Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet pakke i posten i dag, inni lå det 3 gaver til storesøster, 1 til lillebror (5 år).

JA, svigermor, han ble veldig lei seg! Hvorfor gjør du forskjell? Tenker du ikke på barns følelser?

Skriker her istedet for å skrike til mannen, har skreket nok om moren hans.

AAAARRRGGGHHH!!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hentet pakke i posten i dag, inni lå det 3 gaver til storesøster, 1 til lillebror (5 år).

JA, svigermor, han ble veldig lei seg! Hvorfor gjør du forskjell? Tenker du ikke på barns følelser?

AAAARRRGGGHHH!!!!!

Kan jo hende gavene koster det samme da. At hun eldste fikk tre små gaver av samme verdi som lillebroren sin ene gave.

• Liker 4
Skrevet

var den ene hans kanskje like dyr som hennes 3 gaver?

Skrevet

Kan jo hende gavene koster det samme da. At hun eldste fikk tre små gaver av samme verdi som lillebroren sin ene gave.

Gavene skal åpnes på julaften.

De har sikkert samme verdi tilsammen, men det er ikke så lett for en liten gutt å skjønne når han har vært på posten og hentet pakke fra farmor.

Skrevet

en 5 åringe tenker ikke pris, men antall. De fleste småbarnsforeldre vet dette... barn har en ekstrem rettferdighetssans, likt skal være likt. Så om hans gave koster 500 og hennes tre gaver koster 200 tilsammen, så er det ikke viktig. Det som er viktig er antallet. Så jeg skjønner at ts blir fristret når guttungen sitter der og er lei seg fordi søsteren fikk flere gaver. Det er ikke bare bare å forklare det til en 5 åring...

• Liker 4
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Gavene skal åpnes på julaften.

De har sikkert samme verdi tilsammen, men det er ikke så lett for en liten gutt å skjønne når han har vært på posten og hentet pakke fra farmor.

Nei det er sant, men noe sier meg at gavene til hun eldste er kjipere enn hans ene. Han blir sikkert glad for den på julaften. Syns du bør forklare han at antallet ikke trenger å ha noe å si. Er akkurat som han skulle blitt lei seg om hennes pakke var større enn hans... Man vet jo aldri hva som er inni.

Skrevet

Barna må jo bare lære seg at de ikke alltid får likt. Bare å forklare det for dem begge vel.

Skrevet

For et barn i den alderen er det mye mer stas å få 5 kronestykker enn én 20-kroning! Så jeg forstår at du forventer at han vil bli skuffet, men det er vel ikke så mye annet å gjøre med det enn å spørre om svigermor kan kjøpe likt antall neste år..

Barna må jo bare lære seg at de ikke alltid får likt. Bare å forklare det for dem begge vel.

Dette er ikke noe man kan lære dem! Forståelsen for antall vs verdi kommer av seg selv etterhvert som de blir eldre.

• Liker 2
Skrevet

Mine har aldri reagert på antallet. Det er sluttsummen som gjelder.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det her var tankeløst. Jeg har aldri hatt barn, jeg ville likevel aldri gjort noe sånt. TS's svigermor har nå oppfostret i hvert fall 1. barn og burde vite hvordan denne type utvikling av verdi foregår hos et barn. Alt hun hadde trengt å gjøre var å pakke de 3 gavene til storesøs i en gave. Hvor tett går det egentlig an å bli?

Skrevet

AAAARRRGGGHHH!!!!!

Da syns jeg det er på tide at du lærer lillegutten din at alt ikke kan være likt. En 5 år gammel gutt klarer fint å skjønne verdien av ting. Jeg tror det viktigste for din sønn er at pakken inneholder noe han ønsker seg. Snakk med gutten.

Det er sånne mødre som deg som skaper problemer for egne barn fordi de skal ordne opp og ikke påføre barna et fnugg av utfordring. Disse barna skal ut i en verden hvor det slett ikke er rettferdighet alltid. Ruste barna dine hjemme så blir de bedre i stand til å takle problemer senere i livet. Vil råde deg til å lese litt om Curlingforeldre.

• Liker 8
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du reagerer på dette. Tror du reagerer mer på antall gaver enn sønnen din gjør. Han får sikkert noen gaver fra andre også, det får da være måte på hvordan man skal sy puter under armene på barna sine. Det viktigste er jo at hun har kjøpt en gave som er tilpasset han.

• Liker 3
Skrevet

Det minner meg om for noen år siden da min svigerinne godt opp i 20-årene, på julaften spurte min eldste sønn (den gang 13 år) hvor mange gaver han hadde fått. Han hadde fått en del mindre enn henne, og kommenterte så fint at her i huset satset vi på kvalitet og ikke kvantiet. Tror faktisk ikke hun forstod hva han snakket om...

• Liker 7
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det her var tankeløst. Jeg har aldri hatt barn, jeg ville likevel aldri gjort noe sånt. TS's svigermor har nå oppfostret i hvert fall 1. barn og burde vite hvordan denne type utvikling av verdi foregår hos et barn. Alt hun hadde trengt å gjøre var å pakke de 3 gavene til storesøs i en gave. Hvor tett går det egentlig an å bli?

Herregud er det noen krise. Gutten dør ikke fordi han får en pakke mindre.

• Liker 1
Gjest erfaring
Skrevet

En 5-åring forstår ikke det med verdi ennå, han ser på antallet og det er antall gaver som må gå ihop for han. En 5-åring vet ikke hva ting koster, vet ikke hva dyrt betyr for dyrt kan gjerne bety at man ikke har råd til å gi mer enn en gave. Og når det da blir gitt tre gaver til den andre så føler femåringen seg urettferdig behandlet. Forståelsen for verdien av gaver kommer med årene. Men det er fullt mulig å prøve å forklare hvor forskjellen i antall gaver ligger når gavene er åpnet på julaften, sjansen er derimot stor at når gavene er pakket opp så er temaet glemt fordi han har fått de tingene han ønsker seg.

• Liker 1
Gjest elfhybrid
Skrevet

Syns uansett det var småkjipt gjort. Det er ikke vanskelig å pakke inn to småting i tillegg.

Skrevet

Hvorfor måtte ungene være med på å pakke opp den gaven? Du visste vel at det var julegaver som kom? Dersom du hadde åpnet den selv og ungene ikke hadde sett noe til gavene før på julaften, hadde du sluppet en gutt som var lei seg og uvennskap over filleting med svigermor.

Sånn rent bortsett fra det, så kunne du latt være å kjefte på svigermor, men heller fortalt henne på en ordentlig måte, at du ser at ungene får like mange gaver senere, og spør om hun ikke kan pakke alt sammen i en pakke i stedet for flere små ved neste korsvei.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært svigermor, er det mulig jeg ville pakket inn to billige småting i tillegg for sikkerhets skyld, men egentlig ser jeg ikke den helt store krisen. Om barna generelt behandles likt av bestemor og dette skjer én gang, syns jeg det blir litt voldsomt å lage drama av det.

Jeg husker dette skjedde en gang da jeg var barn, bare motsatt. Det var da broren min fikk nintendo, og bestemoren min satte seg ned og forklarte at i år hadde de gjort det sånn at broren min fikk én stor ting, mens jeg fikk flere mindre ting. Det var helt uproblematisk for oss begge, og broren min var vel ikke mer enn 7 år vil jeg tippe (vet at det er forskjell på en 5-åring og en 7-åring, altså). Jeg tror det blir litt hva de voksne gjør det til også.

Men barn/familier er veldig forskjellige også. I min familie var det lite eieforhold mellom de ulike medlemmenes ting (litt var det selvfølgelig). Jeg og broren min fikk alltid beskjed om å dele, og at vi ikke kunne nekte å låne bort leker osv. Det var heller aldri noen misunnelse å snakke om. Faren min var veldig opptatt av at ting ikke alltid var rettferdig i øyeblikket, at jeg måtte godta at broren min i blant fikk noe når jeg ikke fikk og omvendt, men at det ville bli rettferdig til slutt. I en familie jeg kjenner var dette helt annerledes - der var de voksne veldig opptatt av nøyaktig lik fordeling fra barna var små, og jeg er overbevist om at det gjorde at de ble utrolig opptatt av hvem som eide hva, hvem som fikk hva, og det var helt utenkelig å låne bort ting osv. Det var mye fokus på den andres ting, og det var stadig misunnelse, selv om ting ble målt nærmest nøyaktig fra de voksnes side.

Jeg vet hva jeg vil foretrekke når jeg selv får barn, og jeg tror altså dette handler vel så mye om hva de voksne signaliserer som hva barna tenker.

Skrevet

Enig i at det er en 5 åring som regel ser mer på antall og størrelse på pakker enn verdien av dem.

Men jeg ville likevel ikke lagd noe nummer ut av dette. Unger trenger å lære. Fortell 5 åringen at av og til får man ikke bestandig like mange pakker, men at gaven(e) man får tilsammen kan være like fine. Neste gang er det kanskje han som får flere pakker enn søsteren. Alt er ikke likt og bestandig.

Skrevet

Hvem er du da, som skal bestemme hva hun skal kjøpe til barnebarna sine til jul??

Hvis hun har kjøpt noe til de som hun tror de vil bli glad for, så skal du komme å bestemme at "nei,du kan ikke gi det. For det må være likt!"

Dette vil jo bli et evig problem for dine barn, hvis du lager ramaskrik hver gang det ikke er likt antall med gaver. Hvis du ikke hadde laget styr av det, er det ikke sikkert gutten din ville gjort det heller. Og gjør han det, er det jo desto viktigere og lære han at ikke alt er likt. Han vil jo aldri komme ut av den perioden hvis det aldri begynner noen læringskurve. kan jo ikke bare satse på at det går over....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...