AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 forelsket meg i byen da jeg flyttet hit for 6 år siden, og er glad i byen...men i det siste har jeg begynt å gå litt lei, synes liksom jeg har "sett og gjort alt" her, og begynner å synes at byen er litt for liten,.. nå trenger jeg litt påminnelser på hva som er bra med Bergen, så dere som bor her og er glad i byen, kom med innspill!
Jaenelle Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Nettopp det at det er en liten by! Er ikkje så mykje industriområde, så det er pent å gå rundt i byen (for det meste :gjeiper: )
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 har bodd her hele livet, og skjønner ikke helt greien med at de som ikke har gjort det er så veldig glad i byen. Jeg liker at den er liten og at den ligger så herlig til i det vestlandske landskapet, men i det siste har det blitt mindre og mindre jeg liker. Bybanen som går der ingen skal er vel prakteksempelet på at politikerne og folk flest her er noe for seg selv. Det eneste som gjør at jeg aldri ville flyttet herfra er familien min.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 At den ikke lenger er norges hovedstad, men kun en liten by der borte på vestlandet.
Gjest Caylee Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 (endret) Bergen er en flott by, når det gjelder utseende. Men det regner formye der til at jeg hadde villet bo der. Og det er ikke så kaldt på vinteren, så ikke ofte det legger seg snø, og jeg er jo så glad i å ake. Og det er langt unna sverige grensa så da kunne jeg ikke dratt på harry tur til Sverige og det hadde jeg savna sykt hvis jeg hadde flytta ditt. Sverige er en stor glede i livet Endret 17. desember 2010 av Caylee
Gjesten Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Byen ligger i et vakkert landskap med gode muligheter for både lenger og kortere turer uten å måtte reise noe særlig. Det er et behagelig og åpent miljø der (noe du setter stor pris på om du er født og oppvokst i Oslo). Det er mange muligheter for å spise ute til en veldig billig penge, og bor du nogen lunde sentralt, kan du gå overalt! 2
Flanør Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Jeg er bergenser, men bosatt i Oslo. Bergen sentrum er pent, nærheten til sjø og ikke minst fjell gjør det enda bedre å bo der. Men: Bergen er en knøttliten by som gjør det lett å gå lei av den. Lite uteliv, så hvis du f.eks. går ut en tirsdagskveld midtvinters er det som en ren spøkelsesby. Trasig. Det er ikke det samme her i Oslo, for her er det flere folk. Bergen er heller ikke like pen overalt, spesielt ikke utenfor bykjernen. Mange bydeler er dørgende kjedelige og stygge, hvor folk oppholder seg utelukkende innendørs. Oslo har derimot ordentlige bydeler, hvor folk gjør noe mer enn å ete, sove, knulle og gå på do. 1
Flanør Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Byen ligger i et vakkert landskap med gode muligheter for både lenger og kortere turer uten å måtte reise noe særlig. Det er et behagelig og åpent miljø der (noe du setter stor pris på om du er født og oppvokst i Oslo). Det er mange muligheter for å spise ute til en veldig billig penge, og bor du nogen lunde sentralt, kan du gå overalt! Det er nettopp noe av problemet: det tar deg kun ti minutter å gå gjennom bykjernen, dvs. fra Strandgaten til biblioteket. Bergen er en dukkeby.
Gjest Caylee Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 (endret) Byen ligger i et vakkert landskap med gode muligheter for både lenger og kortere turer uten å måtte reise noe særlig. Det er et behagelig og åpent miljø der (noe du setter stor pris på om du er født og oppvokst i Oslo). Det er mange muligheter for å spise ute til en veldig billig penge, og bor du nogen lunde sentralt, kan du gå overalt! Hva er det med dere bergensere å angripe Oslo? I Oslo er det masse flott natur, vi har behagelig og åpent miljø, det er dere bergensere som er sure og store i kjeften. Vi har skog i alle kanter, vi er rett ved kysten. Oslo er en fantastisk sommer by og vinter by. Masse ski steder, akebakker, slalombakker, badestrender og masse annet. OG vi har snø om vinteren og det regner nesten ikke! I bergen piss regner det hele tia, at dere ikke blir lei av at det regner hele tiden spesielt om sommeren, og at det regner om vinteren. Endret 17. desember 2010 av Caylee
Flanør Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Hva er det med dere bergensere å angripe Oslo? I Oslo er det masse flott natur, vi har behagelig og åpent miljø, det er dere bergensere som er sure og store i kjeften. Vi har skog i alle kanter, vi er rett ved kysten. Oslo er en fantastisk sommer by og vinter by. Masse ski steder, akebakker, slalombakker, badestrender og masse annet. OG vi har snø om vinteren og det regner nesten ikke! I bergen piss regner det hele tia, at dere ikke blir regn av skitt regne det er der spesielt om sommeren, og at det regner om vinteren. Nå må du ikke skjære alle over én kam. Det er nok av oss bergensere som trives i Oslo og som har blitt direkte glad i byen. Det er også riktig at Oslo kan by på masse flott natur, men etter nærmest daglige turer i byfjellene i Bergen vet jeg at marka ikke helt kan sammenliknes. Marka er flott, men det er knapt stigning der.
Gjest Caylee Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 (endret) Nå må du ikke skjære alle over én kam. Det er nok av oss bergensere som trives i Oslo og som har blitt direkte glad i byen. Det er også riktig at Oslo kan by på masse flott natur, men etter nærmest daglige turer i byfjellene i Bergen vet jeg at marka ikke helt kan sammenliknes. Marka er flott, men det er knapt stigning der. bra ikke alle bergensere er oslo hatere. Vi har ikke fjell, men for de som liker skog og masse vann man kan bade i (som ligger i skogen) og fosser kommer til å stor kose seg i oslo. Desuten har jo Oslo koller, og der kan jo man vil opp i høyden. Som foreksempel holmenkollen. Men en by kan ikke ha i pose og sekk og det har ikke Bergen heller selvom mange bergensere skal ha det til at det er veeerddeeens beste by (noe det definitivt ikke er). Endret 17. desember 2010 av Caylee
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Jeg bodde også i Bergen like lenge som deg og begynte å føle at den ble for liten. Flyttet til Oslo og det var jo nytt og større og spennende, men jeg savner litt det lille og kjente. Savner de korte distansene, fikk ofte en "kom her"-melding fra folk som satt et sted og drakk kaffe eller pilset og da var de alltid maks 10 minutter unna der jeg var. I Oslo må man planlegge sånt mer. Har jeg mange venner som er ute samtidig og vil treffes så er det ikke bare-bare å ta en kjapp pubrunde som i Bergen. Og selv om jeg var lei av det da så savner jeg litt nå å dumpe borti kjente hele tiden, spesielt når man er ute på byn eller på fester. Og så savner jeg de gode nære vennene og det store nettverket jeg hadde! Man bør kanskje tenke seg om to og tre ganger før man starter fra scratch et nytt sted og forlater folk som nærmest har blitt familie. Og hvis det er Oslo du tenker på å flytte til, så må jeg advare om at jeg synes været er et helvete!! Alle østlendinger klager sånn på været på vestlandet, så har de den horrible vinteren her og sommeren er jo bare vanlig norsk drittsommer her også selv om de fremstiller det som om de 4-5 gradene ekstra gjør det til syden. Vær er vel litt vanesak, men jeg synes 1 plussgrad og regn er å foretrekke fremfor mange minus og snø i fuckings månedsvis. Savner asfalt under beina og å slippe å kle meg som en eskimo. Jeg liker Oslo altså, men ikke ubetinget bedre enn Bergen. Kunne like godt bodd begge steder, men nå har jeg jobb her så da blir det Oslo. Skal ikke se bort fra at det blir tilbake til Bergen igjen en dag! 2
Gjest Caylee Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Jeg bodde også i Bergen like lenge som deg og begynte å føle at den ble for liten. Flyttet til Oslo og det var jo nytt og større og spennende, men jeg savner litt det lille og kjente. Savner de korte distansene, fikk ofte en "kom her"-melding fra folk som satt et sted og drakk kaffe eller pilset og da var de alltid maks 10 minutter unna der jeg var. I Oslo må man planlegge sånt mer. Har jeg mange venner som er ute samtidig og vil treffes så er det ikke bare-bare å ta en kjapp pubrunde som i Bergen. Og selv om jeg var lei av det da så savner jeg litt nå å dumpe borti kjente hele tiden, spesielt når man er ute på byn eller på fester. Og så savner jeg de gode nære vennene og det store nettverket jeg hadde! Man bør kanskje tenke seg om to og tre ganger før man starter fra scratch et nytt sted og forlater folk som nærmest har blitt familie. Og hvis det er Oslo du tenker på å flytte til, så må jeg advare om at jeg synes været er et helvete!! Alle østlendinger klager sånn på været på vestlandet, så har de den horrible vinteren her og sommeren er jo bare vanlig norsk drittsommer her også selv om de fremstiller det som om de 4-5 gradene ekstra gjør det til syden. Vær er vel litt vanesak, men jeg synes 1 plussgrad og regn er å foretrekke fremfor mange minus og snø i fuckings månedsvis. Savner asfalt under beina og å slippe å kle meg som en eskimo. Jeg liker Oslo altså, men ikke ubetinget bedre enn Bergen. Kunne like godt bodd begge steder, men nå har jeg jobb her så da blir det Oslo. Skal ikke se bort fra at det blir tilbake til Bergen igjen en dag! Snø er 1000% ganger bedre enn regn om vinteren. Snø lyser opp omgivelsene Jeg blir så glad av snø selvom det er kaldt. Det er såå trist med regn om vinteren. SÅÅ OSLO ER BEST! :D
Gjesten Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Hva er det med dere bergensere å angripe Oslo? I Oslo er det masse flott natur, vi har behagelig og åpent miljø, det er dere bergensere som er sure og store i kjeften. Vi har skog i alle kanter, vi er rett ved kysten. Oslo er en fantastisk sommer by og vinter by. Masse ski steder, akebakker, slalombakker, badestrender og masse annet. OG vi har snø om vinteren og det regner nesten ikke! I bergen piss regner det hele tia, at dere ikke blir lei av at det regner hele tiden spesielt om sommeren, og at det regner om vinteren. Hvis du leser innlegget mitt en gang til, vil du se at jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg har bodd ett år i Bergen, og er tilbake i min hjemby.
kaprifolen Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Bergen har "alt" Oslo har å by på: Godt studentmiljø, masse utesteder og restauranter for enhver smak, godt kulturtilbud, god kollektivtransport (selv om bybanen kunne vært bedre), gode shoppingmuligheter, og ikke minst mange valgmuligheter med tanke på hvor langt fra "byen" du vil bo, uten at du trenger å bo på "landet". Men, de har IKKE en haug med uteliggere og narkomane som er like synlige som i Oslo, søppel over alt, et sentrum det tar 3 lange og 3 breie å komme seg frem i, demonstrasjoner annenhver dag foran stortinget, like mye bråk og kriminalitet, skyhøye priser på alt fra pils til bolig. Og Bergen har mye Oslo ikke har; Vakker natur nær alle kanter av byen, gode muligheter for å bedrive stort sett all slags idrett, fra fotball, håndball og basket, til ekstremsport, skisport, fjellsport og vannsport. De har mer "trivelig" liv i sentrum, renere by, letter å finne frem, og lavere priser. Bergen! :rødme: 1
Gjest Caylee Skrevet 17. desember 2010 #16 Skrevet 17. desember 2010 Bergen har "alt" Oslo har å by på: Godt studentmiljø, masse utesteder og restauranter for enhver smak, godt kulturtilbud, god kollektivtransport (selv om bybanen kunne vært bedre), gode shoppingmuligheter, og ikke minst mange valgmuligheter med tanke på hvor langt fra "byen" du vil bo, uten at du trenger å bo på "landet". Men, de har IKKE en haug med uteliggere og narkomane som er like synlige som i Oslo, søppel over alt, et sentrum det tar 3 lange og 3 breie å komme seg frem i, demonstrasjoner annenhver dag foran stortinget, like mye bråk og kriminalitet, skyhøye priser på alt fra pils til bolig. Og Bergen har mye Oslo ikke har; Vakker natur nær alle kanter av byen, gode muligheter for å bedrive stort sett all slags idrett, fra fotball, håndball og basket, til ekstremsport, skisport, fjellsport og vannsport. De har mer "trivelig" liv i sentrum, renere by, letter å finne frem, og lavere priser. Bergen! :rødme: Du glemte regnet som Bergen har så mye av 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #17 Skrevet 17. desember 2010 Snø er 1000% ganger bedre enn regn om vinteren. Snø lyser opp omgivelsene Jeg blir så glad av snø selvom det er kaldt. Det er såå trist med regn om vinteren. SÅÅ OSLO ER BEST! :D Den diskusjonen har jeg hatt mange ganger med østlendinger! De syter jo og løper under tak bare det yrer litt, imens jeg syter bare gradestokken kryper under -2. Dere får hodepine av lavtrykk imens jeg kjenner kulden på gikta! Som sagt, vanesak. Jeg savner regnet jeg, når det regner i Oslo setter jeg meg ute på balkongen (under tak altså!) og trekker inn den våte lufta og nyter de koselige lydene Jeg likte bedre å bare kle meg i noe stilig og slå opp en paraply enn å kle meg for polferd og vakle til jobben på snø og is, noe som er utrolig anstrengende. 2
kaprifolen Skrevet 17. desember 2010 #18 Skrevet 17. desember 2010 Du glemte regnet som Bergen har så mye av Jammen, når det regner i Bergen skal det liksom "være sånn"! Og det er ingen som ser rart på deg om du går i full oljehyre og slagstøvler i byen! Når det regner i Oslo skal alle liksom trippe over vanndammene for å ikke ødelegge UGG'sene sine eller skitne til de hvite skinnskoene!
Gjesten Skrevet 17. desember 2010 #19 Skrevet 17. desember 2010 Du glemte regnet som Bergen har så mye av Har du noen gang faktisk vært i Bergen? Regnet er oppskytt...
Flanør Skrevet 17. desember 2010 #20 Skrevet 17. desember 2010 Bergen har "alt" Oslo har å by på: Godt studentmiljø, masse utesteder og restauranter for enhver smak, godt kulturtilbud, god kollektivtransport (selv om bybanen kunne vært bedre), gode shoppingmuligheter, og ikke minst mange valgmuligheter med tanke på hvor langt fra "byen" du vil bo, uten at du trenger å bo på "landet". Men, de har IKKE en haug med uteliggere og narkomane som er like synlige som i Oslo, søppel over alt, et sentrum det tar 3 lange og 3 breie å komme seg frem i, demonstrasjoner annenhver dag foran stortinget, like mye bråk og kriminalitet, skyhøye priser på alt fra pils til bolig. Og Bergen har mye Oslo ikke har; Vakker natur nær alle kanter av byen, gode muligheter for å bedrive stort sett all slags idrett, fra fotball, håndball og basket, til ekstremsport, skisport, fjellsport og vannsport. De har mer "trivelig" liv i sentrum, renere by, letter å finne frem, og lavere priser. Bergen! :rødme: Hahaha! Denne postkortfremstillingen tror ikke du selv på engang. Bare for å ta tak i noe: Nei, Bergen har overhodet ikke et godt kulturtilbud, og i hvert fall ikke sammenlignet med Oslo. Og godt kollektivtilbud?? Hæææææææææ??? Bergen har det desidert verste kollektivtilbudet blant de større byene i Norge, selv lokalpolitikere i Bergen er pinlig klar over det. Busser som går sjelden, busser som går når de har lyst. Ofte står du i evigheter på et busstopp uten noen buss i sikte, for så plutselig kommer det en fire eller fem av dem, alle i samme retning. Latterlig! Bybanen er faktisk en forandring langt til det bedre, men i et forsøk på å tvinge flest mulig til å bruke dem har politikerne strupet busstilbudet. Bergen har helt siden 60-tallet vært en by av og for bilister, og dette er selvsagt tvunget gjennom av peanøtthjernede lokalpolitikere med en stokk konservativ befolknings velsignelse. Så sent som tidlig nittitall var det fremdeles mulig å kjøre med bil på/ved Torgallmenningen! Det er heller ikke billigere å leve i Bergen enn i Oslo, med unntak av boligprisene. Her i byen er de avsindig høye, men de er også temmelig høye i Bergen. I Stavanger også har jeg hørt. Det er feil å si at Bergen har flott natur, men ikke Oslo. Det er tull og tøys, rett og slett. Og klart det er lettere å finne frem i Bergen enn Oslo. Oslo er jo en storby - i norsk målestokk - mens Bergen er en dukkeby. Noe av det fine med Oslo er at den er så variert. I Bergen er det mye mer uniformt med et søvnig sentrum, og bydeler i full narkose. Likevel er det sant at Bergen er en fin by - dersom du da trives med små målestokker. Ta alt dette fra en som selv er bergenser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå