Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 ...jeg vil gjerne ha den inne i stua mi (selve kontakten er ute i gangen) og da må jeg ha to forlengende ledninger. Min gamle telefon virker helt fint, men den nye hadde ikke summetone. Så sjekket jeg nye telefonen i kontakten i veggen; der var det grei summetone. Èn forlengende ledning; det ble svak summetone og masse skurr, altså ikke brukbart. Og forlengende ledning nummer to: taust som i graven. Hvordan kan dette ha seg?
Gjest Nedfall Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 ...jeg vil gjerne ha den inne i stua mi (selve kontakten er ute i gangen) og da må jeg ha to forlengende ledninger. Min gamle telefon virker helt fint, men den nye hadde ikke summetone. Så sjekket jeg nye telefonen i kontakten i veggen; der var det grei summetone. Èn forlengende ledning; det ble svak summetone og masse skurr, altså ikke brukbart. Og forlengende ledning nummer to: taust som i graven. Hvordan kan dette ha seg? Det er en av disse du bruker som skjøtekabel? Telefonkabler bruker vanligvis de to midterste pinnene i kontakten til telesignalet. Du kan se om fargekoden er den samme i begge ender (ofte grønn og rød). Det kan selvsagt også bare være dårlig kontakt.
Hoppetaujenta Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2010 Jeg har en av de som er der ja, og en sånn boks som man "sveiver ut" ledningen på, etter som hvor lang ledning en trenger. Rart at de virker på gammeltelefonen da...
Gjest Nedfall Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Jeg har en av de som er der ja, og en sånn boks som man "sveiver ut" ledningen på, etter som hvor lang ledning en trenger. Rart at de virker på gammeltelefonen da... Aha! (Ett longshot, men.. ) Ta en nærmere titt på originalkabelen som fulgte med den nye telefonen, nærmere bestemt den enden som plugges direkte inn apparatet: Jeg skal vedde på at denne ledningen ikke bruker de to midterste pinnene på den pluggen (se tegning).
Hoppetaujenta Skrevet 18. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2010 Jo, det er de to som brukes, så vidt jeg kan se her.
Gjest Nedfall Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Jo, det er de to som brukes, så vidt jeg kan se her. *Pokker* Da er det noe annet galt. Den kabeltrommelen du bruker, ser den slik ut? Ett alternativ er jo en sånn. Da slipper du ledning i det hele. (Har ingen anelse om kvaliteten på produktet) En helt annen ting er å gå for full "proff-installasjon", kjøpe kabel i løs vekt, og utstyr for å koble til veggmonterte ELKO kontakter. Gjør jobben selv, eller, hvis det er en yrkesskole med elektrolinje i nærheten, kan det kanskje gå an å "leie inn" en av elevene til selve monteringen? Utstyr du trenger: Crimpetang for modularkontakter. Modularkontakter. Kabel.(Ok, litt vel dyrt. Ikke er det løs vekt heller.) Vegguttak. Kroneverktøy. Er strekket mindre enn 25 meter, vil det nok være lurere å gå for en av disse kablene. Da slipper du tanga, og løse modularkontakter.
Hoppetaujenta Skrevet 18. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2010 Gjenkjenner i alle fall kabeltrommelen øverst. Tror jeg får legge frem problemet hos Expert, og se om de kan finne noen passende ledninger til meg der. Hvis ikke...får jeg fortsette med flintstone-modellen min. Tusen takk for innsatsen, Nedfall. Du er grei du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå