AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Nå er det mange tråder på forumet, hvor det blir drøftet gaver til barn. Jeg har to barn, ei jente på 15 og en gutt på 18. I år for de svært forskjellig prisklasse til jul. Jenta får for ca. 1300 og gutten for litt over 2000. Jeg har informert datteren min at sånn blir det og hun syns det er helt greit. Grunnen til forskjellen er at jenta får veldig mye mer penger i løpet av året. Sønnen min klarer seg stort sett selv med småjobber og stipend som han får. Jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen, men lurer på hva andre syns.
The Kitten Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 For meg spiller det ingen rolle. Jeg ville ikke informert barna mine om hvor mye jeg hadde kjøpt gave til dem for.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 For meg spiller det ingen rolle. Jeg ville ikke informert barna mine om hvor mye jeg hadde kjøpt gave til dem for. Har ikke informert hvor mye jeg har kjøpt for, men har informert datteren min at i år får broreren en dyrere gave og grunnen til det.
Miss Puddel Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Jeg kjøper utifra hva de ønsker seg jeg, (og utifra hva jeg ønsker å gi dem)og ikke nødvendigvis utifra at det skal være lik pris. Og jeg informerer dem ikke om hvor en eventuell prisforskjell ligger... 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Jeg synes det blir feil. datteren din er jo mye yngre enn sønnen din, så selvsagt har han mer penger enn henne mtp på jobber ol. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Jeg driver ikke millimeterrettferdighet, og noen ganger får den ene mer eller dyrere gaver enn den andre. Alt etter behov og hva de ønsker seg. Totalt sett jevner det seg ut med årene. Har snakket med begge guttene mine om dette, og de syns det er helt greit. Her får også yngstemann litt mindre til jul i år, fordi han får mye mer av meg gjennom hele året. Eldstemann får ikke så mye jevnt gjennom året nå lenger, fordi han jobber selv. Han er 4 år eldre, og fikk da mer enn lillebror de 4 årene han var enebarn. Uten at jeg noen gang har ført regnskap over det, har de fått temmelig likt opp igjennom årene. Eldstemann fikk litt hjelp til førerkort, yngste vil ikke ha lappen. Yngstemann har heller fått gitar og musikkutstyr, for det trenger han.
Estë Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 For å se det fra den andre siden: jeg og søsknene mine har ofte fått bursdags-/julegaver til forskjellig verdi, og det synes vi alle at går helt fint. Det er bare tungvint og vanskelig å alltid skulle gjøre alt helt likt, og over tid har det garantert jevnet seg ut. Så lenge det ikke var noen systematisk forskjellsbehandling har vi vel heller bare vært glade på hverandres vegne når den ene fikk noe ekstra fint et år. Så, synes det høres veldig greit ut, spesielt om datteren din har sagt at hun ikke har noe imot det.
Gjest Silvermist Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Jeg og lillesøster får ofte gaver til ulik verdi, og det er faktisk ikke en problemstilling jeg har reflektert over før Tipper det har jevnet seg greit ut gjennom årene, og det er nesten mer spennende å få en moderat gave en jul eller to for så å få en full skipakke det tredje året Synes det stas jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Synes det høres helt greit ut jeg. Du har jo informert og begrunnet overfor datteren din. Det er ikke alltid like lett å gjøre 100% likt, det ser vi her hos oss også der vi har mine barn og dine barn. I år får barnet mitt en gave til 6500 kr + at jeg kommer nok til å ordne noen smågaver i tillegg. Mitt barn er 14 år å bor hos oss. Samboers barn har alle passert 20 år, de har flyttet for seg selv. Regner med at de får 1000 kr hver. Dette er beløp som vi har gitt både de og mitt barn i flere år, men akkurat i år så har jeg mulighet til å gi mitt barn noe ekstra, å jeg føler meg ikke forpliktet til å gi av mine midler til stebarna. En annen grunn til at vi ikke legger mer i stebarnas gaver er at de tidlig kommer å sier at de vil ha penger, å vi ser de stort sett når de vil ha fysisk utbytte av besøkene hos oss - gjerne i form av penger. Det er også vanskelig å få samlet alle sammen samtidig da stebarna alltid prioriterer mor og mors tradisjoner framfor far. Siden vi begge skal jobbe mye denne julen gir vi beskjed om en dag de kan komme hit på litt mat og hygge, så gjenstår å se hva de prioriterer. Vi begynner å bli lei av å bygge opp våre tradisjoner etter stebarnas mor, så nå er stebarna såpass store at de får ta konsekvensene av sine valg. Dette var litt avsporing, men en forklaring på at det er ikke alltid like lett å alltid likebehandle barna.
Knitcat Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 De får også for ulikt beløp her. Det har de fått i alle år, og jeg kan ikke huske at noen har sittet og finregnet eller sammenlignet. Alle får noe de ønsker seg, og det virker som om at de er fornøyde med det.
Aud Long Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Begge barna får jo uansett "store" gaver, på over 1000 kroner begge to. Jeg syns det er rart å informere på forhånd at det blir ulik pris på gavene, særlig når begge er rause. I det lange løp er det nok ikke farlig å ha ulik verdi på gaver til barna, så lenge det utjevner seg, og barna ikke føler at de blir ulikt prioritert.
Djungelvrål Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Gaver til over 6000 kr?? Min sønn pleier å få gave for max 1000, han blir like gla om han får en gave til 300 som for en til 3000.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Gaver til over 6000 kr?? Min sønn pleier å få gave for max 1000, han blir like gla om han får en gave til 300 som for en til 3000. Ja det er masse penger, å normalt sett får barnet gaver for ca 1000 kr som sine stesøsken. Men, i år så har jeg muligheten til det økonomisk. Barnet har i flere år ønsket seg en pc, å skal h*n få det synes jeg det burde være i gave å ikke noe barnet får sånn helt uten videre, derfor denne dyre gaven i år. Neste år er det tilbake til normalen.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #15 Skrevet 18. desember 2010 Her tror jeg vi har fått rimelig likt i gaver av mamma. Pappa derimot. Han har 5 barn, 3 av oss bodde hos mamma, og de to siste bor med han og stemor. Han gir alltid store gaver til de, mens vi alltid har fått mye mindre. Han har også sjeldent stilt opp økonomisk, annet enn barnebidrag som han måtte betale. Så der går det kun etter vilje egentlig. Syns det er litt synd, for vi er egentlig like mye hans barn som hans to siste, men sånn er det ikke alltid likevel.
Knitcat Skrevet 18. desember 2010 #16 Skrevet 18. desember 2010 Her tror jeg vi har fått rimelig likt i gaver av mamma. Pappa derimot. Han har 5 barn, 3 av oss bodde hos mamma, og de to siste bor med han og stemor. Han gir alltid store gaver til de, mens vi alltid har fått mye mindre. Han har også sjeldent stilt opp økonomisk, annet enn barnebidrag som han måtte betale. Så der går det kun etter vilje egentlig. Syns det er litt synd, for vi er egentlig like mye hans barn som hans to siste, men sånn er det ikke alltid likevel. Da får dere vel gaver av moren deres i tillegg til dem fra faren deres?
Gjest stemor Skrevet 18. desember 2010 #17 Skrevet 18. desember 2010 Her tror jeg vi har fått rimelig likt i gaver av mamma. Pappa derimot. Han har 5 barn, 3 av oss bodde hos mamma, og de to siste bor med han og stemor. Han gir alltid store gaver til de, mens vi alltid har fått mye mindre. Han har også sjeldent stilt opp økonomisk, annet enn barnebidrag som han måtte betale. Så der går det kun etter vilje egentlig. Syns det er litt synd, for vi er egentlig like mye hans barn som hans to siste, men sånn er det ikke alltid likevel. kan det tenkes at moren til de andre barna kjøper gaver til sine barn? eller kan det være dere ikke feirer jul med far sin familie? Vi gir flere gaver til min mann sine barn når de feirer sammen med oss, enn når de feirer hos mor. De får en gave hos moren sin og noen hos oss om de kommer for å være sammen oss litt før eller etter jul. Men når de er hos oss hele julen er det ingen forskjell på hvor mye mine og dine og våre barn får. Vi er enig om at dette er rettferdig, fordi vi ser at mor ikke er fornøyd med det som kommer til henne uansett. Å når de er hos oss så kan vi be bestemte gaver om å bli hos oss! vi synes dette er rettferdig, uten og tenke kr og øre...
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #18 Skrevet 18. desember 2010 Her tror jeg vi har fått rimelig likt i gaver av mamma. Pappa derimot. Han har 5 barn, 3 av oss bodde hos mamma, og de to siste bor med han og stemor. Han gir alltid store gaver til de, mens vi alltid har fått mye mindre. Han har også sjeldent stilt opp økonomisk, annet enn barnebidrag som han måtte betale. Så der går det kun etter vilje egentlig. Syns det er litt synd, for vi er egentlig like mye hans barn som hans to siste, men sånn er det ikke alltid likevel. Akkurat den type må man desverre bare regne med å leve med. Deres mor har lagt seg på et nivå, å dere får jo i tillegg til gave fra mor også gave fra far. De gavene stesøskene deres får er sikket fra begge foreldrene, å da er det ikke mer enn riktig at summen der blir litt høyere siden giverne der er to. En annen ting når det gjelder mine, dine og våre barn, er at man kan faktisk ikke forvente at en forelder (meg) følger en standard over mitt barn som f.eks min mann og hans x i sin tid har satt på sine barn.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #19 Skrevet 18. desember 2010 Akkurat den type må man desverre bare regne med å leve med. Deres mor har lagt seg på et nivå, å dere får jo i tillegg til gave fra mor også gave fra far. De gavene stesøskene deres får er sikket fra begge foreldrene, å da er det ikke mer enn riktig at summen der blir litt høyere siden giverne der er to. En annen ting når det gjelder mine, dine og våre barn, er at man kan faktisk ikke forvente at en forelder (meg) følger en standard over mitt barn som f.eks min mann og hans x i sin tid har satt på sine barn. Forskjellsbehandling skulle egentlig være med der.
Djungelvrål Skrevet 18. desember 2010 #20 Skrevet 18. desember 2010 Tror du ja. Jeg tror ikke jeg vet! Nek!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå