Gå til innhold

strikkefasthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett spm ang strikkefasthet.. synes dette er veldig vanskelig..

den orginale oppskriften skal strikkes på pinne 3 med heilo garn.. som har 24 masker på pinne 2,5-3

jeg ønsker å strikek oppskriften i mor åse superwash på pinne nr 4. som har 23 masker på pinne 3.5

hvor mye større kan jeg regne med att det blir?

Det er en genser som skal strikkes og synes de blir litt vanskelig med valg av størrelse.. Noen som har erfaring og gode råd? Har prøvd med prøvelapp, men synes det blir vanskelig å vurdere hvordan de vill bli på en hel genser liksom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste tipset er vel prøvelapp, selv om du allerede har prøvd det. Så lenge prøvelappen har samme mål som det står at den skal ha i oppskriften, så er du langt på vei. Hvis lappen f.eks. blir mindre enn det står i oppskriften at den skal være, anbefaler jeg deg heller å gå opp i pinnenummer i stedet for å prøve å justere strikkefastheten selv.

Skrevet

Dersom 23 masker med det garnet du skal strikke tilsvarer 24 masker i oppskriften. Og jeg antar at begge disse tilsvarer 10cm?

Da er det jo bare å regne... Hvis oppskriften er på feks 240masker rundt, skal plagget egentlig være 100cm, men blir da 240/23*10=105cm

blir det ikke?

Gjest Lille-pus
Skrevet

I tillegg til de gode rådene du alt har fått så kan det være en ide å sjekke de oppgitte målene på de ulike størrelsene i oppskriften.

Det kan godt tenkes at du med det garnet du har lyst til å bruke faktisk kan strikke en størrelse mindre enn den du normalt skulle brukt ;)

Dette da plagget vil bli litt større siden strikkefastheten er 23 masker og ikke 24 som i originaloppskriften.

Husk at selve mønsteret vil (selvsagt) også bli bittelitt større :)

Dette kommer til å gå så fint så, kjør på :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...