AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 "Trekk 5. ferieuke 4/26 deler" -5.147,00 Jeg har jo fem uker ferie, men hva er dette med trekk for den 5. uka? :klø: Det har jeg aldri sett på en lønnsslipp før, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Dette er helt vanlig dette: du får kun betalt fastlønn for den tiden du er på jobb. Når du har ferie får du feriepenger opptjent ifjor. Når du har fem uker ferie er du borte fra ferie 5 uker, og skal dermed trekkes i lønn for 5 uker. Dette blir i praksis en månedslønn og 4/26 delers månedslønn. t det er 4/26 delers trekk har med telling av feriedager, jeg har sett beregningene som viser at dette blir korrekt. Så hvis du har hatt ferie i 5 uker, fått fastlønn i 11 måneder fratrukket disse 4/26 og utbetalt 12% feriepenger opptjent ifjor har du fått korrekt lønn i år.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Dette er helt vanlig dette: du får kun betalt fastlønn for den tiden du er på jobb. Når du har ferie får du feriepenger opptjent ifjor. Når du har fem uker ferie er du borte fra ferie 5 uker, og skal dermed trekkes i lønn for 5 uker. Dette blir i praksis en månedslønn og 4/26 delers månedslønn. t det er 4/26 delers trekk har med telling av feriedager, jeg har sett beregningene som viser at dette blir korrekt. Så hvis du har hatt ferie i 5 uker, fått fastlønn i 11 måneder fratrukket disse 4/26 og utbetalt 12% feriepenger opptjent ifjor har du fått korrekt lønn i år. Jeg er litt forvirret over dette med fastlønn og ferie penger. la oss si at noen tjente 360 000 ifjor, og skal tjene 360 000 neste år. De får da 30 000 i mnd i elleve måneder. En mnd får de 12%, så 43 000. da er teknisk sett inntekt i året 373000? Er det rett måte regne det ut? Jeg bor i utlandet, men skal flytte til Norge snart. Jeg er helt grønn på norske arbeids skatt og utbetalinger. Setter STOR pris på svar.
Gjest Tipo Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 (endret) "Trekk 5. ferieuke 4/26 deler" -5.147,00 Jeg har jo fem uker ferie, men hva er dette med trekk for den 5. uka? :klø: Det har jeg aldri sett på en lønnsslipp før, tror jeg. Jeg tror du blir trekt for den 5. ferieuka fordi du ikke har krav på den men arbeidsgiver ser det for gitt å la deg få ferie alikevel. Jobber du i en tariff bedrift? Om du ikke gjør det er ikke din arbeidsgiver pliktig å gi deg den 5. ferieuka og kunne nektet deg fri, isteden har din arbeidsgiver gitt deg fri men trekt deg for ukelønna. Men ta det opp med lønninsgkontoret. Endret 17. desember 2010 av Tipo
Nynaeve Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 Det er vel vanlig å trekke i lønn for den femte ferie uka. Du får ikke lønn og feriepenger samtidig. Du får enten lønn eller feriepenger. Feriepengene dine er ment å vare i fem uker. Dermed blir det fem uker vanlig lønn. Unnatak finnes. Er du i tvil, spør de på lønningskontoret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå