Gå til innhold

HJELP: Sjefen min er forferdelig, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, takk til deg som leser dette.

I sommer begynte jeg å jobbe i en ny butikk. Jeg har jobbet i kjeden i 1 år og ble overført til denne nye butikken. Butikken er kjempe flott og det er en fryd å jobbe der, det er bare et problem: nemlig sjefen min. h*n er helt forferdelig, først trodde vi at h*n hadde humørsvingninger, eller at det var fordi h*n ikke kjente oss at h*n var slik h*n var.

Uansett så består en vanlig arbeidsdag av mye anspent stemning fordi vi aldri vet hva slags humør h*n er i. Vi må hele tiden passe på hva vi sier så h*n ikke "angriper" det vi sier.

H*n kjefter på oss foran kunder, banner gjør h*n og. H*n sier at h*n har sagt ting som h*n ikke har gjort, og som ender med at vi sier at: Oi, da har jeg sikkert glemt det, beklager..

Det er utrolig frustrerende, i går kalte h*n meg spydig!! Jeg er den siste personen som man ville ha kalt spydig. Jeg hadde vært på Ikea og handlet trappestige til oss, og h*n sa ikke engang takk...

En annen hendelse som skjedde var da jeg skulle ta opp kassene for første gang, jeg hadde ikke tatt kasseoppgjør på 2 kasser før, og jeg gjorde mye feil. Før h*n dro fortalte jeg til han/henne at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre men jeg fikk aldri noen konkrete svar. Det endte med at h*n ringte meg opp å skolen og kjeftet meg huden full, slik at jeg satt på toalettet å gråt i en halvtime etterpå.... :/

Jeg har fått nok, jeg blir skikkelig uvel bare av å tenke på alt dette.

Det er ikke bare meg h*n er slik mot, alle de andre syns det er ubehagelig rundt han/henne.

Hva skal jeg gjøre? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær så snill, det er vel noen som har vært oppi lignende?

Skrevet

Ta kontakt med kjedekontoret og be om å bli overført til en annen butikk og forklar hvorfor.

Skrevet

Dere må jo si ifra?

Gå sammen flere stykker, og få ned på papiret hva dere mener er uholdbart, og så innkaller dere sjefen til et lite møte hvor dere forteller på en ordentlig måte hva som er galt.

Har sjefen din sjefer over seg igjen?

Det er alltid lov å si ifra hvis noe(n) plager en, alle har rett på et godt arbeidsmiljø!

Skrevet

Jeg ville skrevet et brev til hovedkontoret hvor du forteller alt dette. Det er ofte lettere å uttrykke seg i skriftform. Noen må få vite hva som foregår, for sånn som dette skal det ikke være. Kanskje sjefen din allerede har fått flere klager og din "velter" imperiet hans/hennes?

Skrevet

Ta kontakt med kjedekontoret og be om å bli overført til en annen butikk og forklar hvorfor.

Det stopper vel ikke akkurat problemet men. Vår butikkordinator var innom for en stund siden, der vår sjef skjelte ut en av våre ansatte da hun ikke engang var på jobb. Hun skulle bare hjelpe en av de som var på jobb. Dette skjedde mens vår såkalte butikkordinator stod å så på. H*n gjorde ingenting heller. Det sier jo litt om kompetansen til de utvalgte lederne i kjeden.

Skrevet (endret)

Hmm, det er ikke så lett skjønner dere. Vi ansatte har snakket mye med problemet, men vi vet ikke riktig hva vi skal gjøre. Jeg tror om vi alle samler oss for et møte med henne vil hun se på det som et "angrep", og deretter gå inn i forsvars modus og ikke være villig til å høre.

Jeg skal på jobb senere i dag og jeg føler meg direkte uvel bare fordi jeg må møte henne.. Har ikke bestemt meg for om jeg skal ta opp det om at hun kalte meg spydig. Jeg tror ikke jeg klarer å holde meg rolig, jeg ville sikkert bare ha begynt å gråte.. :/

Noen av oss føler også at vi ville gått bak hennes rygg om vi sendte hovedkontoret brev uten og ha snakket med henne først..

Vel, nå avslørte jeg hennes kjønn.. Jaja...

Endret av Marie W
Skrevet

Ta kontakt med butikkoordinatoren og fortell at dette er helt vanlig oppførsel, og at du forventer at noe blir gjort, siden h*n nå selv har sett det med andre øyne.

Skrevet

Ta kontakt med butikkoordinatoren og fortell at dette er helt vanlig oppførsel, og at du forventer at noe blir gjort, siden h*n nå selv har sett det med andre øyne.

Ja, jeg kunne kanskje ha gjort det.

Skrevet

Jeg sendte akkurat en melding til vår butikkordinator, så jeg får se hva som skjer etter at jeg får svar. Kanskje vi kan møtes for å snakke om problemet, så kan vi ta det derfra..

Jeg har ikke nevnt dette, men 3 har sluttet siden vi åpnet i august og jeg vet at 2 av dem hadde grunner til å slutte pågrunn av vår sjef. Dette syns jeg er veldig trist, særlig når vi alle trives veldig godt med å jobbe i butikken.

Skrevet

Jeg tror det er en dårlig idé å gå over hodet på sjefen før dere har snakket med henne selv. Det kommer ihvertfall til å bli sett på som et angrep.. Jeg ville nok kalt henne inn til et møte først, slik at hun fikk en sjanse til å "skjerpe seg" før noen truer henne med sparken.

Uansett tror jeg det er lurt at dere forbereder dere godt, skriver ned eksempler på konkrete hendelser, hvem sa hva, når skjedde dette osv.

Skrevet

Jeg tror det er en dårlig idé å gå over hodet på sjefen før dere har snakket med henne selv. Det kommer ihvertfall til å bli sett på som et angrep.. Jeg ville nok kalt henne inn til et møte først, slik at hun fikk en sjanse til å "skjerpe seg" før noen truer henne med sparken.

Uansett tror jeg det er lurt at dere forbereder dere godt, skriver ned eksempler på konkrete hendelser, hvem sa hva, når skjedde dette osv.

Er i utgangspunktet enig med deg, men i dette tilfellet tror jeg nok hun vil føle seg angrepet uansett hvordan de går frem.

Skrevet

det er mange dårlige sjefer der ute...jobbet en gang i en butikk hvor de ansatte var veldig misfornøyde med sjefen, det ble meldt inn til hovedkontoret og det ble et møte. Etter det bedret det seg. Det er viktig å si ifra til høyeste hold innen kjeden, for slike mennesker bør stoppes og hindres fra å være sjefer for noe som helst

Skrevet

Hei igjen!

Jeg er helt enig at å snakke med hovedkontoret kan bli et angrep mot henne. Jeg har kun snakket med butikkordinatoren vår, jeg fortalte henne at jeg ønsket å få råd og veiledning til hvordan jeg selv kan snakke med henne. For min del trenger hun ikke å vite at jeg har snakket med overordnede, spesielt om det ordner seg. Men jeg vet ikke helt, butikkordinatoren jeg snakket med sa at sjefen min kunne være tøff å hanskes med, men at man bare måtte lære seg å håndtere henne. Jeg vil jo ikke lære meg å håndtere det, jeg vil ha slutt på det.....!!!!

Skrevet

Jeg synes det er helt feil at dere skal tilpasse dere etter henne, når det er hun som behandler dere så dårlig. Håper dere IKKE gir dere! Det er ikke sunt å ha det sånn på arbeidsplassen, og dere har all rett til å kreve at hun skal behandle dere som medmennesker.

Er i utgangspunktet enig med deg, men i dette tilfellet tror jeg nok hun vil føle seg angrepet uansett hvordan de går frem.

Det jeg mente med at det kunne være best å snakke med henne selv først, var at sjefen kunne få en sjanse til å endre oppførsel på grunnlag av at hun gjennom det de sier forstår at måten hun oppfører seg på ikke er rett, og at det blir en setting med åpen og ærlig kommunikasjon. Hvis hun får beskjed fra sjefen uten at de har sagt noe først, kan det hende hun endrer oppførsel kun pga redsel for å miste jobben. Jeg tror det da vil bli vanskelig å få et bra forhold til henne etterpå, og at stemningen på arbeidsplassen blir mildt sagt trykket.

Ja, hun kommer til å ta det som et angrep uansett, men å gå bak ryggen på noen tror jeg alltid vil føles som det største angrepet fra den andre parten.

Skrevet

Hmm, det er ikke så lett skjønner dere. Vi ansatte har snakket mye med problemet, men vi vet ikke riktig hva vi skal gjøre. Jeg tror om vi alle samler oss for et møte med henne vil hun se på det som et "angrep", og deretter gå inn i forsvars modus og ikke være villig til å høre.

Jeg skal på jobb senere i dag og jeg føler meg direkte uvel bare fordi jeg må møte henne.. Har ikke bestemt meg for om jeg skal ta opp det om at hun kalte meg spydig. Jeg tror ikke jeg klarer å holde meg rolig, jeg ville sikkert bare ha begynt å gråte.. :/

Noen av oss føler også at vi ville gått bak hennes rygg om vi sendte hovedkontoret brev uten og ha snakket med henne først..

Vel, nå avslørte jeg hennes kjønn.. Jaja...

Har dere ikke et Verneombud på arbeidsplassen? Dere er underlagt Arbeidsmiljø loven alle sammen, selv om det høres ut som dere ikke er organiserte for da hadde dere hatt en tillitsvalgt som hadde tatt denne saken videre for dere så dere ikke kom til å stå alene foran sjefen.

Arbeidsmiljøloven

kap 4. Krav til arbeidsmiljøet

§4-1 1. ledd

Arbeidsmiljøet i bedriften skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standaren for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet.

Med andre ord har sjefen din allerede brutt Norske lover da hun forårsake deg såpass mye stress at du tilbrakte tid på toalettet og gråt.

§4-3 Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

1. Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

Hun skal ikke kjefte på dere som om dere er små unger, hun skal relatere til dere som likeverdige mennesker som hun har i oppgave å tildele arbeidsopgaver. Hun skal ihvertfall ikke bryte ned deres verdighet ovenfor kundene.

3. Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakasering eller annen utilbørlig opptreden.

4. Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldig belastning som følger av kontakt med andre.

Er hennes oppførsel truende eller belastende ?

I kap 6 kan du lese om verneombud og at alle bedrifter er pliktige å velge et verneombud ( med mindre de har mindre enn 10 ansatte og har skrevet en særavtale om at de ikke ønsker et VO) Verneombudets oppgave er å ivareta arbeidstakerens interesser og sørge for at HMS kravene bli oppfylt.

Skrevet

Begynn iallefall med å skrive ned konkrete hendelser - det må dere alle gjøre, og dere må skrive ned hendelsene samme dag som de skjedde, og få med dato/klokkested/involverte. Så har dere noe konkret å slå i bordet med, som viser at det ikke er bare én av de ansatte det er noe galt med, eller at dere rotter dere sammen og bare sier "hun er så slem...". Få også helst uttalelser fra de som har sluttet på grunn av henne. Stå samlet!

Og husk - om hun forandrer seg, ikke bær nag til henne, men vær hyggelig med henne så lenge hun er hyggelig med dere. Det kan forsåvidt hjelpe littegrann inntil dere får hjelp også - prøv å være ekstra hyggelig med henne de få gangene hun eventuelt glimter til og oppfører seg som et voksent menneske.

• Liker 1
Skrevet

Jeg glemte å si at dere burde skaffe en kopi av Arbeidsmiljøloven, den er ganske liten og får plass i baklomma, men den veier like mye som hele det Norske rettsvesenet.

Om dere er organisert kan dere kontakte det lokale kontoret som vil gi dere mye hjelp og dere kan få gratis rettshjelp derifra om de velger å ta saken deres til søksmål.

Skrevet

Begynn iallefall med å skrive ned konkrete hendelser - det må dere alle gjøre, og dere må skrive ned hendelsene samme dag som de skjedde, og få med dato/klokkested/involverte. Så har dere noe konkret å slå i bordet med, som viser at det ikke er bare én av de ansatte det er noe galt med, eller at dere rotter dere sammen og bare sier "hun er så slem...". Få også helst uttalelser fra de som har sluttet på grunn av henne. Stå samlet!

Og husk - om hun forandrer seg, ikke bær nag til henne, men vær hyggelig med henne så lenge hun er hyggelig med dere. Det kan forsåvidt hjelpe littegrann inntil dere får hjelp også - prøv å være ekstra hyggelig med henne de få gangene hun eventuelt glimter til og oppfører seg som et voksent menneske.

Signerer!

Det nytter lite å komme med at hun er så fæl og slem uten å ha konkrete ting å henvise til, da er det ikke rart om butikkoordinatoren ikke tar dere alvorlig. At koordinatoren sier at hun kan være tøff å hanskes med sier jo noe om at hun er klar over at sjefen din ikke er bare lettvinn og grei.

Gjest Blondie65
Skrevet

I absolutt alle sammenhenger i arbeidslivet er det en gylden regel om å forsøke å løse et problem på det laveste nivået først. Dersom dere i fellesskap har et møte med sjefen der dere prøver å være konkrete så kan dere i ettertid vise ledelsen at på tross av dette (eller flere) møter har det ikke blitt bedring. Da viser dere at dere er villig til å gjøre deres del, samt at klagene er mer enn at dere ikke tåler oppsynet på sjefen, eller at dere ikke tåler kritikk.

Det som også er viktig er at dere fjerner alt som handler om personen, og forholder dere til handlinger som jeg antar egentlig er universell enighet i enhver butikkjede:

- Man skal aldri skjelle ut ansatte foran kunder. Jeg som kunde ville marsjert ut igjen og aldri vist meg i butikken igjen dersom jeg ble vitne til noe slikt. Vet sjefen din dette? Det finnes ikke en eneste grunn for å gjøre dette som er god nok.

- En høflig tone er påkrevd mellom ansatte og ledelse, uansett hvem som er øverst og nederst på rangstigen. Sjefen bør behandle dere slik hun selv ville ønsket å bli behandlet.

- En sjef kan ikke kalle andre for spydig og/eller frekk uten at det virkelig er påkrevd - og da snakker vi faktisk om et advarsels/avskjedsforløp. Det må være en svært høy terskel for å tåle tilbakemeldinger fra ansatte. Selvsagt skal den ansatte også respektere sjefens stilling og ikke kjefte og smelle og kalle stygge navn. Men man er ikke frekk eller spydig når man påpeker ting ved arbeidsforholdet.

Dere bør organisere dere i Handel og kontor - da vil dere faktisk få arbeidsmiljøloven gratis, samt at dere får juridisk bistand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...