afeio Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Jeg skal starte opp mitt eget firma og lurer på hva som er kravet til regnskap, økonomi og bokføring for et enkeltmannsforetak? Hva er det som må føres, og finnes det noen gode tips for dette? Hva annet er det som jeg må passe på i forbindelse med oppstart av bedrift? Det jeg lurer på er hva som er lovpålagt og hva som er anbefalt?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Siden du er såpass grønn på det her så syns jeg du burde kontakte en regnskapsfører som kan sette deg igang med det her. Du sende inn momsoppgave hver termin eller en gang i året (hvis du er momspliktig). Næringsoppgave og selvangivelse for hvert år. Det er ikke krav til å føre regnskap løpende hvis det er under 300 bilag i året.
afeio Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2010 Jeg vet hvordan jeg skal føre alt og regne ut det nødvendige. Jeg trenger bare å vite hva som er lovpålagt, og dermed vil jeg ikke bruke penger på en regnskapsfører.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Det kommer litt an på hvilken bransje du er i hva som er aktuelt, så det blir litt omfattende å liste opp alt tror jeg (ikke at jeg kan det heller). Men søk på bedin.no, der er det mye nyttig informasjon. Skattereglene forandrer seg fra år til år, så les på skatteetaten.no også. Det aller viktigste er selvsagt at du fører det du får inn, enten det er kasseoppgjør eller fakturaer (disse skal utformes på en bestemt måte). Så er det lurt å utgiftsføre alt som er relatert til driften, men det blir jo hovedsaklig ditt personlige tap om du ikke er nøye på dette. Her er det så mye detaljer i reglene at det beste er å lete opp selv det som blir aktuelt for deg, men telefon, strøm, husleie, kontorrekvisita, møbler etc kan være aktuelt (samtidig kan f eks ikke jeg som har hjemmekontor uten egen inngang utgiftsføre husleie og strøm). Diett hvis du er bortreist, hotellregninger, messebilletter...
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Hvis du har inntekt under 50.000 pr år er du ikke mva pliktig. Utover det anbefaler også jeg www.bedin.no. Forøvrig har jeg ikke lyst å gi flere råd siden du åpenbart ikke forstår at vi ikke kan vite hvor mye du har peiling ut fra ditt første innlegg - og likevel så svarer du nesevist.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Du er vel ikke bokføringspliktig (med mindre du skal starte et stort EPF, se bokføringsloven). Og kan dermed føre et rent skatteregnskap. Du skal dermed fylle ut Næringsoppgave 1. Og det er vel ikke så kjempekrise om du ikke tar vare på billag og diverse, men selvfølgelig kjipt at du da ikke får fradragene som følger med. Som tidligere nevnt er det vanskelig å si noe annet enn generelle regler, siden du ikke spesifiserer hva du er ute etter. Men sett deg ned og kos deg med skatteloven og forskrift til skatteloven i det minste hvis du ikke heller vil søke hjelp av profesjonelle. Mulig kommunen din har et tilbud til etablerere også, her har vi iallefall slikt.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Du er vel ikke bokføringspliktig (med mindre du skal starte et stort EPF, se bokføringsloven). Og kan dermed føre et rent skatteregnskap. Du skal dermed fylle ut Næringsoppgave 1. Og det er vel ikke så kjempekrise om du ikke tar vare på billag og diverse, men selvfølgelig kjipt at du da ikke får fradragene som følger med. Som tidligere nevnt er det vanskelig å si noe annet enn generelle regler, siden du ikke spesifiserer hva du er ute etter. Men sett deg ned og kos deg med skatteloven og forskrift til skatteloven i det minste hvis du ikke heller vil søke hjelp av profesjonelle. Mulig kommunen din har et tilbud til etablerere også, her har vi iallefall slikt. Les bokføringsloven litt mer grundig: bokføringsloven §2 "§ 2. Bokføringspliktige Enhver som har regnskapsplikt etter lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. har bokføringsplikt etter denne loven. Enhver som har plikt til å levere næringsoppgave etter ligningsloven eller omsetningsoppgave etter merverdiavgiftsloven har bokføringsplikt etter denne loven for den virksomhet som drives." Alle som skal levere næringsoppgave eller mva-oppgave er altså bokføringspliktige. Et lite enkeltpersonforetak har imidlertid ikke regnskapsplikt, dvs plikt til å utarbeide årsregnskap og å sende inn til regnskapsregisteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå