Gå til innhold

bostøtteregler, hvorfor legges minstefradraget til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor legges minstefradraget til når man skal beregne bostøtte? Dette er jo ikke penger man får utbetalt? Skjønner ikke Husbankens regler jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvem i all verden er det egentlig denne støtten er beregnet for, når 9000 kr utbetalt(aap)er for høy inntekt?

Skrevet

hvorfor legges minstefradraget til når man skal beregne bostøtte? Dette er jo ikke penger man får utbetalt? Skjønner ikke Husbankens regler jeg

Fordi det i utgangspunktet er trekt fra inntektsgrunnlaget. Minstefradraget er ingen reell utgift men et "gratisfradrag" som skal dekke eventuelle utgifter du har i forbindelse opptjeningen av inntekten.

Skrevet

hvem i all verden er det egentlig denne støtten er beregnet for, når 9000 kr utbetalt(aap)er for høy inntekt?

Er det for høy inntekt? .. Hva om leia er på 6-7000kr ? :P

Skrevet

Det regnes jo etter felles inntekt, gjør det ikke?

Skrevet

Er det for høy inntekt? .. Hva om leia er på 6-7000kr ? :P

Spiller ingen trille, inntekten er for høy.. :kjefte:

Og jeg lurer også på hvem bostøtte da er beregnet på, men får ikke noe svar...

Skrevet

Spiller ingen trille, inntekten er for høy.. :kjefte:

Og jeg lurer også på hvem bostøtte da er beregnet på, men får ikke noe svar...

Hvis man bruker den bostøtte kalkulatoren på husbanken,står det da man skal få så så mye selv om man får 9000kr i mnd :)

Skrevet

Hvis man bruker den bostøtte kalkulatoren på husbanken,står det da man skal få så så mye selv om man får 9000kr i mnd :)

Men når man går ned i husbanken, får man beskjed om at man tjener for mye likevel :(

Men jeg må nok presisere: vi er to stykk som har AAP, og inntekten vår til sammen blir for høy for bostøtte, selv om vi tjener like lite begge to. Hadde vi ikke vært samboere hadde vi fått rundt 500 kr. (maks) i bostøtte, uavhengig av størrelse på husleie.

Skrevet

Her i gården ble bostøtten avslått for januar fordi lån som ble tatt opp i midten av november ikke forfalt før 20 desember. Statusen var pr. 1 desember, at innbetalingen var lagt til når man får lønn hadde ingen betydning. Kan noen forklare meg grunnen til dette?

Skrevet

Men når man går ned i husbanken, får man beskjed om at man tjener for mye likevel :(

Men jeg må nok presisere: vi er to stykk som har AAP, og inntekten vår til sammen blir for høy for bostøtte, selv om vi tjener like lite begge to. Hadde vi ikke vært samboere hadde vi fått rundt 500 kr. (maks) i bostøtte, uavhengig av størrelse på husleie.

Syns det er dårlig. 9000kr i mnd er ikke akkurat mye å leve på, spesielt når man bor alene! Jeg har gjort det selv, hadde husleie på 5000 og bil i tillegg.. Var ikke så enkelt med regningene nei :P

Skrevet

Syns det er dårlig. 9000kr i mnd er ikke akkurat mye å leve på, spesielt når man bor alene! Jeg har gjort det selv, hadde husleie på 5000 og bil i tillegg.. Var ikke så enkelt med regningene nei :P

Det er ganske dårlig ja, men jeg kan jo ikke gjøre noe annet enn å ta det som en motivasjon..

Skrevet

det er ikke mye du skal tjene før du ikke får bostøtte, langt under fattigdomsgrensen, 80.000 er iallefall altfor mye. Jeg lurer på hvem som kommer får bostøtte egentlig, det kan ikke være mange som kvalifiserer, selv minstepensjonister har vel "for mye":(

Skrevet

Fordi det i utgangspunktet er trekt fra inntektsgrunnlaget. Minstefradraget er ingen reell utgift men et "gratisfradrag" som skal dekke eventuelle utgifter du har i forbindelse opptjeningen av inntekten.

men hvorfor legges dette til når man går på aap?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen av dere kan ha fått svaret dere har fått... Jeg har minsteytelsen på AAP, ca 9000 utbetalt, og får rett over 3000kr i bostøtte i måneden. Dette har jeg fått godkjent i begge de to kommunene jeg har bodd de to siste årene, og ca samme beløpet. Jeg har riktignok 8500 i husleie, men da får jeg maksbeløpet. For å få dette må jeg tjene under 170 000kr i året. (pluss minus ti tusen, husker ikke nøyaktig beløp). Tjener jeg mer enn det, får jeg mindre i bostøtte.

Det samme gjelder en venninne av meg.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen av dere kan ha fått svaret dere har fått... Jeg har minsteytelsen på AAP, ca 9000 utbetalt, og får rett over 3000kr i bostøtte i måneden. Dette har jeg fått godkjent i begge de to kommunene jeg har bodd de to siste årene, og ca samme beløpet. Jeg har riktignok 8500 i husleie, men da får jeg maksbeløpet. For å få dette må jeg tjene under 170 000kr i året. (pluss minus ti tusen, husker ikke nøyaktig beløp). Tjener jeg mer enn det, får jeg mindre i bostøtte.

Det samme gjelder en venninne av meg.

jeg har fått avslag fordi jeg tjener for mye, har 9000 utbetalt akkurat som deg, noe som utgjør ca netto 140.000 kr i året, men så legger de til minstefradraget og da blir det "for mye", skjønner det virkelig ikke

Skrevet

for da har vi nøyaktig samme sats. hvordan kan det da stemme at din inntekt er innenfor husbankens grenser og min ikke er det, når den er nøyaktig lik?

Skrevet

Hva er minstefradrag? :sjenert:

det er et slags standardfradrag i skatten, uten at jeg vet så mye mer:) visste ingenting om dette jeg heller, før jeg så på utregningen av bostøtten at de legger til dette på inntekten, selv om det er penger du aldri får utbetalt, men som trekkes automatisk fra skatten

Skrevet

det er et slags standardfradrag i skatten, uten at jeg vet så mye mer:) visste ingenting om dette jeg heller, før jeg så på utregningen av bostøtten at de legger til dette på inntekten, selv om det er penger du aldri får utbetalt, men som trekkes automatisk fra skatten

Men... betyr det i praksis at du får mer penger utbetalt? eller mindre? eller like mye? Hvis like mye, hvem er det da som får de pengene som blir, eh, fradratt? :P

Skrevet

Jeg får prøve igjen... Skal ikke bostøtte regnes ut etter fells inntekt da??? Slik var det for oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...