AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Ok saa har jeg lagt inn forventet inntekt som kommer ca til aa vaere 285 000 for aaret 2011 , jeg er enslig (kun kjeareste) eier ikke bil, og renteutgiftene (fra boliglaanet) kommer paa 43500 , og ut ifra dette skal jeg kun betale ca 23% skatt kan dette virkelig stemme ? Er redd for aa faa smell men orker heller ikke aa skatte for mye i haap om aa faa tilbake noe neste sommer , for jeg trenger heller alle pengene jeg kan faa naa hver mnd pga studier og slikt saa det er jo ypperlig med 23% skatt men det virket saa lite. Er det noen som har litt peiling og vet om dette kan stemme?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Det hørtes lavt ut. Jeg tjente noe av det samme som deg, og jeg betale 36 % iallefall.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Det hørtes lavt ut ja. Jeg tjener ca 90 000 i år, og betaler 27% (håper å få tilbake litt da)
Rosalie Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Ja, med så lav inntekt og så forholdsvis høye renteutgifter høres det slett ikke galt ut. Men du ser jo på skattekortet hvilke summer som er lagt til grunn for utregningen. Og er de korrekte, skal skattetrekket være korrekt.
Lista Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Det hørtes lavt ut ja. Jeg tjener ca 90 000 i år, og betaler 27% (håper å få tilbake litt da) Du skatter jo mye mer enn du må.
LineGourmet Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Ja, med så lav inntekt og så forholdsvis høye renteutgifter høres det slett ikke galt ut. Men du ser jo på skattekortet hvilke summer som er lagt til grunn for utregningen. Og er de korrekte, skal skattetrekket være korrekt. Enig
Britt Banditt Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Hørtes ganske riktig ut, syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Ts Takk for svar , jeg har vaert aa dobbel sjekket enda engang, jeg skal ha lagt inn alt riktig og faar fremdeles opp 23 % skatt har brukt denne : http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=20117 og denne : http://www.dn.no/kalkulator/article1990124.ece Og de begge gir de samme svarene ..
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Det hørtes lavt ut. Jeg tjente noe av det samme som deg, og jeg betale 36 % iallefall. Om du tjente 285000 og betalte 36% skatt så kan du vente deg en god slump penger i juni. skatteprosent for normallønn ligger på 28% i tilleg så tjener du lavere enn gjennommsnittet, og vil da selvfølgelig få en lavere skatteprosent. Husk at man har fradrag/skattefri inntekt opp til ca 40000 i norge. I tilleg så har ts renteutgifter på lån, der hun vil få fradrag på (28% ?) Om du AB 13.40 fikk et skattekort på 36% så antar jeg at du ikke har noe lønnsinntekt fra tidligere år som skatteetaten har å se på? Slik at de da har "bare sendt ut" et skattekort. Egentlig synes jeg det er litt skummelt at det er så mange som vet så lite om grunnleggende regler i norsk og egen økonmi...
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Om du tjente 285000 og betalte 36% skatt så kan du vente deg en god slump penger i juni. skatteprosent for normallønn ligger på 28% i tilleg så tjener du lavere enn gjennommsnittet, og vil da selvfølgelig få en lavere skatteprosent. Husk at man har fradrag/skattefri inntekt opp til ca 40000 i norge. I tilleg så har ts renteutgifter på lån, der hun vil få fradrag på (28% ?) Om du AB 13.40 fikk et skattekort på 36% så antar jeg at du ikke har noe lønnsinntekt fra tidligere år som skatteetaten har å se på? Slik at de da har "bare sendt ut" et skattekort. Egentlig synes jeg det er litt skummelt at det er så mange som vet så lite om grunnleggende regler i norsk og egen økonmi... Det er IKKE sånn at man får fradrag for 40000 som skattefri inntekt. Tjener man over fribeløpet så inngår hele beløpet i grunnlaget for skatteberegning.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #11 Skrevet 16. desember 2010 skatteprosent for normallønn ligger på 28%. Det man betaler i skatt med en slik lønn er 7,8 % trygdeavgift av bruttoinntekten, og i tillegg 28 % av nettoinntekten (inntekten minus fradrag). I dette tilfellet vil ts få fradrag for betalte renter, minstefradrag og personfradrag. Totalt blir fradraget ca. 115 000. Det er IKKE sånn at man får fradrag for 40000 som skattefri inntekt. Tjener man over fribeløpet så inngår hele beløpet i grunnlaget for skatteberegning. Man betaler 7,8 % trygdeavgift av bruttoinntekten ja, men man får både minstefradrag og personfradrag som går til fradrag før en beregner skatt på 28 %. Og til TS, ja skatteprosenten vil stemme ganske godt forutsatt at det ikke blir endringer i opplysningene.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #12 Skrevet 16. desember 2010 Det er IKKE sånn at man får fradrag for 40000 som skattefri inntekt. Tjener man over fribeløpet så inngår hele beløpet i grunnlaget for skatteberegning. Man betaler 7,8 % trygdeavgift av bruttoinntekten ja, men man får både minstefradrag og personfradrag som går til fradrag før en beregner skatt på 28 %. Selvsagt. Poenget var bare at slik det var skrevet virket det som hun mente at alle hadde et fribeløp på ca 40000 uansett, og det stemmer ikke. Mange kan tjene mer enn dette og fremdeles være 0-skattytere, f.eks. kan de som har krav på skattebegrensning få 0 i skatt. Mens andre kan tjene mindre enn dette og må betale skatt likevel, f.eks. hvis man er gift og det er den andre ektefellen som er hovedforsørgeren. AB 23:39
lillemia Skrevet 18. desember 2010 #13 Skrevet 18. desember 2010 Syns ikke 23% høres så galt ut jeg, men hvis du er redd for å få baksmell på skatten, kan du bare be arbeidsgiver trekke deg mer, feks 30%. Det gjør jeg, og ser veldig frem til en god slump skattepenger i juni
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå