Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år er lommene tomme, så jeg har laget alle julegavene hjemme. Broren min får et strikket lappeteppe, mamma og tante får broderte duker, og venninnene mine får sjokoladekjeks jeg laga sjøl og tova pulsvanter. Pappa får et fruktfat i leire jeg lagde hos Psykisk Helse. De hadde et gratis leirverksted i høst. Problemet er bare at jeg pleier vanligvis å gi dem ganske dyre ting. I fjor fikk mamma et sølvkjede med en fin stein i, før der igjen en Mp3-spiller og venninnene parfyme og DVD-er, dere skjønner pointet.

Det føles kjempelusent å ikke ha råd til noen gaver i år, og jeg er redd for at de blir skuffa. Er det greit å gi folk hjemmelaga når man er over åtte år? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir selv bort hjemmelagede julegaver. Men jeg synes at det er viktig at det er kvalitet over det man gir bort og at det er noe man ha lagt litt sjel i. Og selvfølgelig skal det jo passe den personen man gir gaven til. Jeg har heklet et sjal til søsteren min og det ser ut som et hvilket som helst butikk kjøpt sjal, og det ønsker hun seg. Jeg skal også sette sammen en gavekurv til en annen slektning, med div hjemmelagede ting som feks: konfekt, småkaker og strikket kjøkkenkluter i forskjellige farger. I tilegg har jeg strikket og tovet et par sitteunderlag som jeg skal gi bort til noen jeg vet kommer til å bruke dem.

Skrevet

Strikket teppe og broderte duker? Jeg hadde rett og slett svimt av på julaften, for i dette ligger det absolutt mye jobb! Hadde blitt kjempeglad!

I år kommer jeg til å gi noen få hjemmelagede gaver, blant annet noen strikka og tova votter og ei strikka jakke.

• Liker 1
Skrevet

Så dyre ting man bare rasker med seg på kjøpesenter og håper at personen liker- det er greit.

Men ting man sitter om kvelder i fire uker å laver til en person med garn og toving- det er lusent?

Da gidder jeg ikke mer hvis det må være demonstrasjon av god økonomi som er pointet med gavene...

Men jeg har skjønt at folk er grådig når det kommer til gaver fra andre i desember.

Da er egoismen alt som teller og at de personlig føler seg fornøyd.

Sånne folk gir jeg ikke gaver- for de trenger å oppdras litt. Faktisk.

Skrevet

Noen av de beste gavene jeg har fått i voksen alder har vært hjemmelaget :rødme:

Skrevet

Så dyre ting man bare rasker med seg på kjøpesenter og håper at personen liker- det er greit.

Men ting man sitter om kvelder i fire uker å laver til en person med garn og toving- det er lusent?

Da gidder jeg ikke mer hvis det må være demonstrasjon av god økonomi som er pointet med gavene...

Men jeg har skjønt at folk er grådig når det kommer til gaver fra andre i desember.

Da er egoismen alt som teller og at de personlig føler seg fornøyd.

Sånne folk gir jeg ikke gaver- for de trenger å oppdras litt. Faktisk.

Det er riktig at noen ikke ser verdien i skikkelig håndarbeid. For noen er Hello Kitty-sokker i akryl vel så bra som skikkelige raggsokker. Disse menneskene gidder jeg ikke strikke til, da får de heller sokker fra H&M.

Skrevet

Jeg har i mange år gitt bort hjemmestrikka, tovede tøfler. De har vært så populære at de slites ut i løpet av året og mange ønsker seg nye til jul igjen. Jeg vet at disse gavene blir satt pris på!!

TS - vær stolt over gavene du gir bort - dette handler ikke om penger, men om omtanke.

Skrevet

Jeg ga også bort en del par med hjemmestrikka tøfler ifjor, og det er flere som nå har slitt ut sine og ønsker seg nye. Ser ut til å være et vanlig fenomen det der. :jepp:

Og så vidt jeg har fått inntrykk av er det veldig få som ikke setter pris på hjemmelagde gaver, ofte er de adskillig mer populære enn de ferdigkjøpte, siden det er så tydelig at man har lagt mye tid og arbeid ned i gaven. Ga som sagt bort mye hjemmelaget ifjor, og det var en kjempesuksess, så i år er blir det både tøfler, sokker, votter, vanter og diverse annet under juletrærne til familie og venner.

Synes også det er morsomt å virkelig kunne lage noe som passer personen som skal få det. F.eks har søstra mi totalt fotodilla, så hun får et par spesialdesignede votter med hull til pekefingeren så hun kan ta bilder om vinteren uten å ta av seg vottene. :ler: Selvfølgelig i en farge og et garn som passer personligheten hennes.

Så, ikke ha dårlig samvittighet for hjemmelagde gaver, hjemmelagde gaver er kjempegøy og kan være mye mer personlige enn noe ferdigkjøpt. Og om det virkelig plager deg at du synes det virker "puslete" økonomisk sett, tenk på hvor mange timer du har jobbet med gavene. Forestill deg nå om du hadde blitt betalt vanlig timelønn for å jobbe med dem (ja, jeg vet at det å lage ting er hobby, ikke jobb, men likevel...), da ville du nok kommet høyere i beløp enn mange ferdigkjøpte gaver.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

I år er lommene tomme, så jeg har laget alle julegavene hjemme. Broren min får et strikket lappeteppe, mamma og tante får broderte duker, og venninnene mine får sjokoladekjeks jeg laga sjøl og tova pulsvanter. Pappa får et fruktfat i leire jeg lagde hos Psykisk Helse. De hadde et gratis leirverksted i høst. Problemet er bare at jeg pleier vanligvis å gi dem ganske dyre ting. I fjor fikk mamma et sølvkjede med en fin stein i, før der igjen en Mp3-spiller og venninnene parfyme og DVD-er, dere skjønner pointet.

Det føles kjempelusent å ikke ha råd til noen gaver i år, og jeg er redd for at de blir skuffa. Er det greit å gi folk hjemmelaga når man er over åtte år? :tristbla:

Helt ok for min del i alle fall. Vi fikk hjemmelaga godteri av noen i fjor. Det var veldig godt :-)

Skrevet

hjemmelagde gaver er lusent...

Da vet du ikke å sette pris på håndarbeid. Jeg håper virkelig ikke min mor mener at strikkajakka jeg holder på å lage til henne (400 kr i garn + timesvis med arbeid) er en lusen gave.

Gjest Consensio
Skrevet

De som syns hjemmelagede gaver er lusent, får ikke gaver av meg. Om det så er jul, bursdag, bryllup eller annet.

Jeg er motstander av å bare kjøpe noe. Ikke har jeg lommebok til å kjøpe uinteressante gaver som ingen vil ha.

Jeg lager gaver selv.

Lager håndkremer, sminke, smykker, godterier, mat (sylte etc), og får stadig kommentarer om hvor flotte mine gaver er fra andre som har sett det hos noen osv.

Skrevet

Det tar mye tid å lagge hjemmelagede ting som sokker, sjal, votter, broderte og heklede duker ol. Materialet de er laget av er heller ikke gratis. Jeg tror mange ikke skjønner hvor mye arbeid og omtanke som ligger bak slikt arbeid. Erfaringsmessig setter de som holder på med slikt stor pris på disse gavene.

Skrevet

Hjemmelagde ting som ingen andre har lik er det beste jeg vet! Skulle ønske noen tovet tøfler eller strikket teppe til meg jeg, for jeg er ikke god på håndarbeid selv.

En venninne lagde en kjempekul strikket rangle til babyen min da hun ble født og den er fast inventar i vogna, får masse kommentarer på hvor fin den er, myyyye kulere det enn et eller annet fisher price dall som alle har:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...