ondebanan Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 På mitt skattekort er del 1 tabelltrekk, der jeg etter min mening blir trekt alt for lite. Jeg prøver alltid å bli trekt mer, sånn at jeg får utbetalt en god slump skattepenger. Vanligvis pleier jeg levere inn del 1, og bedd om å få trekt 36%. Det har gått greit. Den nye arbeidsgiveren min sier derimot at dette går ikke, de trekker det som står på skattekortet. Mitt spørsmål er altså om jeg kan gi min hovedarbeidsgiver del 2, slik at de trekker 36%, eller må jeg ringe til skattekontoret og få dem til å forandre del 1? Jeg tror jeg har prøvd å ringe dem for å gjøre det en gang før, men da var de veldig lite villige til å endre på det, og sa det måtte gå greit med den trekksatsen jeg hadde.
afeio Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Det jeg fikk høre av min egen sjef var at jeg ikke kunne endre på tabelltrekket, men at jeg derimot kunne bestemme et bestemt månedlig beløp som ble trukket i tillegg til tabelltrekket.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 På mitt skattekort er del 1 tabelltrekk, der jeg etter min mening blir trekt alt for lite. Jeg prøver alltid å bli trekt mer, sånn at jeg får utbetalt en god slump skattepenger. Vanligvis pleier jeg levere inn del 1, og bedd om å få trekt 36%. Det har gått greit. Den nye arbeidsgiveren min sier derimot at dette går ikke, de trekker det som står på skattekortet. Mitt spørsmål er altså om jeg kan gi min hovedarbeidsgiver del 2, slik at de trekker 36%, eller må jeg ringe til skattekontoret og få dem til å forandre del 1? Jeg tror jeg har prøvd å ringe dem for å gjøre det en gang før, men da var de veldig lite villige til å endre på det, og sa det måtte gå greit med den trekksatsen jeg hadde. Arbeidsgiveren din er pliktig å trekke det du ber om så lenge det er mer enn det som står på skattekortet. Bare vis til skattebetalingsloven § 5-5 nr. 2. Lyder som følger: "Arbeidsgiver plikter å foreta forskuddstrekk med høyere beløp enn det som følger av skattekortet eller første ledd, når skattyteren reiser krav om det i god tid før trekket skal foretas."
fruBeist Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Det jeg fikk høre av min egen sjef var at jeg ikke kunne endre på tabelltrekket, men at jeg derimot kunne bestemme et bestemt månedlig beløp som ble trukket i tillegg til tabelltrekket. Det gjorde jeg før, tabell, og trakk en viss ekstra sum pr. måned. Da sto dette beløpet oppført som "eget skattetrekk" eller hva det var, på lønnsslippen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå