Gå til innhold

mitt møte med advokat idag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann..

Er i planleggingssfasen/forhandlingsfasen med å starte opp et lite gatekjøkken.

Er usikker på om jeg skal starte opp som enkeltmannsforetak eller AS. dette kommer jeg og advokaten til å diskutere om på møtet idag. blant annet også om en kontrakt som jeg og utleier av lokal har kommet frem til. det er fortsatt ikke fullt enighet når det gjelder dette.

Jeg lurer på hva som er mest relevant å spørre advokaten om? hva ville du spurt om i dette tillfellet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde valgt revisor framfor advokat til dette.

Skal det finansieres med egenkapital? Hvis ikke burde du ta deg en tur i banken. De ser også over kontaktene dine og gir deg råd.

Skrevet

Nå har jeg aldri drevet gatekjøkken, men jeg ville forhørt meg i forhold til f. eks hvilke krav mattilsynet setter i forhold til renholdsstandarder o.l. og i hvilken grad du er ansvarlig.

Hva om folk blir smittet av maten er et relevant spørsmål.

Så ville jeg også ha satt meg grundig inn i hvilken selskapsform du skal velge. Om du har god råd og har råd til 100.000 i EK for å starte et AS er det ofte å foretrekke selv om man må regne med økte kostnander til revisor. Blant annet for å begrense ditt eget personlige ansvar samt ha mulighet til å ansette deg selv og få med de samme trygdegodene som andre arbeidstakere.

Det må man jo selvsagt se opp mot forventet inntjening og hvor stort du ser for deg at du skal drive.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk om det finnes et etablerersenter i fylket der du bor, de vil antakelig kunne hjelpe deg med mye. Det meste av deres tjenester tror jeg er gratis.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg ville også heller spurt f.eks. en revisor fremfor en advokat, men kanskje vedkommende kan mye om emnet?

Skrevet

Med tanke på hvor mange firmaer som går belly up. Så er det helt klart sikkrest å starte et AS.

Skrevet

Jeg går ut ifra at du har jobbet med kjøkken/mat før og er kjent med de vanlige reglene man har på et kjøkken om hygiene og mat. Hvis ikke er det mye å sette seg inn i (snakk med mattilsynet). De må kanskje uansett godkjenne kjøkkenet før drift settes igang eller? (sikkert noen KG'ere som vet dette).

Men du bør vite hvordan mva skal gjøres og behandles, kjenne til arbeidsmiljøloven hvis du har planer om å ansette noen, og ha en grunnleggende økonomisk forståelse. Altså kunne litt om prissetting (selvkost/bidrag f.eks.), faste/variable kostnader, driftsavhengige og uavhengige kostnader.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...