Gå til innhold

Bytter du julegaver dersom noe er "feil"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste igjennom denne tråden. Julegaver som ikke faller i smak og/eller er feil.

Dersom du har mulighet vil du bytte en sånn julegave?

Synes du det er helt feil å bytte og heller legger det i skapet før det havner hos Fretex?

Hvorfor bytter du/bytter du ikke?

Jeg velger alltid julegaver jeg skal gi med omhu. Jeg kan allikevel trå feil eller at mottaker kanskje får dobbelt opp.

Jeg ville faktisk blitt lei meg dersom julegaven da bare ble lagt i et skap for så å bli gitt bort ved et senere tidspunkt. Jeg vil mye heller at mottaker sier til meg at dette ble feil og jeg vil gjerne bytte. Mitt ønske med gaven er jo at det skal være noe mottaker blir glad for og har nytte av.

Når jeg kjøper gaver så spør jeg alltid om byttereglene. Kjøpte noe på Elkjøp her og da ble det klistret en byttelapp på esken. Da kan mottaker bytte uten å si noe til meg. Jeg beholder alle kvitteringer i tilfelle bytte. Jeg gir også klar beskjed om at det å bytte er helt ok.

Dine tanker omkring dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å bytte gaver som jeg ikke er fornøyd med/ ikke liker/ ikke passer. Men egentlig kun hvis det er klistret en lapp over eller følger med byttelapp. Får jeg en film som jeg ikke har et spesielt ønske om å se, og jeg ikke aaaner hvor den er fra, så pleier jeg ikke å orke å bytte den.

Men for meg kommer det litt ann på prisen på gaven også/hvem den er fra. Gavene jeg for eksempel får av foreldrene mine bruker å være såpass dyre at det ville jo vært veldig dumt å ikke bytte det. Gavene fra kjæresten bruker også å være ganske dyre, men han bruker å treffe på smaken, så jeg har aldri behov for å bytte det :nisseblunk:

Men sånn i prinsippet, så synes jeg ikke det er noe galt i å bytte gaver. Det er bedre at mottaker får noe h*n liker, istedenfor noe som bare blir liggende ubrukt og kastet/gitt til fretex etter hvert. Men det er jo heller ikke til å legge skjul på at hvis jeg hadde lagt all min sjel i å finne en perfekt gave til en person, så hadde jeg blitt litt skuffet hvis vedkommende ville bytte den. Men det har heldigvis ikke skjedd, enda...

Skrevet

jeg pleier å bytte 90% av gavene mine, så egentlig syns jeg gavekort er en fin ting, men kun fra foreldre, søsken og venninner, ikke av samboer - det blir alt-alt-alt-alt-for upersonlig.. !

men jeg er i blandt fornøyd med gavene men det er som regel feil str i alt jeg får til jul :snurt:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg bytter hvis jeg får dobbelt opp, har det samme fra før, eller det ikke passer. Det er da vel ikke feil? Tror giveren syns det er helt greit også, for man vil jo at mottaker skal ha glede og nytte av gaven.

Et år fikk jeg to Stelton kaffekanner, en hvit og en grønn. Selvfølgelig byttet jeg den ene i noe jeg hadde mer brukt for.

Skrevet

Jeg bytter helst ikke, men hvis jeg absolutt ikke liker gaven så hender det at jeg bytter det. Ellers så hender det oftere at jeg bytter farge eller størrelse. Litt synd å få klær jeg ikke liker som bare tar opp plassen i skapet, eller noe pynt som bare står å samler støv høyt oppe på en hylle, så da er det bedre å bytte det mot noe jeg liker bedre :)

Skrevet

Jeg bytter om det er noe jeg får for mye av evt ikke liker(det siste er mer sjeldent fordi ingen kjøper nips til meg lenger, hurra).

Jeg vil også si at jeg bruker veldig mye tid og tanke på hva jeg gir bort, og om de jeg gir gaver til av en eller annen grunn ikke vil ha det jeg gir så håper jeg at de bytter det så de får noe de vil ha.

Skrevet

Jeg kan ikke huske sist jeg byttet en gave, men det skyldes vel hovedsakelig en kombinasjon av at mine kjære er flinke til å finne gaver til meg og at jeg er lett å glede. Jeg ville byttet hvis jeg for eksempel fikk to like bøker eller filmer, og fikk jeg et klesplagg i feil størrelse ville jeg byttet det til riktig størrelse. Ellers bytter jeg ikke - jeg har noe nips jeg har fått i julegave som jeg ikke har likt særlig godt, men det blir faktisk liggende i en skuff, og hver gang jeg åpner skuffen og ser tingen blir jeg glad, fordi jeg vet det ligger mange gode tanker bak den gaven. :) Dessuten holder det liv i drømmen min om at jeg en gang kan få et eget bibliotek jeg kan fylle med bøker, der den slags ubrukelig nips kan pynte opp mellom bøkene...

Noe annet er naturligvis om jeg hadde fått noe skikkelig dyrt som absolutt ikke passet - en ny xbox, for eksempel, når vi har en fra før. Da hadde jeg forklart giveren at det var en kjempekoselig gave som faktisk var perfekt til oss - vi bruker jo xbox hver dag - men siden vi har en fra før bytter jeg den inn i noe annet vi ønsker oss.

Skrevet

Bare bytter det jeg vet jeg ikke har bruk for. Poenget med å ha en stygg kopp stående i skapet som aldri kommer til å bli brukt?

Skrevet

Bytter stort sett kun om jeg får to like eller feil størrelse :)

Skrevet

Jeg bytter det dersom jeg vet at jeg aldri kommer til å bruke det. Orker ikke ha skapene fulle av ting som bare tar opp plass.

Jeg håper det går andre veien også, at folk bytter det jeg evt har bommet med.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg bytter over en lav sko jeg! Er egentlig ganske kresen på hva jeg liker/bruker, og jeg har oppfattet det som at de fleste ikke har noe imot at du bytter en gave så lenge du ender opp med noe du er fornøyd med. Jeg sørger alltid for at det er bytterett på gaver jeg gir, og sier ofte fra om dette til mottakeren i tilfelle de heller vil ha noe annet.

Skrevet

Ja dersom jeg ikke liker gava så bytter jeg den, slik at det ikke blir kastet :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...