Gå til innhold

gode råd til blivende fosterforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er et par som har fullført Pride-kus og har fått forespørsel om å bli fosterforeldre til to barn . Noen gode råd på veien fra "erfarne-fjellfolk" som har gått denne løypa før ? Vil gjene ha kommentarer fra andre fosterforeldre:) Monah

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, dette er det samme som oss for ett år siden! Registrer deg, og send meg en PM! :)

Skrevet

Vi er fosterforeldre og dette er et vanskelig spørsmål å svare på. Virker som alle har ulike opplevelser... Kommer litt an på hvor gamle barna er også...

Hvis vi skal bli fosterforledre til flere skal vi i alle fall spørre mer om og tenke nøyere gjennom:

- forhistorien til barnet (få så mye info som mulig, papirer, gjerne fra barnehage, skole, helsesatasjon etc, hvilke personer betyr mye for barnet av venner og familie).

- hvor ofte samvær, når og med hvem, tilsyn/ikke tilsyn

- tenke nøye gjennom hvordan en skal få til samarbeidet med biologiske foreldre og evt andre selktninger og venner, og hva om dette skjærer seg.

Husk at det er deres hjem! Der bestemmer dere!

Husk og at det ikke er dine barn! De og dere kan godt ønske det, men har de biologiske foreldre vil de alltid være en del av det.

Samarbeid tett med barnevern og evt. andre instanser. Ikke gi dere om dere har en annen oppfatning. Etterhvert er det dere som kjenner barnet best...

Håper ikke skremme dere. Vi angrer ikke, men jammen har det skapt mye hodebry :-) Tror det er viktig å ha et sterkt parforhold.

Skrevet

Vi er fosterforeldre og dette er et vanskelig spørsmål å svare på. Virker som alle har ulike opplevelser... Kommer litt an på hvor gamle barna er også...

Hvis vi skal bli fosterforledre til flere skal vi i alle fall spørre mer om og tenke nøyere gjennom:

- forhistorien til barnet (få så mye info som mulig, papirer, gjerne fra barnehage, skole, helsesatasjon etc, hvilke personer betyr mye for barnet av venner og familie).

- hvor ofte samvær, når og med hvem, tilsyn/ikke tilsyn

- tenke nøye gjennom hvordan en skal få til samarbeidet med biologiske foreldre og evt andre selktninger og venner, og hva om dette skjærer seg.

Husk at det er deres hjem! Der bestemmer dere!

Husk og at det ikke er dine barn! De og dere kan godt ønske det, men har de biologiske foreldre vil de alltid være en del av det.

Samarbeid tett med barnevern og evt. andre instanser. Ikke gi dere om dere har en annen oppfatning. Etterhvert er det dere som kjenner barnet best...Håper ikke skremme dere. Vi angrer ikke, men jammen har det skapt mye hodebry :-) Tror det er viktig å ha et sterkt parforhold.

Den dagen dere åpnet hjemmet for barna, er det jo også barnas hjem? Håper du kanskje formulerte deg feil.

Forstår at det er vanskelig, også fordi bv når som helst kan fjerne barnet og siden fosterforeldre har taushetsplikt har de lite de skal ha sagt og får ikke info om hvorfor bv har valgt å ta et barn som fungerer fint med barnehage, skole, venner og fosterfamilie.

Når bv fjerner så mange barn fra fosterfamilier, er det lett å distansere seg følelsesmessig eller prøve å gjøre det. Tror det er nye lovendringer på gang og håper det for stabiliteten rundt barna som ofte må flytte mange ganger før de blir voksne. Verken barna eller fosterfamilien har godt av ustabilitet.

Skrevet

Signerer alt som er sagt over her! Må bare legge til et par ting:

-vær klar over at det ikke alltid foreligger veldig mye dokumentasjon f.eks. fra skole/barnehage

-dersom man tar imot to (regner med at de er søsken), er det ikke bare dobbelt så mye klesvask. Det er to helt forskjellige personer med forskjellige behov og utfordringer. Vi tok imot to, men (misforstå meg rett, jeg angrer ikke på barna "mine" ett sekund!!) hadde vi blitt spurt om det i dag hadde vi sagt nei. Mange ganger føler jeg at jeg ikke strekker til for den ene eller den andre, og de krever begge utrolig mye oppmerksomhet. Etterhvert kan det også dukke opp konflikter mellom barna, f.eks. hvis den ene føler en sterkere tilknytning til fostermor/far enn til biomor/far enn den andre gjør. For eksempel hvis den ene kaller dere ved navn (en viss avstand) og den andre kaller dere mamma og pappa.

-Et sterkt parforhold er HELT nødvendig!!

Håper det ordner seg for dere, det er en viktig og veldig givende (om enn til tider veldig krevende) oppgave vi har! Vi følte oss godt forberedt etter PRIDE-kurset, men det skulle vise seg at det alltid dukker opp ing man ikke så komme...! :)

Skrevet

Sistemann her har skjønt det! Det er tydelig at du er fosterforelder!

Til deg som svarte meg på mailen (anonymbruker) så står jeg for det jeg sier med at det er ditt hjem!!! Barna sitt hjem blir det etterhvert også, men det er viktig at det er deres regler som gjelder der!!! Og ikke biologiske foreldre evt. andre som skal styre dette! Dere kommer til å slite dere ut om dere skal gjøre som andre vil at dere skal ha det. Evt. som barna vil ha det... Barn er tilpasningsdyktig og trenger grenser!

Fosterforledrene kan ikke si noe til omverdenen og det er en belastning. Det kan være lurt å melde seg inn i en gruppe med andre fosterforeldre for å lufte hverdagslige problemer og gleder! Andre f.eks. foreldre til barn i klassen kan forvente at du skal fortelle like mye om barnet ditt som de forteller om barnet sitt...

Det stemmer ikke at fosterforeldrene ikke kan få info fra tidliger skole, barnehage etc, men det stemmer at det ikke alltid foreligger like mye. Mye er opp til en selv å grave fram...

Skrevet

Takk alle for gode råd. Barna er små og søsken og jeg regner med at de vil bo hos oss i overskuelig fremtid pga "grov omsorgssvikt" som det heter der de kom fra. Vi er ydmyke og spente og vårt hjem er deres hjem selv om alle barn uansett om de er fosterbarn eller egenfødte barn er egentlig bare til låns...Monah

Skrevet

Godt utgangspunkt å ha! :) Kommer nok til å tenke en del på dere framover, og for engan skyld kan jeg si at jeg vet hvordan dere har det!! Håper det går bra med dere, alle fire (eller flere, hbis dere har barn selv)! Akkurat nå sitter "våre" to og ser barnetv, under et pledd, med hver sin skål med yoghurt på fanget. Selv om ikke alt er harmoni hele tiden (langt derifra), er det sånne stunder som gjør at det er verdt det! ;) lykke til!

Skrevet

Bare husk at små barn har opplevd ting som kan gi senproblemer. Min x ble plassert når han var to og et halvt, og han sliter i dag 30 år etter...

Gjest crinot over
Skrevet

Godt utgangspunkt å ha! :) Kommer nok til å tenke en del på dere framover, og for engan skyld kan jeg si at jeg vet hvordan dere har det!! Håper det går bra med dere, alle fire (eller flere, hbis dere har barn selv)! Akkurat nå sitter "våre" to og ser barnetv, under et pledd, med hver sin skål med yoghurt på fanget. Selv om ikke alt er harmoni hele tiden (langt derifra), er det sånne stunder som gjør at det er verdt det! ;) lykke til!

[/quot

Takk skal du ha:) siden du har fosterbarn selv , vil jeg gjerne spørre om følgende : Kommer barnetrygden i tillegg til utgiftsgodtgjørelsen eller er den "innbakt/kamuflert" som en del av denne. Og: desom man skal reise sammen med fosterbarna på besøk til biologiske foreldre hva får man i diett/kjøregodtgjørelse ? takknemlig for svar:) Vi gleder oss til å kanskje bli en familie på 6! Spennende tider i møte. Monah

Skrevet

Bare husk at små barn har opplevd ting som kan gi senproblemer. Min x ble plassert når han var to og et halvt, og han sliter i dag 30 år etter...

Virkelig noe å tenke på...

Skrevet

Barnetrygd kommer i tillegg, dette må dere søke på selv i din hjemkommune når vedtaket er gjort og dere får skriftlig bekreftelse. Evt kjøring til samvær, får dere også dekket dette med vanlig kjøregodtgjøring fra barnas hjemkommune. Alt sånt har gått veldig fint her, og barnevernet har vært veldig greie å ha med å gjøre! ;) Heldige med saksbehandler! Håper å få høre hvirdan det går med dere - og har du flere spørsmål er det bare å spørre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...