Henriette123 Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Hei hei For noen uker siden tok jeg eksamen (15 stp) ved en høgskole i Norge. Studiet var nettbasert og eksamen var organisert som en mappeeksamen. Frist for innlevering av eksamen var 1. desember. Frist for sensur på eksamen er 22. desember. Har nå fått beskjed om at pga sykdom får vi ikke resultatene på eksamen før januar. Er dette lov? *Henriette*
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Det er lov med forsinket sensur, ja, når sensor er syk e.l. De har i tillegg gitt beskjed før sensurfristen., hos oss har jeg opplevd at vi ikke fikk beskjed før etter at sensuren skulle falt at den ble forsinka (pga dødsfall). Det er jo bestemt hvem som skal sensurere oppgavene, og det hadde nok ofte ikke vært bedre at man skulle finne andre til å gjøre dette i siste liten...
glamorous Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Forsinket sensur skjer jo hele tiden. "Er det lov?" hahahhahahahaha, give me a break.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Hvorfor skulle ikke det være lov? Folk blir da syke rett som det er i denne årstiden, sensorer inkludert. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Det er selvfølgelig lov, hvorfor skulle det ikke være lov?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Hva står det i høyskolens egne forskrifter om eksamen? Da en kompis tok nettstudier i fjor ble det masse styr da høyskolen utsatte fristen fordi det stod i forskriftene deres at sensur skulle falle senest tre uker etter eksamen. Fordi forskriftene ikke sa noe om at det kunne utsettes var det mange som reagerte.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Hei Henriette Jeg har desverre ikke noe godt svar på det du skriver, men vet det var mange som reagerte når sensur på vår eksamen ble utsatt i høst. Er bare nødt til å legge til ett innlegg likevel. Blir mektig irritert over alle som legger igjen sure/spydige og unødvendige kommentarer overalt på KG. Forsinket sensur skjer jo hele tiden. "Er det lov?" hahahhahahahaha, give me a break. Henriette spør om noe hun lurer på. Selv om dette er en selvfølge for deg så er det ikke en selfølge for henne, og sikkert ikke for alle andre heller. Svar på spørsmålet på en konstruktiv og skikkelig måte eller la være og svare! 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Forsinket sensur skjer jo hele tiden. "Er det lov?" hahahhahahahaha, give me a break. Det er faktisk ikke alle steder det er helt normalt at sensuren er forsinket (har aldri opplevd det selv, ennå), så jeg fatter ikke hvorfor det er så mye å le av??? Det må jo være lov å spørre? Hyggelig person du altså... 1
Henriette123 Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2010 Hei igjen Takker dere med konstruktive svar for hjelpen Mulig det var et dumt spørsmål, men jeg har aldri opplevd dette før (etter 7 eksamner på høgskole). Det er lov med forsinket sensur, ja, når sensor er syk e.l. De har i tillegg gitt beskjed før sensurfristen., hos oss har jeg opplevd at vi ikke fikk beskjed før etter at sensuren skulle falt at den ble forsinka (pga dødsfall). Det er jo bestemt hvem som skal sensurere oppgavene, og det hadde nok ofte ikke vært bedre at man skulle finne andre til å gjøre dette i siste liten... Enig med deg i at det er bedre at sensuren foregår skikkelig enn at noen andre skal skumme gjennom for å rekke fristen for sensur. Har forståelse for dette med sykdom osv, men syns det er litt lenge å bruke 5 uker på å rette eksamensoppgavene til en liten klasse på ca 25 studenter. Hva står det i høyskolens egne forskrifter om eksamen? Da en kompis tok nettstudier i fjor ble det masse styr da høyskolen utsatte fristen fordi det stod i forskriftene deres at sensur skulle falle senest tre uker etter eksamen. Fordi forskriftene ikke sa noe om at det kunne utsettes var det mange som reagerte. I høgskolens forskrifter står det "Sensureringstiden er inntil 3 uker ved ordinær sensur." Det står ingenting om unntak. *Henriette*
Anglofil Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Dette er da vitterlig ikke et rart spørsmål, så de som latterliggjør dette bør kanskje sjekke sin skoles forskrifter. Der jeg studerer heter det seg følgende; Sensurfrist er 18 virkedager fra eksamensdagen hvis ikke særlige grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid – jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9. Sensurfrist ved klagesensur er 18 virkedager etter klagefristens utløp. Sensurfrist for masteroppgaver og andre større skriftlige arbeider tilsvarende 15 studiepoeng eller mer, er 6 uker fra innlevering. Her følges dette alltid, og jeg synes det er veldig bra. Og ja, klart man kan bli syk, men det er lite trolig at man er syk tre uker i strekk med mindre det er noe svært spesielt. Og hvis det skulle skje regner jeg med at studiestedet har ordninger for dette. Uansett, de fleste skoler har en lov å forholde seg til, så gå inn og sjekk dette. Mvh Yvonne
Gjesten Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Jeg tror kanskje det er på tide at vi alle lærer å overse Glamorous. 3
Henriette123 Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. desember 2010 Takk Yvonne og dere andre Som jeg skrev over har jeg forståelse for at folk kan bli syke, men jeg syns det er litt i overkant at de skal bruke 5 uker på å rette så lite som 25 oppgaver når deres egne forskrifter sier inntil 3 uker.. *Henriette*
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Dette er da vitterlig ikke et rart spørsmål, så de som latterliggjør dette bør kanskje sjekke sin skoles forskrifter. Der jeg studerer heter det seg følgende; Her følges dette alltid, og jeg synes det er veldig bra. Og ja, klart man kan bli syk, men det er lite trolig at man er syk tre uker i strekk med mindre det er noe svært spesielt. Og hvis det skulle skje regner jeg med at studiestedet har ordninger for dette. Uansett, de fleste skoler har en lov å forholde seg til, så gå inn og sjekk dette. Mvh Yvonne Jeg vet at vi studerer ved samme universitet, og kan avkrefte at dette "alltid" følges her... men ja, som regel får man sensuren innen fristen her. Men jeg skulle få en sensur i går, som jeg ikke aner om vil komme før eller etter jul, fordi sensor tidlig ga beskjed om at det var umulig å komme i havn innen fristen. Noe jeg synes er helt OK når man får tidlig beskjed, jeg vil heller ha en grundig sensur, enn en tidlig sensur. Men dette er første gang jeg opplever forsinket sensur, og jeg har IKKE inntrykk av at det er vanlig her.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Jeg tror kanskje det er på tide at vi alle lærer å overse Glamorous. Har lært meg det allerede.
Gjest Vampen Skrevet 19. desember 2010 #15 Skrevet 19. desember 2010 Takk Yvonne og dere andre Som jeg skrev over har jeg forståelse for at folk kan bli syke, men jeg syns det er litt i overkant at de skal bruke 5 uker på å rette så lite som 25 oppgaver når deres egne forskrifter sier inntil 3 uker.. *Henriette* Mulig det har blitt lagt til tid fordi det er en del helligdager fremover?
feuerstein Skrevet 20. desember 2010 #16 Skrevet 20. desember 2010 Mulig det har blitt lagt til tid fordi det er en del helligdager fremover? Dette er noe skoler har gjort og muligens fortsatt gjør, men så sent som i høst ble det presisert fra departementet at 3 uker er nettopp 3 uker, ikke et visst antall virkedager. Å legge til mer tid pga helligdager i den aktuelle perioden er altså ikke lov. En slik sak på UiS: "Våren 2009 vedtok styret å tolke Lov om Universiteter og høyskoler som at sensuren skal foreligge 15 virkedager etter at eksamen er gjennomført. Loven sier at sensurfristen er tre uker etter eksamen, men presiserer ikke om det er tre faktiske uker eller 15 virkedager. Det åpnet for flere tolkninger. I juli ville StOr ha et klart svar fra Kunnskapsdepartementet (KD) om hva som var riktig tolkning. I et svarbrev stod det klart og tydelig at loven sa tre faktiske uker – uavhengig av hvilke virkedager som forekom i tidsrommet."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå