Gå til innhold

minstesats aap- tips for å klare seg økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

til dere som går på aap eller lignende stønader, hvor satsen er så lav at livsoppholdet etter faste utgifter blir under det man regner som livsopphold for en enslig person- hva gjør man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjekk om du har krav på bostøtte, det kommer godt med! www.husbanken.no

Skrevet

det har jeg fått avslag på, Husbanken sier jeg med minstesats på aap får utbetalt for mye

Skrevet

det har jeg fått avslag på, Husbanken sier jeg med minstesats på aap får utbetalt for mye

Da har du gjerne for lav husleie eller samboer?

Hmm... men sånn ellers, min måte å "overleve" er rett å slett å begrense shopping til 1-2 ganger i halvåret, ikke gå ut på byen i helgene, kjøpe mat som varer lenge, spise hjemme hos venner i stedet for å gå på restaurant, generelt benytte meg av gratis gleder i hverdagen, da føler jeg ikke at jeg mangler noe :)

Hvor mye har du igjen etter faste utgifter?

Skrevet

nei, ikke samboer, 6000 i husleie. 9000 i aap, som husbanken sier er for høy inntekt. Har 1500 kr igjen etter faste utgifter. Det føles helt håpløst, for meg er det en enorm ekstra belastning dette økonomiske

Skrevet

nei, ikke samboer, 6000 i husleie. 9000 i aap, som husbanken sier er for høy inntekt. Har 1500 kr igjen etter faste utgifter. Det føles helt håpløst, for meg er det en enorm ekstra belastning dette økonomiske

Er du sikker på at de har beregnet deg etter dagen inntekt? Jeg kan ikke skjønne at du ikke skal få bostøtte. Du må ta det opp med bostøttekontoret igjen. Og du kan søke sosialstønad nås du har så lite igjen etter husleie. Men det er mulig sosialtjenesten vil si at du har for høye boutgifter, avhengig av hvor i landet du bor.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du er enslig med minstesats AAP har du ikke for høy inntekt til å få bostøtte! Her har bostøttekontoret slurvet, eller så har de beregnet ut ifra inntekten din før du fikk AAP. Når du søker kan du krysse av for og legge ved bevis ("lønnsslipp" fra nav) på at inntekten din er gått ned siden forrige ligning.

Skrevet

Hvis du er enslig med minstesats AAP har du ikke for høy inntekt til å få bostøtte! Her har bostøttekontoret slurvet, eller så har de beregnet ut ifra inntekten din før du fikk AAP. Når du søker kan du krysse av for og legge ved bevis ("lønnsslipp" fra nav) på at inntekten din er gått ned siden forrige ligning.

jeg gjorde det, siden inntekten har gått ned siden 2009, som er ligningen de bruker, men det godtok de ikke

Skrevet

men for meg utgjør aap ca 140.000 kr i året og så legger de til minstefradraget på 68 000 kr ca, og da blir inntekten jo mye høyere og da har jeg for høy inntekt sier de

??

Gjest Consensio
Skrevet

Prat med NAV/sosialkontoret, de kan sikkert hjelpe deg "mot" husbanken.

Det fikk iallefall jeg når jeg bodde alene på AAP.

I tillegg fikk jeg dekket legeregninger og strømregninger, men dette var noe jeg måtte ned å søke på hver gang jeg fikk regning.

Jeg hadde minstesatsen AAP, hadde 4000kr i husleie, fikk 2000kr i bostøtte i tillegg til hjelp med strøm og lege

Skrevet

fikk hjelp av saksbehandleren på nav, men de kan ikke gjøre noe når husbanken sier nei, håpløst. Hvilken rolle spiller det hva du hadde i fjor i inntekt, når det er nå du trenger bostøtten?

Skrevet

Går selv på AAP, har husleie på 5000 kr, og har bil. Klarer meg helt ok. Selvfølgelig er det vanskeligere å betale regningene enkelte mnd, og må leve på minimum hele tiden, men det går an om man ikke har noen andre muligheter... Fikk heller ingen bostøtte. Men, du kan jo sikkert søke på sosialen , i Trheim, skal du ha 3800kr å leve på etter at husleie er betalt :) Hører at det er mer andre plasser!

Skrevet

Prat med NAV/sosialkontoret, de kan sikkert hjelpe deg "mot" husbanken.

Det fikk iallefall jeg når jeg bodde alene på AAP.

I tillegg fikk jeg dekket legeregninger og strømregninger, men dette var noe jeg måtte ned å søke på hver gang jeg fikk regning.

Jeg hadde minstesatsen AAP, hadde 4000kr i husleie, fikk 2000kr i bostøtte i tillegg til hjelp med strøm og lege

Får du dekt legeregninger? Selv om det er under egenandelen på 1800 kr?

Skrevet (endret)

jeg gjorde det, siden inntekten har gått ned siden 2009, som er ligningen de bruker, men det godtok de ikke

Jeg har hørt følgende her: Ligningen brukes, ingen unntak. Skjønner ikke den altså. Trodde det var vanlig å bruke inntekten! :klø:

Endret av Krizzy
Skrevet

Får du dekt legeregninger? Selv om det er under egenandelen på 1800 kr?

Kan jo hende sosialkontoret har trådd til? ;)

Skrevet

Kan jo hende sosialkontoret har trådd til? ;)

Trodde ikke de dekte når det var under egenandelen :) Visste ikke man fikk dekt sånn jeg shø ;)

Skrevet

Trodde ikke de dekte når det var under egenandelen :) Visste ikke man fikk dekt sånn jeg shø ;)

Søke, søke, søke! :fnise:

Skrevet

Dette er stikk motsatt av hva jeg har blitt fortalt. Jeg har søkt om bostøtte tre ganger, og alle gangene har jeg måttet legge ved bevis på inntekt fordi den har gått vesentlig ned siden forrige ligning.

Det står til og med i søknadsskjemaet at man må gjøre det hvis inntekten har gått ned.

I morgen går jeg ned på boligkontoret og henter et søknadsskjema, så kan jeg scanne det inn her og vise det til deg. Høres ut som om du har blitt overkjørt ganske kraftig, hvis ikke reglene er helt forskjellige fra kommune til kommune? Det tror jeg forøvrig ikke de er.

Skrevet

I utgangspunktet brukes ligningen for forrige år, men når man har en betraktelig nedgang over en lengre periode, kan denne brukes som utgangspunkt for bostøtte.

NAV har ingenting med Husbankens avgjørelser å gjøre, de bidrar med å formidle søknader og veilede i søknad- og en evt. klageprosess.

Ang. AAP og livsopphold: Noen som går på AAP vil etter at faste utgifter er betalt, ligge under det som kalles norm. Hva denne normen er fastsettes av den enkelte kommune, og det er IKKE SIFO sine taktser som gjelder der. Er du usikker på hva som gjelder, ta kontakt med ditt lokale NAV kontor og be om hjelp der, og få en økonomisk gjennomgang og se hva du kan ha rett på.

Noen får dekket legeregninger og medisiner opp til frikort av NAV, fordi det er utgifter de ikke har rom for å dekke selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...