mange fått det lettere for å gjøre det.

Men det er faktisk mange som ikke bruker penger på "unødvendige" ting i jula, fordi de ikke HAR pengene til det.

Trodde først du bare var litt korttenkt, men hadde en god tanke bak det.

Nå synes jeg du virker sneversynt og uvitende, og fryktelig lite empatisk. Du hadde fortjent å havne i et skikkelig uføre for en periode, og lære litt om hva pengers verdi virkelig er for noen.

Skrevet

Hvis man hadde hatt muligheten til å sette til side 30øre i uken året gjennom hadde nok mange fått det lettere for å gjøre det.

Men det er faktisk mange som ikke bruker penger på "unødvendige" ting i jula, fordi de ikke HAR pengene til det.

Trodde først du bare var litt korttenkt, men hadde en god tanke bak det.

Nå synes jeg du virker sneversynt og uvitende, og fryktelig lite empatisk. Du hadde fortjent å havne i et skikkelig uføre for en periode, og lære litt om hva pengers verdi virkelig er for noen.

Vel, deg om det.

Jeg synes ikke det krever allverdens empati å "tilgodese" personalet med noen øre om dagen igjennom året.

Ellers er jeg helt enig i at det ikke er beløpet i seg selv som teller, men at man viser at man setter pris på personen.

En spleisegave er jo ganske "lettvindt", da, og det viser ikke mye følelse i seg selv. Når folk da kun vil gi et minimalt beløp synes jeg det er stusselig.

Jeg synes forøvrig det er god folkeskikk å gi en individuell gave/ påskjønnelse/ personlig kort el.l til personalet en gang i blant. Barnehageansatte er neppe annerledes enn oss andre, og antar at de setter pris på oppmerksomhet for god innsats.

Skrevet

Vel, deg om det.

Jeg synes ikke det krever allverdens empati å "tilgodese" personalet med noen øre om dagen igjennom året.

Ellers er jeg helt enig i at det ikke er beløpet i seg selv som teller, men at man viser at man setter pris på personen.

En spleisegave er jo ganske "lettvindt", da, og det viser ikke mye følelse i seg selv. Når folk da kun vil gi et minimalt beløp synes jeg det er stusselig.

Jeg synes forøvrig det er god folkeskikk å gi en individuell gave/ påskjønnelse/ personlig kort el.l til personalet en gang i blant. Barnehageansatte er neppe annerledes enn oss andre, og antar at de setter pris på oppmerksomhet for god innsats.

Herregud, enten aner du ikke hva empati betyr, eller så er du så dum at du ikke forstod poenget i hva jeg mente.

Skjønner du ikke at for noen så er 150kr mer penger enn hva de kan gi bort? Og du mener at hvis man har 2 barn, skal man da gi 300kr uten å mukke?

Har du noensinne regnet på hvor mye penger du bruker hver dag? Mange må nemlig overleve på ca 150 kr pr ukedag. Dette skal dekke mat, strøm, ved om man har peis, telefon, klær, sko, vaskemidler, hygieneartikler, medisiner, bursdagsgaver, transport, leker, nødvendig utstyr til hus og hjem, legebesøk før frikortgrensen nås, forsikringer, og hvis man har nok igjen; sparing til uforutsette utgifter, som om bilen tar kvelden, drosje ved sykt barn om man ikke har bil, vaskemaskina blir ødelagt, ungen ødelegger vinterdressen eller lignende.

Hvis du ikke klarer å sette deg inn i den situasjonen, så har du ikke empati.

Til det andre jeg uthevet:

Hadde du bare holdt deg til det du skrev der, så hadde jeg forstått deg. Men at du synes en gave på 300kr til hver av personalet er "stusselig" gjør meg kvalm.

Dessuten er ikke barnehagepersonalet annerledes enn oss andre, ved at de synes det er hyggelig med en påskjønnelse/skryt, men de kan da ikke forvente dyre gaver av kundene sine! Vet du om NOEN andre yrker hvor det er normen?

Skrevet

Hva om TS gir en egen gave til hver av de i personalet, med den omtanken og pengerammen TS mener er mer passende?

Det er jo absolutt lov å gi noe selv.

Skrevet

Vi gir 40 kr per barn. Det gir omtrent 100 kr å bruke på hver ansatt på avdelingen, og gir da en fellesgave med litt nøtter / frukt / sjokolade, samt en blomst til hver.

Skrevet

Hvis jeg var barnehagepersonal hadde jeg ikke forventa noen gave for å gjøre jobben min. Hvis det hadde komt en hadde jeg blitt glad og takknemlig, uavhengig av beløp. Tror du de sitter og rekner på antall kroner og ører dette tilsvarer per barn per time/dag/uke... ? Syns 50 høres helt fint ut jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jobber i bhg selv. forventer ingenting til jul av foreldrene, men FAU har organisert en julelunsj til oss ansatte (vi er 8 stk), og de har samlet inn 30 - 50 kr per barn.. så tror det er ett vanlig beløp. Syns det var utrolig koselig ihvertfall. Vi får den på mandag, så det gleder jeg meg til. En fin gest som viser at du er satt pris på :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var barnehagepersonal hadde jeg ikke forventa noen gave for å gjøre jobben min. Hvis det hadde komt en hadde jeg blitt glad og takknemlig, uavhengig av beløp. Tror du de sitter og rekner på antall kroner og ører dette tilsvarer per barn per time/dag/uke... ? Syns 50 høres helt fint ut jeg.

Nei, jeg tror absolutt ikke at bhgansatte (eller andre!) pleier å regne på hva gaver koster. Grunnen til at jeg reagerte og satte opp dette "regnestykket" var at flere foreldre gav kraftig uttrykk for at noe mer enn en femtilapp "gadd" de ikke betale.

Sett i forhold til hva som er praksis for bursdagsgaver til f eks andre barn på avdelingen (100-150,-) i bhg, synes jeg det er utrolig at flere foreldre uttrykte sånn uvilje mot å gi et tilsvarende sum til spleisegave til personalet.

- Jeg ville heller forsøkt å begrense barnegavene (til egne og andres barn) litt...

Skrevet

- Jeg ville heller forsøkt å begrense barnegavene (til egne og andres barn) litt...

For meg er jula barnas høytid, og gaver til voksne kommer i andre rekke. For meg ville barnas gaver helt klart kommet før en større gave til barnehagepersonalet.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er førskolelærer og har jobbet i barnehage i mange år. Har kun fått personlig gave fra foreldre ved noen få anledninger, og da var gaven fra èn familie, ikke fra hele foreldregruppen.

Som regel er det et par familier som kommer med en konfekteske som man kan ha på personalrommet, og det syns jeg er helt greit. Vi forventer ingenting, og jeg syns ikke dette skal bli en pliktgreie, eller en negativ ting i førjulstiden.

Hvorfor er det så viktig å gi gave til personalet? Vi får lønn og vi får lov å ta vare på de skjønne barna deres hver dag. Gi oss heller litt ros i hverdagen, framfor julegave en gang i året ;)

• Liker 2
Skrevet

Vi gir 30 kroner pr barn på både skolen og i barnehagen. Hvis man syns det er lite så kan man jo også kjøpe en ting selv også. Det har jeg gjort noen ganger, f.eks når barnet har sluttet i barnehagen så har jeg kjøpt en dyrere ting til barnet sitt primærkontakt

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i 13 år nå. Kun tre ganger har jeg opplevd å få en personlig gave fra et barn. Den ene gangen var det type pyntenisse til 10-20 kr. Egentlig ikke helt min smak, men jeg elsker den for hver gang jeg tar den frem og pynter til jul tenker jeg på den skjønne gutten som hadde plukket ut akkurat DEN nissen til meg :) ellers så har vi fått felles gaver til hele barnehagen. Twist, konfekt, julestjerne, kort osv, osv.... Koselig å få gaver, men det jeg synes varmer mer er når foreldrene tar seg tid til å ønske oss god jul, og kommer med kommentarer om hvor godt de/barna trives :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...